تن رنجور بجنورد از آشفته بازار سد معبر

به گزارش ایرنا، عدم رعایت حقوق شهروندان در استفاده از معابر و پیاده روها از سوی برخی اصناف و کسبه بجنورد برای مردم این شهر ایجاد معضل کرده و موجب نارضایتی آنان شده است.

تا چندی پیش فقط دستفروشان میوه و تره بار اقدام به سد معبر و موجبات فراهم شدن گلایه بسیاری از شهروندان شده بودند اما امروز کافه، رستوران، فست فودها، آبمیوه فروشی، میوه و سبزی فروشی، تعمیرات مبل، کفاشی، خوار و بار فروشی، سمساری، دمپایی فروشی، فروش مبل و سایر صنوف به خود اجازه تصرف غیرقانونی پیاده رو دادند.

این موضوع علاوه بر چهره نازیبای خیابان، تردد شهروندان را در معابر و پیاده روهای عمومی مختل کرده است، خنده به چهره می آید زمانی که با وجود گذرگاه عابر پیاده، مسیر خود را تغییر داده و بخواهی از خیابان پرازدحام و ترافیک عبور کنی.

اولین مقصدم خیابان فردوسی است، فضای بیرونی کافه و رستوران‌ها مملو از میز و صندلی های مدرن برای پذیرایی از مشتریان در هوای آزاد است، در هر ساعت روز که تردد کنی خصوصا ساعت اولیه بسیاری از شهروندان نوشیدنی در فضای باز را به فضای کوچک و تاریک داخل کافه ترجیح می دهند، همین باعث شده تا بیشتر به گپ و گفت حتی بیشتر از زمان نوشیدن یک قهوه بسنده کنند.

کسبه بدون توجه به حقوق شهروندی و تصرف بخش زیادی از معبر و بهداشت محیط، اقدام به تمیز کردن میز بیرونی و ریختن خرده کیک، جلد شکلات، دستمال کاغذی و لیوان یکبار مصرف به آن سمت جوی آب می کند، قصه پردرد بدون در نظر گرفتن موضوع بهداشت و سلامت مردم.

در پیاده رو نزدیک میدان شهید چند سبزی فروشی کنار هم قرار گرفته و حدود دو سوم پیاده رو را سد کرده اند، سبدهای زرد، ته آنان چندین برگ سبزی به جامانده به همراه قطراتی آب که از زیر آنان چکانده می شود و پیاده رو را گل مالی کرده است.

شستن سبزی ها به جهت تازه ماندن آنان، ریختن مقداری سبزی به همراه گل های آن روی سطح زمین، حالت لجن مانند پیدا کرده و چهره شهر را ناخوشایند و نازیبا کرده است.

سد معبر در این مسیر یکی از معضلاتی است که همه‌روزه شهروندان با آن دست به گریبان هستند، دسته کوچکی از سبزی ها موقع حمل و تخلیه بار ماشین، روی زمین ریخته و علاوه بر لجن زایی، موجب اختلال رفت و آمد شده و هر آنی ممکن است با قرار گرفتن زیرپای شهروندان، موجبات سرخوردگی و حتی صدمات جانی از جمله شکستگی اعضای بدن شود.

تن رنجور بجنورد از آشفته بازار سد معبر

پیرزنی عصا به دست چادرش را دور کمرش بسته، خلته ای(سبد) از وسایل خریداری شده در دست دارد، سن بالایش اجازه گام برداشتن قدم های تند تند را نمی دهد، آهسته آهسته در حال گذر است از دور چشمش به توقف ماشین تخلیه حمل سبزی و سد معبر ایجاد شده می افتد.

سطح زمین سبزی و آب کثیف است، آنی احتمال سر خوردن می دهد، احتیاط به خرج می دهد و با نزدیک شدن به آن قدم هایش کوچک و کوچک تر می شود، ترس از برخورد عصا با سطح خیس خورده زمین دارد، اما این داستان هر روز کسبه بی ملاحظه است.

تولید زباله میوه و سبزی، قرار دادان کارتن و جعبه های خالی کفش، ظروف شیشه‌ای، میوه و سبزی در اطراف و حاشیه خیابان علاوه بر سد معبر و ایجاد مزاحمت برای شهروندان منظر عمومی شهر را نازیبا کرده است.

اگر چه معضل سد معبر در پیاده روها سال‌ها است بوده و اقدام‌های مختلفی برای برخورد با خاطیان سد معبر شهرداری مصوب شده اما تاکنون آنگونه که باید تدبیر جدی و اساسی برای این موضوع اندیشیده نشده و شهروندان همچنان در بند این عرف نامتعارف گرفتارند.

مسئولان می‌توانند با نظارت‌های مستمر مانع این پدیده شوند اما گاها رسالت شأن را تنها با یک برخورد ظاهری و عوام‌فریبانه خلاصه می‌کنند.

تن رنجور بجنورد از آشفته بازار سد معبر

گلایه عضو شورای شهر از سد معابر

عضو شورای شهر بجنورد در این خصوص می گوید: شهروندان بسیاری برای ایجاد سد معبر توسط کسبه و مسدود شدن گذر عابر پیاده به شورای شهر مراجعه کردند و این موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

اعظم السادات افشین فر می افزاید: بارها دیده شده که افراد زیادی برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر می دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند.

وی می گوید: گاها در نقاطی از شهر مشاهده می شود مالک میوه فروش ها پس از تعطیلی، اطراف مغازه و جعبه های خالی و انباشته شده میوه را به ارتفاع سه متر حفاظ نرده می کنند و این خود سطح وسیعی از پیاده رو را اشغال می کند.

عضو شورای شهر بجنورد اضافه می کند: تجاوز به معبر عمومی تخلف است و تذکرات بسیاری داده شده ولی برخی کسبه از جمله سبزی فروش ها، برای دور ریز سبزی اقدام به شکستن شاخه های شمشاد می کنند و به فضای سبز شهری هم آسیب وارد می کنند.

وی ادامه می دهد: کودکان، افراد توانخواه و سالمندان بیشترین آسیب را از شرایط فعلی می‌برند بنابراین ساماندهی وضعیت موجود نیازمند توجه هرچه بیشتر از سوی متولیان است.

افشین فر می گوید: سد معابر عمومی، اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آنها ممنوع است و شهرداری باید برای رفع این موانع اقدام کند، همچنین کسبه باید شهر را مانند خانه خود زیبا و تمیز نگه دارند و فرهنگ شهری خود را رونق دهند.

وی می افزاید: هفت باب مغازه به تازگی بدلیل سد معبر پلمب و تعدادی هم اخطار دریافت کرده است.

تن رنجور بجنورد از آشفته بازار سد معبر

سهل انگاری اتاق اصناف

مسئول اداره اجراییات و رفع تخلف شهرداری بجنورد نیز در این خصوص می گوید: سد معبر بجنورد معضل بزرگی است که خود ما هم در این زمینه گلایه داریم و بارها وسایل آنان جمع آوری و تذکرات لازم داده شده ولی اصلا گوشی بدهکار این موضوع نیست.

رضا کمالی می افزاید: سبزی فروشی ها سطح بسیاری از معابر را مسدود کرده و علاوه بر اخطار، تذکر کتبی داده شده، براساس اعمال قانون مغازه آنان تعطیل و پرونده آنان به کمیسیون بند ۲۰ ارسال و اقدام به پلمب شد ولی در کمال ناباوری پس از ۱۰ روز از پلمب واحد صنفی، شهرداری ملزم به اخذ تعهد از مالک جهت عدم سد معبر شد، اما متاسفانه پس از چند روز موارد لازم را رعایت نکردند و مجدد قانون را زیرپا گذاشتند.

وی می گوید: روزانه تنها سه گشت با سه نیرو بر تخلفات سد معبر نظارت می کنند که این خود جوابگوی رسیدگی به تخلفات این حوزه سطح شهر نیست، کمبود نیرو یکی از مشکلات داخلی شهرداری است و جذب نیرو اولین راهکار برای اجراییات، نظارت و بازرسی مستمر بر واحدهای صنفی متخلف است.

مسئول اداره اجراییات و رفع تخلف شهرداری بجنورد بیان کرد: رفع سد معبر برای صنوف میوه فروش، سبزی، ارزاق و لبنیات باید با جدیت بررسی شود زیرا که بسیار پردردسر هستند و جهت اخذ مجوز به شهرداری مراجعه نمی کنند.

وی ضمن گلایه از عدم همکاری اصناف در این خصوص خاطرنشان کرد: اصناف به صنوف مجوز پروانه کسب داده بدون اینکه از شهرداری استعلام بگیرد، اصناف هیچگونه همکاری با شهرداری جهت برخورد با سد معبرکنندگان ندارد.

کمالی عنوان کرد: پس از جمع آوری میوه فروشی و مرغ فروشی ها اصناف از دست شهرداری شکایت می کند که چرا آنان را جمع کردین؟ اصناف و دادستان باید به این موضوع ورود کنند و محکم پای کار بایستند.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

بهره‌مندی هزار و ۱۵۲ خانوار عشایر خراسان‌شمالی از پنل خورشیدی

محمدحسن محمدی کوشکی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پنج هزار و ۴۶۲ خانواده …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ