خلیج فارس از امروز مواج و متلاطم می‌شود/ افزایش ارتفاع امواج تا ۲ متر در سواحل خزر

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار دریایی سطح زرد اعلام کرد که از عصر یکشنبه (۲۹ مهر)، افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز رخ خواهد داد و این شرایط تا چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳، ادامه خواهد داشت.

در این بازه زمانی، پیش‌بینی می‌شود که بیشینه سرعت وزش باد به ۲۲ نات برسد و ارتفاع امواج به ۱.۵ متر افزایش یابد. همچنین، احتمال وقوع رگبار پراکنده باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای در محدوده تنگه هرمز طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه وجود دارد. این شرایط به‌تدریج به مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان گسترش خواهد یافت.

از جمله مخاطرات احتمالی می‌توان به خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی اشاره کرد. همچنین، فعالیت‌های دریایی و تردد قایق‌های صیادی و سبک دچار اختلال خواهد شد و فعالیت‌های سکوهای نفتی نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.

در این راستا، توصیه می‌شود از شنا و انجام فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی خودداری شود. همچنین، تردد شناورهای سبک محدود شده و تدابیر لازم برای فعالیت‌های ساحلی، فراساحلی و سکوهای نفتی اتخاذ شود تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

افزایش وزش باد و ارتفاع امواج تا ۲ متر در سواحل خزر

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار دریایی سطح نارنجی اعلام کرد که از فردا (دوشنبه، ۳۰ مهر) شاهد تقویت جریانات شمالی، افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران خواهیم بود. این شرایط ناپایدار تا ظهر چهارشنبه (دوم آبان)‌ ادامه خواهد داشت.

در این بازه زمانی، بیشینه سرعت وزش باد به ۲۸ نات خواهد رسید و ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر پیش‌بینی شده است. این شرایط در نواحی غربی استان‌های گیلان و مازندران بیشترین تأثیر را خواهد داشت و ممکن است به اختلالات جدی در فعالیت‌های دریایی و ساحلی منجر شود.

مخاطرات این وضعیت شامل خطر غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی است. همچنین، فعالیت‌های تفریحی دریایی و تردد قایق‌های تفریحی، شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و حتی سنگین با اختلال مواجه خواهد شد. تردد شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری نیز دچار مشکل می‌شود و فعالیت‌های فراساحلی به دلیل شرایط ناپایدار با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

در همین راستا، توصیه می‌شود از شنا و فعالیت‌های تفریحی دریایی در این مناطق خودداری شود. فعالیت‌های شیلاتی نیز باید به تعویق بیفتد و تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین به طور کامل متوقف شود. برای شناورهای سنگین نیز باید تدابیر لازم اتخاذ شود. همچنین، برای فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی نیز تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی صورت گیرد و تمامی نیروهای مربوطه در آماده‌باش کامل باشند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

شرایط شرکت در حراج چای دبش مشخص شد

به گزارش ایرنا از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، شرایط اعلامی تسهیلاتی در …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ