طرح پیشنهادی تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام بررسی شد

 به گزارش خبرگزاری ایکنا به نقل از روابط عمومی رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، هیئت قرآنی ایران با هدف شناسایی ظرفیت‌های قرآنی کشورهای مسلمان جهان به سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همراهی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر موسوی‌زاده، عبدالهادی فقهی‌زاده، مهدی مجیدی مهر و مهدی رضازاده جودی به مالزی سفر کرد.

 در این سفر هیئت عالی‌رتبه قرآنی کشورمان ضمن حضور در همایش تخصصی «انسان در قرآن از دیدگاه مفسران معاصر» از مراکز قرآنی کشور مالزی بازدید کردند.

در ادامه این سفر، نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری؛ رییس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ولی الله محمدی؛ سفیر ایران در مالزی، حبیب رضا ارزانی؛ رایزن فرهنگی کشورمان و هیئت همراه با رئیس سازمان امور دینی مالزی(جاکیم) برگزار شد.

طرح پیشنهادی تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام بررسی شد// اماده

در این نشست مسائل مرتبط با پیشنهاد ایران مبنی بر تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و سومین نشست قرآنی تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 همچنین مقرر شد علاوه بر تعامل بین ساختارهای دولتی، تسهیل تعاملات مردمی و همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مرتبط با قرآن کریم و انعقاد یادداشت تفاهم قرآنی در دستور کار قرار گیرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری، رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی برگزاری اینگونه جلسات را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه و تقویت دیپلماسی قرآنی ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی قرآنی روشی کارآمد در برقراری ارتباطات بین‌المللی بر پایه دستاوردهای قرآنی است، خاطرنشان کرد: اثرگذاری در دیپلماسی قرآنی با شیوه‌های متنوع، بروز و کارآمد علوم و فنون و هنرهای قرآنی، مبتنی بر نیاز، سلیقه و علاقه‌مندی مخاطب می‌تواند حامل رسالات الهی باشد.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با استقبال از ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی با محوریت قرآن کریم، تحکیم رشته‌های اخوت اسلامی در میان متولیان امور قرآنی کشورهای مختلف جهان اسلام با رویکرد تقریب بر مدار قرآن به منظور رسیدن به امت واحده اسلامی را لازمه دیپلماسی قرآنی در منطقه آسه‌آن اعلام کرد.

طرح پیشنهادی تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام بررسی شد// اماده

همچنین داتوک سراج‌الدین؛ رئیس سازمان امور دینی مالزی(جاکیم)، با استقبال از ارتقای سطح همکاری‌های قرآنی دو کشور پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد پارلمان قرآنی جهان اسلام را ایده‌ای خلاقانه و وحدت‌آفرین دانست.

طرح پیشنهادی تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام بررسی شد// اماده

 همچنین هیئت ایرانی از بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» بازدید و از نزدیک با فعالیت‌های متنوع این مجموعه در حوزه نشر قرآن و آموزش انواع خطوط در مرکز آموزشی آشنا شدند.

بنیاد رستو به عنوان مؤسسه‌ای مردم‌نهاد در سال ۱۹۹۸ میلادی در «شاه عالم» در غرب کوالالامپور تأسیس شد؛ هدف از تأسیس این بنیاد، گسترش پیام اسلام در جهان، تقویت ارتباطات مسلمانان و احیای هنر‌های اسلامی در مالزی است و سالانه یک میلیون جلد قرآن را چاپ می‌کند.

طرح پیشنهادی تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام بررسی شد// اماده

 این هیئت همچنین از مجموعه بین‌المللی فکر و تمدن اسلامی ایستک(ISTAC)  بازدید و با نورعین دیدار کردند و در جریان ظرفیت‌های مهم ایستک به ویژه کتابخانه بزرگ تمدنی آن قرار گرفتند.

این مؤسسه بین‌المللی آذرماه سال ۱۳۶۶ شمسی توسط پروفسور سید محمد نقیب العطاس، محقق و متفکر اسلامی به منظور ایجاد پایگاهی برای نشر علوم، معارف و فرهنگ اسلامی و با بهره‌گیری از معماری مدارس اسلامی آندلس در کوالالامپور تأسیس شد.

مدارک علمی ارائه شده توسط این مؤسسه مورد تأیید دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی است و اعضای هیئت علمی و دانشجویان آن، علاوه ‌بر مالزیایی‌ها از سایر ملیت‌های دیگر نیز هستند.

  هیئت ایرانی در ادامه سفر خود به مالزی از موزه هنرهای اسلامی و دانشگاه   بازدید و IIUبا عثمان بکر، رئیس این دانشگاه دیدار خواهند داشت.

 گفتنی است، سفر هیئت عالی‌رتبه قرآنی کشورمان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی در مالزی و رایزنی فرهنگی کشورمان در مالزی از ۱۶ اکتبر تا ۲۱ اکتبر (25 تا30 مهرماه) برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

از بمباران دوباره ضاحیه جنوبی تا هلاکت افسر عالی‌رتبه صهیونیست در غزه

به گزارش ایکنا، ارتش رژیم صهیونیستی در فاصله چند دقیقه مناطقی از جنوب بیروت را …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ