۵۹ درصد جمعیت استان اردبیل زیر پوشش بیمه سلامت هستند


به گزارش ایرنا، وحید خلیل‌اللهی روز یکشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته بیمه سلامت تشریح کرد: با توجه به اینکه اردبیل جزو استان‌های روستانشین و دارای شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر بسیاری است، از مجموع افراد زیرپوشش ۴۰۴ هزار نفر بیمه‌شدگان روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هستند.

وی به فعالیت ۱۴۴ پزشک خانواده، ۲۷ دندانپزشک و ۱۱۶ ماما اشاره داشت و بیان کرد: در همین راستا ۹۷ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی دانشگاه علوم پزشکی در برنامه بیمه روستایی و پزشک خانواده در روستاها مجری و همکار هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل همچنین به انجام ۸۷ هزار معاینه ماهانه سطح یک از سوی پزشکان خانواده اشاره کرد و افزود: سال گذشته یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال برای برنامه بیمه روستایی هزینه شد.

وی اضافه کرد: بیمه سلامت در استان اردبیل با یک هزار و ۳۶۷ فقره برابر ۹۵ درصد موسسه‌ها طرف قرارداد است و در سال گذشته ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار بار مجموعه مراجعه بستری و سرپایی را زیر پوشش قرار داد.

خلیل‌اللهی با اشاره به پرداخت ۱۲ هزار میلیارد ریال در سال گذشته و هشت هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در ۶ ماه سال جاری عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که هزینه پرداختی امسال به ۱۷ هزار میلیارد ریال برسد که البته بیشتر شدن پرداخت‌ها نسبت به سال گذشته ناشی از افزایش تعهدها و تعرفه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ یک از شهرستان‌ها بیمارستان خصوصی نداریم و بیشتر مردم استان وابسته به خدمات دولتی هستند، اظهار کرد: بیشتر عمل‌های بزرگ و حساس در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود.

پوشش رایگان بیماران صعب‌العلاج نادر

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل از تعهدهای جدید بیمه سلامت نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و از جمله به بیمه رایگان بیماران صعب العلاج نادر، تعهد پرداخت ارز شیر خشک تمامی بیمه‌های پایه، بستری رایگان دولتی بیمه‌شدگان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، سه دهک نخست و روستاییان با رعایت ارجاع و کاهش فرانشیز پرداختی بیماران فوق در بخش سرپایی به ترتیب از ۳۰ درصد صفر، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد اشاره داشت.

وی ادامه داد: یک هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران خاص و ۱۸۳ هزار نفر از دهک‌های یک تا پنج که ۸۲ درصد مشمولان هستند به صورت رایگان همچنین ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر از دهک ششم با مشارکت ۲۰ درصد از سرانه، ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر از دهک هفتم با مشارکت ۳۰ درصد از سرانه، هشت هزار و ۳۰۰ نفر از دهک هشتم با مشارکت ۴۰ درصدی، ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از دهک نهم با مشارکت ۵۰ درصدی، ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از دهک دهم با مشارکت ۱۰۰ درصدی و پرداخت حق بیمه کامل به مبلغ ۱۹ میلیون و ۳۸۰ هزار ریال زیر پوشش قرار گرفتند که این آمار شامل افراد فاقد هرگونه بیمه می‌شود که به صورت خویش‌فرما اقدام کردند.

خلیل‌اللهی با اشاره به اینکه ۱۰۷ نوع بیماری جزو بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: ۳۲ هزار و ۹۹۶ نفر از افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سامانه‌های الکترونیکی استان اردبیل نشان‌دار شدند و بیشتر هزینه‌های دارو و درمان آنها در محل دریافت خدمت از سوی بیمه سلامت تقبل می‌شود.

وی افزود: همچنین ۱۰۰ درصد هزینه بستری ۱۸۹ نوع بیماری در بیمارستان‌های دولتی، ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه بخش خصوصی ام‌آرآی، فیزیوتراپی و معاینه بر اساس بسته خدمتی در تعهد است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل بیان کرد: ۱۰۰ درصد هزینه شیمی درمانی و رادیوتراپی، ۱۰۰ هزینه بیماران ام‌اس، هموفیلی و تالاسمی، ۹۷ درصد هزینه داروهای بیماران سرطانی بر اساس شیوه‌نامه‌های علمی ابلاغی جزو تعهدها قرار دارد و از جمله تنها برای دیالیز سال گذشته ۶۵۰ میلیارد ریال و ۶ ماهه امسال ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

افزایش اقلام دارویی و زوج‌های نابارور زیر تعهد

وی در مورد اقلام دارویی مورد تعهد نیز گفت: این اقلام در تیر امسال به سه هزار و ۵۵۰ دارو رسید در حالی که در تیر ۱۴۰۱ اقلام دارویی مورد تعهد ۲ هزار و ۹۱۷ مورد بود؛ همچنین هزینه ماهانه دارویی بیمه سلامت استان اردبیل پیش از طرح در خرداد ۱۴۰۱ برابر با ۵۳ میلیارد ریال بود که در سال جاری با افزایش ۶.۴ برابری به ۳۴۰ میلیارد ریال رسیده و مجموع هزینه ماهانه دارویی با ارز و سهم صعب العلاج و شیر خشک ۴۰۰ میلیارد ریال است که البته هزینه ارز شیر خشک همه بیمه‌های پایه در مرداد امسال به رقم ۳۶ میلیاردر یال رسید.

خلیل‌اللهی توضیح داد: ۲ هزار و ۲۴۴ فاکتور ارایه شده از سوی بیماران به مبلغ ۱۴۳ میلیارد ریال در سال گذشته و ۸۸۱ فاکتور در ۶ ماهه امسال به مبلغ ۷۶ میلیارد ریال نیز از سوی بیمه سلامت استان اردبیل رسیدگی و پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه شماری از بیماران زیر پوشش بیمه سلامت در استان اردبیل دچار نارسایی کلیوی هستند، عنوان کرد: بر همین اساس در سال گذشته به ۱۱ نفر هر یک مبلغ ۵۸۰ میلیون ریال و در سال جاری به ۹ نفر هر یک مبلغ ۸۳۰ میلیون ریال پاداش اهدای کلیه پرداخت شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل گفت: در راستای سیاست جوانی جمعیت و درمان ناباروری نیز چهار هزار و ۳۵۰ نفر از افراد نابارور سال گذشته و ۲ هزار و ۲۱۳ نفر در سال جاری در سامانه‌های الکترونیکی نشان‌دار شدند و سن درمان ناباروری زنان نیز از ۴۵ سال به ۴۹ سال تمام افزایش یافت.

لزوم مراجعه افراد فاقد بیمه به سایت بیمه سلامت

وی افزایش داروهای نازایی در تعهد از ۱۵ قلم به ۶۴ قلم را مورد اشاره قرار داد و افزود: تعهد خدمات خاص ناباروری در حال حاضر شامل آی‌وی‌اف، آی‌یوآی، آی‌سی‌اس‌آی، اف‌یی‌تی، جنین اهدایی و رحم اجاره‌ای می‌شود که در زمینه سال گذشته ۱۵۷ میلیارد ریال و ۶ ماهه امسال ۱۲۶ میلیارد ریال پرداختی داشتیم.

خلیل‌اللهی در ادامه از همه افراد فاقد پوشش بیمه درمانی در استان اردبیل خواست تا برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای دولت به سایت مربوطه و یا اداره بیمه سلامت مراجعه نمایند.

وی عنوان کرد: همچنین از همه مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج که شامل ۱۰۷ نوع بیماری است نیز همه زوج‌های نابارور دعوت می‌شود که برای نشان‌دار کردن خود به منظور بهره‌مندی از مزیت‌های ویژه این صندوق در محل دریافت خدمات درمانی اقدام لازم را با مراجعه به اداره بیمه سلامت انجام دهند.

به گزارش ایرنا، ۲۸ مهر تا چهار آبان به مناسبت سالروز تصویب قانون بیمه همگانی در سال ۱۳۷۳ با عنوان هفته بیمه سلامت نام‌گذاری شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

سه طرح ورزش دانش‌آموزی در مدارس استان اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش ایرنا اکبر دهقانی‌نیا روز یک شنبه در افتتاحیه نخستین جشنواره بازی‌های بومی و …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ