افزایش قدرت تخریب تروریسم سایبری به کمک فناوری‌های نوین


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، آناهیتا سیفی امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی تخصصی سوءاستفاده از فناوری‌های نوین به مثابه اقدام تروریستی گفت: فناوری‌های نوین همانطور که می‌تواند فرصت‌هایی را برای بشر ایجاد کند، چالش‌های زیادی را به همراه دارد و افراد حقوقی بیشتر نگران این چالش‌ها هستند و به عبارتی جهان مجازی، محیطی تهدیدزا است.

وی با بیان اینکه تروریسم سایبری نوظهور است، بیان کرد: از چالش‌های مهمی که امنیت جهانی را تهدید می‌کند و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد این است که بدانیم تروریسم چگونه از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل شده است زیرا تهدیدهای سایبری، ویژگی منحصر به فردی دارند.

سیفی اظهار داشت: اهمیت تهدیدهای تروریستی در شبکه جهانی اینترنت به اندازه‌ای است که کشورهای توسعه‌یافته را هم دچار نگرانی کرده است و شاهد برخی اتفاق‌ها در سراسر دنیا هستیم مثل حمله به تاسیسات الکترونیکی در کشورهای مختلف که دایره تروریست سایبری را به سرعت افزایش می‌دهد.

استادیار دانشکده مطالعات زنان در دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: رسانه‌های نوین این امکان را برای تروریست‌ها فراهم می‌کند که با حمله به زیرساخت کشورها، دولت‌ها را تهدید کند و تروریست سایبری قابلیت بالایی برای نقض قواعد حقوق بشری دارد و مبارزه با آن در سطح بین‌المللی دارای اهمیت بالایی است.

سیفی اظهار داشت: فناوری‌های نوین ارتباطی ابعاد مختلف حقوق بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با تحولات فناوری‌های نوین مفهوم قدرت به معنای سنتی تغییر می‌کند.

وی تاکید کرد: تهدیدها، قدرت‌ها، جاسوسان رایانه‌ای و ویروس رایانه‌ای، قدرت تخریبی بالایی دارند و می‌توان گفت که اکنون ماهیت قدرت، دچار تهدید اساسی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در عصر حاضر جرایم تروریستی بیش از هر زمان دیگری قدرت بر هم زدن نظم جهانی را دارند و زیرساخت‌های اطلاعاتی و سیستم‌های اطلاعاتی را مورد هدف قرار می‌دهند، بر این اساس شناخت عملیات جاسوس سایبری، بازیگران دولتی و غیر دولتی که حقوق بین‌المللی را نقض می‌کنند ضروری است.

وی تصریح کرد: ممنوعیت جاسوسی سایبری از نظر برخی موارد توافق قرار نگرفته است و برخی هم با توجه به اینکه جاسوسی سایبری مغایر با اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر نیست آن را ممنوع نمی‌دانند.

سیفی در رابطه با هوش مصنوعی به عنوان یکی دیگر از نکات مهم در حوزه تروریسم گفت: به دلیل استفاده از فناوری‌های جدید خطوط نبرد مشخص نیست و حمله از طریق پهپادی است و سرعت تحولات در جنگ‌های بعدی با توجه به حضور هوش مصنوعی؛ حاکم اصلی میدان نبرد می‌شود.

وی تاکید کرد: ما باید به دنبال اصول حقوقی باشیم که ناظر بر فناوری‌های نوین باشد و این اصول حقوقی می‌تواند قاعده‌مند باشد.

وی توضیح داد: باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که دولت‌ها در صورتی که استفاده از هوش مصنوعی را در مخاصمات مسلحانه انتخاب کنند چه مسئولیتی دارند و چنانچه مسئولیت بین‌المللی داشته باشند پیامدهای بشردوستانه مطابق با کدام اصل در حقوق بین‌الملل باشد.

سیفی ادامه داد: همچنین باید پاسخ داد که آیا سلاح‌های جدید با کمک فناوری‌های نوین باعث صدمات مضاعف یا آسیب گسترده و شدید به افراد غیر نظامی یا حتی نظامی در محیط می‌شود یا خیر؟ آیا چنین سلاح‌هایی اثرات حملات کورکورانه را به دنبال دارند؟

وی تاکید کرد: وظیفه داریم در حمایت از حقوق بشر با عملکرد تسلیحات نظامی به این سوالات پاسخ دهیم و از طریق همکاری با دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی استفاده از این تجهیزات را قاعده‌مند کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه تاکید کرد: اولویت معاهده هوش مصنوعی موجب شده قدم‌هایی برای قاعده‌مند کردن استفاده از هوش مصنوعی برداشته شود و با گسترش حملات سایبری تدوین یک سند مقابله با این تسلیحات را ضروری کرده است.

وی با بیان اینکه ما با نقض مسلم حقوق بشردوستانه مواجه هستیم، گفت: جامعه جهانی باید تلاش کند تا هزینه‌های تروریسم مسلحانه را کاهش دهد.

سیفی در باره استفاده تروریستی از پیجرها توسط رژیم اسرائیل گفت: در استفاده از پیجرها تفکیکی بین نظامیان و غیرنظامیان انجام نشده است.

استادیار دانشکده مطالعات زنان در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به پروتکل دوم کنوانسیون‌های سلاح‌های متعارف گفت: در این پروتکل به تله‌های انفجاری اشاره می‌شود و در مورد پیجرها اگر آنها را مصداق تله‌های انفجاری بدانیم استفاده از آنها ممنوع است و جزء موارد کنوانسیون‌های سلاح‌های نامتعارف قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت: در خصوص استفاده از پیجرها توسط اسرائیل حتی اگر دشمن می خواهد از آن به عنوان مزیت نظامی دسترسی داشته باشد نباید بهره‌مندی از آن اینقدر مهم باشد که اصل تفکیک را کنار بگذارد زیرا استفاده از پیجرها در واقع در نظر گرفتن اهداف کورکورانه است و کاملا نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه و حتی حق حیات است


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

کلیات لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی در کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب شد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ابراهیم رضایی در توضیح نشست عصر یکشنبه – ۲۹ مهر …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ