بایسته‌های رونق صادرات در خراسان شمالی


به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان ظرفیت مهم برای توسعه مراودات تجاری دارد.

اقتصاد استان بر محور کشاورزی بنا نهاده شده و این امر ظرفیت مهمی را برای رونق تولید و صادرات در این بخش را فراهم کرده است ضمن اینکه در سال های اخیر صادرات صنایع فولادی و پتروشیمی نیز در این استان رونق زیادی یافته است.

سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول کشاورزی، بیش از یک میلیون تُن سیمان، ۲۳۰ هزار تُن پودر آلومینا، ۴۵ هزار تُن فولاد و ۹۰۰ هزار تُن محصولات پتروشیمی در این استان تولید می شود که ظرفیت اقتصادی برای مراودات تجاری محسوب می‌شود اما آمارها بیانگر این است که خراسان شمالی با وجود داشتن حدود ۴۰۰ واحد صنعتی با اشتغال حدود چهار هزار نفر در رتبه‌های آخر شاخص‌های توسعه در بین سایر استان‌ها قرار دارد.

کارشناسان معتقدند که شرایط تعهدات ارزی حاصل از صادرات سبب شده تا روند بازرگانی تجار سخت پیش رود و این مشکل سال های سال گریبانگیر این فعالان اقتصادی است و با صدور بخشنامه‌ های ارزی و به علت محدودیت‌های ارزی و تعهدی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بوجود آمده، شماری از صادرکننده های استان، کالا را با کارت‌ بازرگانی سایر تجار صادر می کنند که البته این امر هزینه هایی را بر آنان تحمیل می کند.

نداشتن گذرگاه مرزی، نبود زیرساخت مشکل مهم صادرکنندگان، نبود پروازهای منظم در استان و ضعف مدیران از دیگر مشکلات بخش صادرات در استان عنوان می کنند.

مشکل تعهدات ارزی

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی در خصوص مشکلات بخش صادرات در استان، بازگشت پول صادرات را مشکل اصلی تجارت خارجی عنوان کرد و گفت: انتقال ارز با سیستم بانکی به علت های مختلف میسر نیست و این امر صادرکننده های ما را به شدت دچار چالش و مشکل کرده است.

امید حیدریان اظهار کرد: صادرکننده مکلف است ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی بازگرداند این در حالی است که خود در دریافت ارز حاصل از تجارت با مشکل روبه رو است.

وی با بیان اینکه برخی از صادرکنندگان، مبادلات تجاری خود را به علت مشکلات ارزی، متوقف کرده اند گفت: دولت باید برای مشکلات ارزی باید تدبیری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات داشته باشد، باید برای تسهیل شرایط بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی فکری اندیشیده شود.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی اضافه کرد: نبود زیرساخت ریلی از مشکلات صادرات استان است، نبود این زیرساخت سبب شده تا هزینه حمل و نقل بویژه برای کالاها با حجم و وزن زیاد بالا رود.

وی اظهار داشت: با ایجاد این زیرساخت، هزینه های حمل و نقل کاهش می یابد و تجارت، برای صادرکننده صرفه اقتصادی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

رفع تعهدات ارزی خواسته اصلی صادرکنندگان خراسان شمالی

استاندار خراسان‌شمالی: سیاست‌های رفع تعهد ارزی بازنگری شود

نداشتن گذرگاه مرزی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: خراسان شمالی تنها استان مرزی بدون گذرگاه است و تاکنون از این مزیت بی بهره بوده است.

عباس کاظمی اظهار کرد: داشتن بازارچه، گمرک و گذرگاه مرزی حق این استان است که تاکنون محقق نشده و پیگیری ها در این باره به نتیجه نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما تنها استان کشور است که گذرگاه و بازارچه مرزی ندارد و بر این اساس مردم آن سودی از مرزی بودن نبرده اند.

کاظمی با بیان اینکه اولویت استان در ایجاد گذرگاه مرزی برای استان، بازگشایی گذرگاه پرسه سو است افزود: بازگشایی بازارچه در این منطقه و یا اختصاص گذر مرزی باجگیران به این استان، بستری ارزنده برای توسعه اقتصادی و رونق تولید در این خطه از کشور ایجاد خواهد کرد.

بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه سو» سال ها است که از سوی نمایندگان مجلس و مدیران عالی استان به‌عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی این استان مطرح است اما تجار خراسان شمالی تاکنون بهره ای مطلوب به عنوان استان همجوار از ظرفیت این کشور هفت میلیون نفری نبرده اند.

ظرفیتی که اگر دیده شود سالانه بسیاری از کالاهای خراسان شمالی نه تنها به ترکمنستان بلکه به دیگر کشورهای آسیای میانه نیز صادر خواهد شد و سکوی پرش برای توسعه اقتصادی استانی خواهد بود که با حدود یک میلیون نفر جمعیت، ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، گردشگری، سلامت و صنعتی دارد.

اکنون میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان تنها چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان خراسان شمالی را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید:

خراسان شمالی تنها استان مرزی بدون گذرگاه مرزی است

استاندار: بازگشایی گذرگاه مرزی از خواسته‌های مردم خراسان‌شمالی است

نبود پروازهای منظم

وی نبود پروازهای منظم در فرودگاه بجنورد را از دیگر مشکلات برای جذب سرمایه گذار و توسعه اقتصادی این استان عنوان کرد و گفت: برقراری پرواز بین المللی بجنورد-نجف ثابت کرد که می توان برای انجام این پروازها برنامه‌ریزی و اقدام کرد اما اکنون شمار پروازها در این فرودگاه بسیار اندک است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد و ارتقای این فرودگاه زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی حد فاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی کشور واقع است و محور کشاورزی و دامداری شمالشرق کشور نیز محسوب می شود ولی این استان از نبود زیرساخت های حمل و نقل رنج می برد و تنها کمتر از یک درصد بزرگراه ها، ۱.۷۵ درصد از راه های فرعی کشور و یک فرودگاه را داراست.

اگرچه حمل و نقل پیشرفته زمینه توسعه یک منطقه محسوب می شود ولی سرزمین قومیت ها از این نعمت بی بهره است و فرودگاهی که با تمامی امکانات روز دنیا ساخته شده است با تعداد زیاد پروازهای گذشته فاصله دارد و تنها ۲ پرواز در روزهای سه شنبه و جمعه به تهران در این فرودگاه برقرار است به طوری که تعداد افزایش پروازها به مطالبه مردم استان تبدیل شده است.

تلاش های مسوولان استان در سال های اخیر بر روی این موضوع مهم متمرکز شده است و اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به فرودگاه بجنورد در این راستا انجام شد ضمن اینکه مسوولان استان نیز رایزنی های خود را برای افزایش تعداد پروازها انجام داده اند.

بیشتر بخوانید:

استاندار: افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد در دستور کار است

امکان افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد وجود دارد

نبود زیرساخت های ارتباطی

سابقه امر نشان می دهد که نبود زیرساخت های جاده ای از جمله بزرگراه و شبکه ریلی را می توان بزرگترین مانع برای تولید استان عنوان کرد و اگر نگاهی به وضعیت حمل و نقل استان داشته باشیم، متوجه می شویم که بر اساس آمار اداره کل راه و شهرسازی استان، طول بزرگراه ها در استان ۱۸۱ کیلومتر است که کمتر از یک درصد بزرگراه و طول راه های فرعی استان ۷۴۵ کیلومتر که معادل ۱.۷۵ درصد از راه های فرعی کشور است.

بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی؛ این استان برای پاسخ به نیاز سرمایه گذاران باید سه هزار کیلومتر راه در محورهای روستایی، اصلی و بزرگراهی احداث کند.

از آنجایی که خراسان شمالی در حد فاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی کشور واقع است و از طرفی نیاز شدید سرمایه گذاران در این استان به اتصال ریلی و بزرگراهی احساس می شود که باید این مانع در اولویت طرح های استانی قرار گیرد، با این حال اجرای پروژه ریلی مشهد- بجنورد- گرگان نیز از دیگر طرح های استان بود که در حال حاضری در سودای جذب سرمایه گذار به سر می برد.

اجرای پروژه ریلی مشهد- بجنورد- گرگان از برنامه های دولت دهم در استان بود که ۶۰۰ کیلومتر آن از استان خراسان شمالی عبور می‌کرد ولی بدلیل نبود سرمایه گذار همچنان این طرح در بلاتکلیفی به سر می برد.

سعید میرکریمی در این خصوص گفت که ضعف زیرساخت ها سبب افزایش بهای تمام شده کالاهای مصرفی در استان می شود بنابراین کاهش واسطه ها و بهبود سیستم بنکداری در استان یکی از راهکارها است که در این زمینه با حمایت‌های دولت می توان برای مهار تورم گام برداشت.

وی عنوان کرد: بهبود شبکه توزیع و حذف واسطه گرها همچنین راه اندازی انبار و تاسیسات ذخیره سازی خصوصی در استان و راه اندازی واحدهای صنفی جدید و افزایش سرانه جمعیتی واحدهای صنفی شهری از دیگر مواردی است که در مهار تورم استان راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید:

ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل مشکل اصلی توسعه خراسان‌شمالی است

ضعف زیر ساخت حمل و نقل عامل گرانی ها در خراسان شمالی

ضعف مدیران اقتصادی

عضو هیات رییسه و رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی بجنورد ضعف مدیران اقتصادی در استان را از مشکلات مهم فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: با این نوع مدیریت و با این مدیران نباید انتظار رشد و توسعه در بخش اقتصادی داشت.

عبدالله خدابنده اظهار کرد: سخت گیری های مدیران سبب شده تا روند دریافت استعلام از دستگاه های اجرایی بسیار طولانی و خسته کنندگان شود که این امر در نهایت آسیبی برای جذب سرمایه گذار در این خطه از کشور است.

وی ادامه داد: امروز به شدت باید از تراکم پرهیز کرد و اختیارات تمرکززدایی و بسیاری از نقل و انتقالات استانی به مدیران استان تفویض شود.

عضو هیات رییسه و رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی بجنورد افزود:مدیر استانی نیز باید اختیار لازم را داشته باشند تا در راستای ساماندهی اقدامات اداری و مالی اظهار نظر کنند.

بیشتر بخوانید:

دلایل توسعه نیافتگی خراسان‌شمالی چیست؟

استاندار: ضعف خراسان شمالی نیروی انسانی است

به گزارش ایرنا، سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

۳۵ هزار واحد مسکن دولتی خراسان‌شمالی در دست ساخت است

سیدعلی میرکریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ساخت طرح های …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ