گردهمایی مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرج برگزار شد


دبیر برگزاری همایش مقابله با آنفلوآنزای پرندگان در حاشیه برگزاری این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: موسسه رازی در زمان حاضر یک واکسن آنفلوآنزا کشته در سبد محصولات دارد و به تازگی با فناوری ژنتیک معکوس موفق به تولید بذر آنفلوانزای فوق حاد H۵ شد.

« علیرضا یوسفی» افزود: مراحل تولید نیمه صنعتی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درحال انجام است و به زودی پس از تولید انبوه به سبد محصولات موسسه رازی اضافه می شود.

وی گفت: به جز این واکسن موسسه واکسن و سرم سازی رازی بیش از ۳۰ واکسن طیوری دیگر مرتبط با بیماری های دیگر تولید و تجاری کرده است.

دبیربرگزاری همایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یادآورشد: واکسن های دامی و انسانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در مجموع نزدیک به ۸۰ فرآورده بیولوژیک است.

یوسفی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می تواند از پرندگان مهاجر به گله های روستایی و صنعتی انتقال یابد و همچنین از دید خسارات اقتصادی به واحدهای صنعتی باعث تلفات می شود.

وی بیان کرد: آنفلوآنزای پرندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است بنابراین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با ۱۰۰ سال قدمت در حوزه ساخت واکسن و پژوهش بیماری ها هر چند سال یک بار یک همایش سراسری را برگزار می کند که آخرین یافته ها، داشته هایی که دراین زمینه حاصل شده را با متخصصان دانشگاه ها و دامپزشکی به اشتراک می گذارد.

یوسفی افزود: بیماری آنفلوآنزای پرندگان با توجه به جهش های زیادی که داشته سویه ثابتی در بحث انسان یا پرندگان ندارد و دائم در گردش است بطوریکه این بیماری گله های طیور را درگیرمی کند بنابر این بیماری جنبه بین المللی دارد و کل کشورهایی که دراین صنایع هستند درگیر می شوند .

وی اضافه کرد: تمام کشورها برنامه های مختلفی را دراین زمینه در پیش می گیرند تا نسبت به کنترل بیماری کار کنند که یکی از راهبردها واکسیناسیون است .

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی سالانه سه و نیم میلیارد دز واکسن در ۸۰ نوع انواع واکسن های دامی، طیور و انسانی و همچنین فراورده های بیولوژیک و انواع سرم های درمانی و ضد مار و عقرب گزیدگی را تولید می کند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

کشف ٢ تن آرد یارانه ای خارج از شبکه در شهرستان ساوجبلاغ

“بهنام میرزاییان” روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بازرسی های به …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ