الزامات تغییر اقلیم و خشکسالی در نظام برنامه‌ریزی رعایت شود

مجید کوهی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: استان اردبیل با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی محلی جزو مناطق بادخیز کشور است به طوری که هر ساله وزش بادهای شدید خسارت‌های زیادی در مناطق مختلف استان به خصوص در نواحی مرکزی بر جای می‌گذارد.

وی اضافه کرد: وزش باد علاوه بر خسارت‌های اقتصادی، در برخی مواقع منجر به ایجاد پدیده گرد وخاک در سطح استان می‌شود که علاوه بر تهدید سلامتی انسان، زندگی روزمره شهروندان را مختل می‌سازد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: در سال‌های اخیر وقوع پدیده تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها که توام با افزایش دما نیز بوده است، منجر به افزایش پهنه خشکسالی در سطح استان شده است که نتیجه این روند از بین رفتن پوشش گیاهی محلی و در نهایت افزایش تعداد روزهای گردوخاک برای استان است.

کوهی با بیان اینکه طوفان گردوخاک اسفند ۱۴۰۱ نه تنها در سطح استان، بلکه شاید در شمال غرب کشور بی‌سابقه بوده است، گفت: در کنار تغییرات اقلیمی که بر شدت و فراوانی وقوع گرد و خاک طی سالیان اخیر افزوده است، بهره‌برداری‌های غیر اصولی از معادن استان نیز می‌تواند از عوامل ایجاد گردخاک محلی باشد به طوری که طوفان مورد اشاره اسفند ۱۴۰۱ نیز بیشتر منشاء محلی داشته است.

الزامات تغییر اقلیم و خشکسالی در نظام برنامه‌ریزی رعایت شود
وقوع سیل در سال‌های اخیر به اقتصاد استان آسیب‌های جدی زده است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: در کنار عوامل محلی باید توجه داشت که منطقه خاورمیانه جزو کانون‌های اصلی گرد وغبار در سطح جهانی است که بعضا مشاهده شده ذرات گرد و غبار از کشورهای همسایه مانند عراق نیز به استان منتقل شده است.

کوهی با تاکید بر لزوم توجه به تغییرات اقلیم و خشکسالی در استان در نظام برنامه ریزی گفت: بیابان‌زایی و گرد و غبار خطری است که آینده شهروندان و اقتصاد استان را تهدید می کند و لازم است برای جلوگیری از افزایش آن تدابیر جدی اتخاذ شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به الزامات توسعه پایدار در استان گفت: هرگونه بهره‌برداری از منابع و معادن استان و توسعه شهری باید با در نظر داشت حفظ پوشش گیاهی و استفاده بهینه از طبیعت انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: توسعه شهری بدون در نظر گرفتن الزامات توسعه پایدار می تواند خسارت‌های جبران ناپذیری از بابت بلایای طبیعی همچون جاری شدن سیل به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول یادآورشد: با توجه به اینکه خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی حاکی از کاهش بارندگی و افزایش دما در سطح کشور و استان است، وقوع پدیده گرد وخاک با شرایط فوق دور از انتظار نیست.

الزامات تغییر اقلیم و خشکسالی در نظام برنامه‌ریزی رعایت شود
طوفان گرد و غبار در شهر اردبیل – اسفند 1401

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه تغییر کاربری اراضی و کاهش پوشش گیاهی از جمله عوامل مهم ایجاد گرد و خاک محلی است، لازم است اقدامات اصولی و مدیریتی در این خصوص انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: سازمان هواشناسی بر اساس وظایف ذاتی خود به طور مرتب بولتن‌های آلودگی، خشکسالی و تحلیل وضعیت جوی و اقلیمی استان را منتشر کرده و در مواقع ضروری هشدارهای هواشناسی را صادر می‌کند.

کوهی با بیان اینکه کانونهای گرد و غبار در سطح استان را اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شناسایی می کنند، یادآورشد: ایستگاه‌های هواشناسی معمولا در خصوص پدیده‌های سیستمی و ورود گرد و غبار از سایر مناطق اعلام نظر می کند.

وی افزود: البته ممکن است در ایستگاههای هواشناسی استان کاهش دید و گرد و غبار گزارش شود و در صورتی که چنین پدیده ای در ایستگاه‌های همجوار نباشد می‌توان گفت که گرد و غبار منشاء محلی دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

زیرساخت ۶۴۵ هکتاری شهرک شهید سلیمانی اردبیل آماده‌سازی شد

محبوب حیدری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف اصلی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ