اراضی جنگلی نمین به پاسگاه حفاظتی نیاز دارد


مظفر جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در صورت اختصاص اعتبار مصوب از ناحیه فرمانداری نمین پاسگاه حفاظتی در منطقه جنگلی نمین احداث خواهد شد تا صیانت شبانه‌روزی از ان تسهیل گردد.

وی افزود: فصل پاییز و انباشت خاک برگ در اراضی جنگلی زمینه را برای آتش‌سوزی فراهم کرده و بی‌مبالاتی عوامل انسانی و متخلفان منابع طبیعی نیز به آتش‌افروزی در جنگل دامن می‌زند.

وی ادامه داد: عصر روز گذشته (جمعه) آتش‌سوزی جزیی در سه نقطه از اراضی جنگلی حور_ سقزچی و بالادست صفر چایی منطقه سوها گزارش و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی آبی بیگلو و شهرستان نمین بلافاصله در محل حضور یافته و آتش را مهار کردند.

جعفری تصریح کرد: در این حوادث حدود ۵۰۰ متر مربع از اراضی جنگلی آسیب دیده بود و بررسی‌ها نشان داد که وجود عامل انسانی در برافروخته شدن آتش دور از احتمال نبوده است.

وی ارائه گزارش‌های مردمی در ساعات اولیه آتش‌سوزی یا قطع درختان را در مدیریت حادثه و اطفای حریق تاثیرگذار دانست و از روستاییان و ساکنان مناطق جنگلی نمین خواست، به لحاظ اینکه نخستین استفاده‌کنندگان از جنگل و منابع طبیعی هستند، تخریب، قطع درخت و آتش‌سوزی جنگل را فوری با شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش کنند تا با سرعت از گسترش آتش یا تخریب اراضی جلوگیری شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نمین با بیان این که مصمم به برخورد قانونی با متخلفان در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی هستیم ، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته چند عامل تخریب منابع طبیعی و قاچاق چوب‌آلات جنگلی، دستگیر و روانه زندان شدند.

به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی فندقلو شهرستان نمین بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است و به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد ، در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

ماموریت امدادی به  ۱۰۰ واحد تولیدی در پایگاه اورژانس شهرک صنعتی اردبیل

هاشم علایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ