جاده‌های روستایی خراسان رضوی و اعتباراتی که راه به دهی نمی‌برد

به گزارش ایرنا، پیش از این اختصاص اعتبارات برای حوزه روستایی در قالب ردیفی ملی از طریق سازمان برنامه و بودجه به استان‌ها اختصاص می‌یافت اما امسال با تصمیم مجلس شورای اسلامی تغییری در وضعیت اختصاص اعتبارات این حوزه به وجود آمده است که به گفته مسوولان سهم خراسان رضوی از این بخش نسبت به سال قبل کاهش زیادی داشته است.

این در شرایطی است که خراسان رضوی سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۱.۵ میلیون گردشگر خارجی است، وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به هیچ وجه مناسب نیست، این استان کمترین بهره را از آزادراه‌های کشور برده است و وضعیت جاده‌های منتهی به مشهد و روستاهای آن، در شأن زائران امام هشتم (ع) نیست.

این استان با وجود ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار و با جمعیت روستایی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر،‌ که حدود ۲۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد، رتبه نخست کشور را از نظر جمعیت روستایی نسبت به کل جمعیت دارد و موضوع ایجاد و آسفالت راه های روستایی آن بسیار مهم و قابل توجه است.

با توجه به این شرایط، ضروری است رویکرد متفاوتی نسبت به زیرساخت‌های موجود در مشهد و خراسان رضوی اعمال شود تا از موقعیت مشهد و استان به لحاظ پذیرش گردشگر و زائر، بهره‌برداری بهتری صورت گیرد.

ساخت راه روستایی در خراسان رضوی به عنوان یکی از زیرساختهای مهم در حوزه حمل و نقلی، ردیف اعتباری ملی داشته که امسال تغییری در نوع وضعیت توزیع آن بوجود آمده است و این مساله خراسان رضوی را در تامین اعتبارات مربوط به ساخت راه روستایی دچار چالش کرده استگویا ساخت راه روستایی در خراسان رضوی به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در حوزه حمل و نقلی، ردیف اعتباری ملی داشته است اما امسال تغییری در نوع وضعیت توزیع آن به وجود آمده است و این مساله خراسان رضوی را در تامین اعتبارات مربوط به ساخت راه روستایی دچار چالش کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: ردیف اعتباری مستقلی برای ساخت راه‌های روستایی وجود ندارد، آنچه هست ردیفی در قالب قانون ” استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت” است که سال گذشته با عنوان اعتبارات “محرومیت‌زدایی” به استان ابلاغ شد و بخشی از آن به ساخت راه روستایی اختصاص یافت.

سیدجمال‌الدین حسینی اظهار کرد: اعتبارات محرومیت زدایی شامل چهار بخش راه روستایی و عشایری، آب روستایی و عشایر، مسکن محرومان و نوسازی مدارس می‌شود که پارسال از این محل ۹ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار به خراسان رضوی اختصاص یافت که از این رقم ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال به استان ابلاغ شد و از این میزان ۶ درصد معادل ۱۴۴ میلیارد ریال تخصیص یافت، باقی آن هم از طریق دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی به صورت مبادله موافقت نامه تخصیص یافت.

وی بیان کرد: پیش از امسال نحوه توزیع اعتبارات محرومیت زدایی در اختیار سازمان برنامه و بودجه بود که بین استانها تقسیم می‌شد، اما امسال با تصمیم مجلس شورای اسلامی، بدون در نظر گرفتن وسعت و جمعیت هر استان، اعتبارات محرومیت زدایی مطابق با جدول ۱۰ به صورت مساوی بین استان ها تقسیم شده است که در این راستا سهم اعتباری برخی استان ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما سهم اعتباری خراسان رضوی کاهش پیدا کرده است.

تغییر در نحوه توزیع اعتبارات راه روستایی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: ردیف ملی اعتبارات محرومیت زدایی که بخشی از آن مربوط به راه روستایی است، حذف نشده بلکه به استانی تبدیل شده است، سهم خراسان رضوی نیز از این اعتبارات ۶۵ درصد کمتر شده و به سه هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال رسیده است.

حسینی اظهار کرد: توزیع این اعتبارات بدون در نظر گرفتن وسعت و جمعیت خراسان رضوی باعث شده است که در توزیع متناسب آن در استان دچار مشکل شویم، هرچند شورای برنامه ریزی و توسعه استان درباره نحوه توزیع اعتبارات محرومیت زدایی تصمیم می‌گیرد اما اولویت استان در حال حاضر اعتبارات برای تامین آبرسانی است لذا این مبلغ کم را دیگر نمی‌توان به ساخت راه روستایی اختصاص داد.

وی ادامه داد: هم اینک ۹۰۰ روستا در خراسان رضوی آب آشامیدنی ندارند لذا تامین آب آنها از ساخت جاده اهمیت بیشتری دارد، تصمیمات امسال برای توزیع اعتبارات محرومیت زدایی در بین استان ها مطلوب نبوده و بهتر است برای سال آینده، اختیار توزیع این اعتبارات به سازمان برنامه و بودجه بازگردد.

خراسان رضوی در مجموع استانی محروم در بودجه است به طوری که به هیچ وجه هزینه‌های آن از جمله ساخت راه روستایی با این اعتبارات قابل تامین نیستوی آبرسانی به شهرهای خراسان رضوی با اعتبار هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال به ویژه آبرسانی به شهر مشهد از سد دوستی، ساخت آزادراه مشهد – قوچان با اعتبار هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال، بیمارستان شمال شرق مشهد با اعتبار ۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای استان با اعتبار ۶۰۷ میلیارد ریال را از دیگر طرح های اولویت‌دار استان در تامین اعتبار از محل بودجه سال ۱۴۰۳ برشمرد.

شایان ذکر است که خراسان رضوی در مجموع استانی محروم در بودجه است به طوری که به هیچ وجه هزینه‌های آن با این اعتبار قابل تامین نیست، از سوی دیگر با مشکلات جدی در حوزه زیرساخت ها به ویژه راه و حمل و نقل دست و پنجه نرم می‌کند.

سهم خراسان رضوی در قانون بودجه امسال معادل ۵.۶ درصد بوده که نسبت به پارسال تنها ۲ دهم درصد افزایش داشته است، رقم مصوب اعتبارات هزینه ای استان در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ معادل ۲۱ هزار و ۹۴ میلیارد ریال بود.

جاده‌های روستایی خراسان رضوی و اعتباراتی که راه به دهی نمی‌برد

ضرورت اختصاص ردیف مستقل ملی برای ساخت راه روستایی

طول راه های روستایی خراسان رضوی ۹ هزار و ۷۸۰ کیلومتر است که به گفته رییس اداره نظارت راه های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، حدود هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن هنوز آسفالت نشده و باید ترمیم شود.

جواد نژادی پور گفت: ارتقای سطح آسفالت راه های روستایی خراسان رضوی با توجه به تخصیص اندک منابع استانی، نیازمند برقراری ردیف بودجه ملی برای ساخت راه است، چرا که تخصیص منابع مالی استانی و محلی برای طرح های راهداری حداکثر ۲۷ درصد است حال آنکه همین تخصیص از منابع ملی بیشتر است.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۱ با اتکا به بودجه های محلی فقط ۹۹ کیلومتر از راه های روستایی خراسان رضوی آسفالت شد حال آنکه پارسال با دریافت بودجه های ملی و مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تخصیص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، سطح کیفی ۱۵۸ کیلومتر از راه های روستایی استان ارتقا یافت و آسفالت شد.

در حال حاضر ۸۴ درصد از خانوارهای روستایی استان از نعمت راه آسفالته روستایی برخوردارند و در گام نخست برای آسفالت شدن راه حدود ۵۰۰ روستا در استان نیازمند ردیف بودجه ملی است که فعلا وجود نداردرییس اداره نظارت راه های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: هم اینک ۸۴ درصد از خانوارهای روستایی استان از راه آسفالته برخوردارند و در گام نخست برای آسفالت شدن راه حدود ۵۰۰ روستا در استان نیازمند ردیف بودجه ملی است که فعلا حذف شده است.

با این حال مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی معتقد است که در سه سال گذشته و در قالب طرح تحول روستایی، با جذب ۶۲ هزار و ۹۹۷ تن قیر در حوزه روستا علاوه بر رشد در حوزه جذب، اقدامات مناسبی در بخش آسفالت معابر روستایی استان انجام گرفته است.

حمیدرضا سراجی اظهار کرد: همچنین روکش آسفالت معابر روستایی به میزان ۳.۵ میلیون متر مربع، ارتقا یافت که این دستاورد به نوبه خود یک رکورد تاریخی در توسعه روستاهای استان به شمار می‌رود.

با این حال با توجه به جایگاه خراسان رضوی در کشور و حجم بالای روستاهای آن نیاز است که توجه ویژه‌ای به حوزه زیرساختی به ویژه بخش راه روستایی شود و این امر از طریق بازنگری در نحوه توزیع اعتبارات در سطح ملی میسر می‌شود که در زمره یکی از درخواست‌های مسوولان و دست‌اندرکاران خراسان رضوی است.

بیشتر بخوانید:

فعالان اقتصادی خراسان رضوی: سهم این استان از بودجه باید با شرایط آن تناسب داشته باشد

بیش از ۹۲ درصد روستاهای خراسان رضوی در دولت سیزدهم آب و گاز رسانی شده اند

۳۵۷ کیلومتر از راه‌های روستایی خراسان رضوی در اولویت آسفالت ریزی قرار گرفته‌اند

گزارش بهینه سازی راههای روستایی استان خراسان رضوی


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

طرح سامانه نظارت هوشمند مبارزه با پولشویی بازار سرمایه، منطبق با توصیه‌های FATF

به گزارش ایرنا از بازار سرمایه ایران، «ابوالقاسم فرجی‌نیا» با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ