ورزش راهی به صرفه و ایمن برای پیشگیری از پوکی استخوان

آمنه احدی زاده روز دوشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری خاموشی است که در مراحل اولیه، علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می کند و در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نیست و اولین تشخیص همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های فردی بیمار، انجام منظم ورزش‌های تحمل وزن توصیه می‌شود و تقویت عضلات و انجام ورزش‌های تعادلی می‌تواند با بهبود اعتماد به نفس و هماهنگی در فرد و همچنین افزایش توده استخوانی، موجب کاهش رخداد سقوط شود.

احدی زاده با بیان اینکه علاوه بر ورزش، تغذیه مناسب نقش مهمی در قدرت و سلامت استخوان ها دارد و رژیم غذایی غنی از کلسیم (شامل لبنیات کم چرب، بادام، نخود، سبزیجات برگ دار، ماهی سالمون، ماهی ساردین همراه استخوان، میگو، دانه سویا) به ساخت و محافظت از استخوان ها کمک می کند.

به گفته این مسوول، منابع غنی ویتامین D (ماهی سالمون، ماهی تن، جگر، نخود فرنگی، اسفناج، قارچ، تخم مرغ ) و همچنین نور مستقیم خورشید به جذب بهتر کلسیم نیز کمک می کنند.

وی اظهار کرد: پوکی استخوان با عوارض ناشی شکستگی خودبخودی یا در اثر کمترین ضربه به استخوان ها (بویژه در نواحی کمر، لگن و مچ دست)، درد شدید کمر در نقطه‌ای خاص که می‌تواند بر شکستگی مهره دلالت کند، قوز پشت که موجب انحنای پشت شود، کوتاه شدن قد نسبت به قد دوران جوانی بیشتر از ۲.۵ سانتیمتر مشخص می‌شود.

کارشناس مرکز بهداشت استان قزوین در ادامه روش‌های تشخیص پوکی استخوان را رادیوگرافی ساده، بررسی آزمایشگاهی، سنجش تراکم استخوان (دانسیتومتری) برشمرد و بر سبک زندگی سالم با اطمینان از دریافت کافی کلسیم و ویتامین (D)، استفاده از رژیم غذایی متعادل، انجام منظم ورزش تعادلی و استقامتی، خودداری از مصرف الکل و دخانیات، پیشگیری از سقوط خصوصا در سالمندان تاکید کرد.

احدی زاده اهداف درمان پوکی استخوان را پیشگیری از شکستگی و کاهش بروز آن، تثبیت و افزایش تراکم استخوان، کاهش عوارض همراه با شکستگی و بهبود عملکرد جسمانی بیمار دانست و اضافه کرد: دریافت کافی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی، ورزش و تغییر سبک زندگی همگی در دسته درمان های غیر دارویی قرار می گیرند.

وی در ادامه گفت: انجام منظم ورزش های مقاومتی تحمل کننده وزن و ورزش های تعادلی جهت کاهش خطر افتادن، عدم مصرف سیگار و الکل و حذف سایر عوامل خطر افتادن، ممکن است باعث بهبود سلامت استخوان ها و عضلات و کاهش خطر شکستگی شود.

این مسوول با اشاره به اینکه در درمان پوکی استخوان ۲ اصل کلی تامین مواد معدنی لازم برای ساخت مجدد استخوان و جلوگیری از روند تخریب و کمک به ساخت مجدد استخوان وجود دارد، گفت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی، پوکی استخوان به یک مشکل جهانی تبدیل شده است.

کارشناس بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: برخورداری از شیوه زندگی سالم نه تنها برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان بلکه برای تمام افراد مهم و ضروری است که باید برای آن برنامه ریزی داشته باشند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

بیست و یکمین نمایشگاه ایپاس آغاز به کار کرد/ حضور ۲۲۲ شرکت فعال در حوزه تجهیزات پلیسی

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل بنیاد تعاونی فراجا در آیین افتتاح نمایشگاه ایپاس اظهار داشت: …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ