۶۳ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج خوزستان در سامانه بیمه سلامت نشاندار شدند

به گزارش ایرنا محمدرضا رضایی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بیمه سلامت با بیان اینکه بیماران نشاندار از خدمات درمانی رایگان یا با تعرفه بسیار پایین برخوردار می‌شوند افزود: همچنین این بیماران می توانند خدمات بیشتری نسبت به بقیه بیماران دریافت کنند و امیدواریم با اطلاع رسانی مناسب سایر افراد مشمول نیز ثبت‌نام کرده و از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

وی افزود: از ابتدای شروع به کار صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، تاکنون یک هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال از سهم سازمان و این صندوق برای بیماران استان هزینه شده است.

۱۰۷ بیماری مشمول صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه ۱۰۷ بیماری مشمول حمایت‌های این صندوق قرار گرفته اند گفت: این بیماری‌ها شامل ام اس، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، سکته مغزی، اوتیسم، سرطان، پیوند اعضا، صرع مقاوم به درمان، رتینوپاتی دیابتی، جراحی‌ های DBS برای بیماران(پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، تورث) و مزمن روانی و … است.

وی افزود: بیماران متقاضی شامل بیمه شدگان سایر سازمان‌های بیمه‌گر یا افراد فاقد پوشش بیمه پایه، می‌توانند در سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران به آدرس bimehsalamatiranian.ir ثبت‌نام کنند.

رضایی تصریح کرد: افراد پس از نشاندار شدن به صورت خودکار از مزایای صندوق بهره‌مند می‌شوند و علاوه بر سهم بیمه پایه، سهم صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج نیز برای این بیماران محاسبه می‌شود.

وی عنوان کرد: بیمه‌شدگان می‌توانند برای آن دسته از بیماری‌های صعب‌العلاجی که دارای بسته‌های خدمتی نیستند، اسناد هزینه‌های خود را به اداره کل بیمه سلامت استان و یا ادارات بیمه سلامت شهرستان‌ها ارائه و پس از تایید کمیته‌ استانی، خسارت هزینه درمان دریافت کنند.

نیمی از جمعیت خوزستان زیر پوشش بیمه سلامت هستند

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای استان گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ پزشک در قالب این طرح، مشغول ارائه خدمت به ۴۰۰ هزار بیمه شده در شهرهای استان هستند.

وی افزود: در سطح استان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر (معادل نیمی از جمعیت استان) بیمه‌ شده وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که روستاییان هیچگونه حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

تنها ۷۰۰ پزشک در خوزستان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند

رضایی با بیان اینکه تنها ۷۰۰ پزشک در خوزستان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند، گفت: پزشکان در صورت درخواست صدور یا تمدید پروانه باید با بیمه پایه قرارداد داشته باشند اما متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظام پزشکی که مجوز صدور یا تمدید پروانه را می‌دهند به این موضوع توجه نمی‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر از نظر ارائه خدمات با بیمه در داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی مربوط به پزشکان است.

مدیر کل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: اگر پزشکان نسخه را کاغذی بنویسند، ادامه خدمات نیز آزاد محاسبه می‌شود اما در صورتی که نسخه الکترونیک باشد و داروخانه‌ای با بیمه سلامت قرارداد نداشته باشد، بیمار می‌تواند به داروخانه دیگری مراجعه کند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: از اواخر سال ١۴٠٠ نسخه‌نویسی الکترونیک در استان خوزستان اجرایی شد و روزانه حدود ۲۴ هزار خدمت الکترونیک در سطح استان تولید و از و از طریق بیمه سلامت به بیماران خدمت ارائه می‌شود.

وجود ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه طرف قرارداد با بیمه سلامت در خوزستان

وی عنوان کرد: در استان خوزستان ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه طرف قرارداد با بیمه سلامت در حوزه درمانی وجود دارد که همه آنان به صورت برخط و الکترونیک خدمات خود را ارائه می‌دهند. ۷۰۰ پزشک، ۷۱۸ داروخانه، ۱۰۰ درمانگاه، ۱۰۰ مرکز ترک اعتیاد، ۵۳ بیمارستان و مراکز درمانی مختلف دیگر در استان خوزستان طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند.

رضایی یکی از چالش های شرکت‌های بیمه‌گر را استفاده مراکز درمانی از داروهای با کد اصالت دانست و گفت: اگر کد اصالت دارو حذف نشود، شرکت های بیمه گر و از جمله بیمه سلامت نمی‌تواند سهم بیمه را به بیمار پرداخت کند.

وی از ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به زنان باردار و افراد زیر ۱۴ سال در روستاها خبر داد و افزود: همچنین بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، همه مادران فاقد پوشش بیمه در دوران بارداری و کودکان آن‌ها تا پایان پنج سالگی زیر پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

۱۵ هزار و ۴۸۸ مادر باردار خوزستانی زیر پوشش بیمه سلامت هستند

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: در استان خوزستان ۱۵ هزار و ۴۸۸ مادر باردار زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این جهت رتبه نخست کشور را دارد. همچنین ۱۷۹ هزار نوزاد تا پنج سالگی تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی با بیان اینکه اکنون در استان خوزستان سه هزار نفر با ثبت نشان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت هستند، بیان کرد: در حال حاضر زوجین ناباروری که تحت پوشش بیمه سلامت بوده، می‌توانند به هشت مرکز ناباروری موجود در استان مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت کنند؛ تاکنون ۷۴ میلیارد ریال به موسسات ناباروری طرف قرارداد و ۱۳ میلیارد ریال به موسسات طرف غیر قرارداد پرداخت شده است.

رضایی سرانه حق بیمه سلامت برای یک فرد با دهک دهم، را ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: پنج دهک اول به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و می‌توانند خدمات را از طریق بخش خصوصی و دولتی دریافت کنند. همچنین دهک های ششم، هفتم، هشتم و نهم به ترتیب ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به پرداخت یارانه ارزی شیر خشک توسط بیمه سلامت اظهار کرد: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت شیر خشک و حمایت از طرح جوانی جمعیت، ما به‌ تفاوت نرخ ارز در شیرهای خشک معمولی (رگولار) از سوی بیمه سلامت به جای مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

ارائه خدمات در ۲۳۵ مرکز سلامت روستایی خوزستان

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان از وجود ۲۳۵ مرکز سلامت در روستاهای استان خبر داد و گفت: این مراکز در مجموع شامل ۶۰۰ پزشک، ماما و پرستار بوده و در برخی از روستاهای با جمعیت بالا خدمات دندانپزشکی نیز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت در حوزه توریست درمانی، خدماتی ارائه نمی‌دهد افزود: تنها اتباع خارجی مقیم، که دارای شناسه یکتا هستند می‌توانند خدمات بیمه سلامت را دریافت کنند البته میزان پرداخت حق بیمه آنها ۲ برابر یک فرد ایرانی است. در حال حاضر حدود سه هزار و ۵۰۰ بیمه شده اتباع خارجی در استان وجود دارد.

رضایی گفت: در بیمارستان های دولتی بعضا تا ۹۵ درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنیم ولی در بیمارستان‌های خصوصی تعرفه بخش خصوصی شامل بیمار می شود که هزینه آن با بخش دولتی تفاوت بسیاری دارد.

وی در پایان به سامانه اطلاع‌رسانی بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: بیمه شدگان می توانند شکایات، سوالات و ابهامات خود را با سامانه پاسخگویی ۱۶۶۶ در میان بگذارند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

افزایش قیمت سکه و طلا در معاملات بازار تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هر قطعه سکه طرح جدید امروز (شنبه) تا لحظه درج …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ