جزئیات رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار دوم «مصطفی تاج‌الدینی» سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ (IMEX ۲۰۲۴)، در گفت‌وگویی تلویزیونی در تشریح جزئیات این رزمایش اظهار داشت: روز گذشته جلسات تخصصی و توجیحی به خوبی برگزار شد. یگان‌های شرکت‌کننده و ناظرانی که در رزمایش مرکب حضور داشتند، برای هماهنگی‌ و هم‌افزایی بیشتر در این جلسات شرکت کردند. از امروز صبح هم یگان‌های شناور به دریا اعزام شدند و تحت کنترل عملیاتی فرمانده تاکتیکی قرار گرفتند.

امیر دریادار دوم تاج‌الدینی جزئیات رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ را تشریح کرد

امیر دریادار دوم تاج‌الدینی ادامه داد: یگان‌ها بعد از اینکه تحت عملیاتی فرماندهی تاکتیکی قرار گرفتند، به انجام تمرینات متعدد تخصصی و ارتباط بین اتاق‌های عملیات می‌پردازند و بعد از «فرم‌آب» شدن به سمت منطقه اصلی و شرق تنگه هرمز عزیمت می‌کنند و در آنجا سناریو‌های مختلفی طراحی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ما در ذیل کمیته امنیت دریایی این رزمایش مرکب آیونز را طراحی کردیم عملاً اولین و مهم‌ترین بخش رزمایش چالش امنیتی است. بر این اساس، پس از اینکه یک کشتی در محدوده شرق تنگه هرمز دچار حادثه امنیتی می‌شود، ناوگروه جمهوری اسلامی به همراه سایر یگان‌های حاضر در منطقه پس از اینکه «ام آر سی سی» و مرکز تجسس و نجات این مسئولیت را به ناو سرفرماندهی «جماران» واگذار می‌کند، ناو سرفرماندهی این کار را مدیریت و فرماندهی می‌کند و سایر یگان‌ها و علاوه بر یگان‌های شناور، یگان‌های پروازی نیز به خدمت گرفته می‌شوند تا نسبت به اطفاء حریق و نجات جان کارکنان کشتی اقدام می‌کنند.

سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ اضافه کرد: در ادامه، گروه دیگری از شناور‌ها به سمت مأموریت بعدی که همان کنترل لکه نفتی است، عزیمت می‌کنند و با مهار و جمع‌‌آوری لکه‌های نفتی، جلوی یک فاجعه زیستی را می‌گیرند. پس از انجام این تمرین در مرحله بعد موضوع «فتو اکس» و رژه انجام می‌شود که نمادی از هماهنگی و همدلی بیشتر است. همان‌طور که برنامه‌های روز اول را با صلابت و در هماهنگی کامل به انجام رساندیم، برنامه‌های روز دوم رزمایش را نیز که همان هم‌افزایی، همدلی و همراهی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند است، عملیاتی می‌کنیم.

امیر تاج‌الدینی درباره وجه تمایز این رزمایش با رزمایش‌های برگزارشده در سال‌های گذشته، عنوان کرد: ما هر ساله رزمایش‌های متعددی را برگزار می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به رزمایش‌های سه‌جانبه با کشور‌ها اشاره کرد. این رزمایش چهارمین رزمایشی است که ذیل اجلاس یا گردهمایی آیونز و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

وی گفت: با توجه به اینکه شمال اقیانوس هند به جهت انتقال انرژی و تجارت جهانی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است؛ لذا با توجه به رزمایش‌های برگزارشده در گذشته، اعلام کردیم که کشور‌های منطقه نیز می‌توانند با همکاری، همدلی و همراهی بیش از پیش نسبت به برقراری امنیت در این آبراه مهم جهانی با ایران همکاری کنند و نیازی به کشور‌های فرامنطقه‌ای نداریم.

سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ در پایان اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده این رزمایش گسترده‌تر و با حضور سایر کشور‌ها اجرا شود و شاهد حضور کشور‌های منطقه و حوزه شمال اقیانوس هند باشیم.

انتهای پیام/ 271


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

گروه‌های مقاومت از آمادگی بالایی برای مقابله با رژیم صهیونیستی برخوردارند

مشاور فرمانده‌ کل سپاه گفت: همه گروه‌های مقاومت از آمادگی لازم برخوردارند و این امر …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ