تداوم بحران ازدحام در زندان‌های انگلیس

به گزارش ایرنا، شعبانه محمود وزیر دادگستری انگلیس امروز (سه‌شنبه) طرح بازنگری نظام قضایی این کشور را به دیوید گوک سلف خود از حزب محافظه‌کار واگذار کرد و گفت که در این پروژه، ضمن بررسی راهکارهای تشدید مجازت‌های خارج از زندان، اطمینان حاصل خواهد شد که ظرفیت کافی برای نگهداری زندانیان خطرناک وجود دارد. وی افزود که نظام قضایی انگلیس فلج شده و مجازات‌ها با شرایط قرن ۲۱ سازگار نیست.

از سویی یک هزار و ۱۰۰ زندانی که ۴۰ درصد از دوره محکومیت خود را سپری کرده‌اند قرار است تا ساعاتی دیگر در چارچوب برنامه دولت برای خالی کردن زندان‌های شلوغ، آزاد شوند. طرح آزادی زودهنگام زندانیان شهریورماه گذشته به اجرا درآمد تا به اصطلاح جا برای مجرمان جدید باز شود. نخستین مرحله از اجرای این طرح که با واکنش منفی جامعه انگلیس مواجه شد، دهم سپتامبر گذشته (۲۰ شهریور) به اجرا در آمد و بر اساس آن یک هزار و ۷۰۰ زندانی آزاد شدند.

طبق آخرین داده‌های آماری ۸۸ هزار و ۵۲۱ انگلیسی در حبس به‌سر می‌برند و زیر ۲ هزار جای خالی در زندان های سراسر این کشور موجود است. پیش‌بینی می‌شود که این ظرفیت تا تابستان سال آینده به نقطه بحرانی برسد.

کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس وعده داده که کسانی که در آشوب‌های ضدمهاجرتی اخیر شرکت داشتند، محاکمه و زندانی شوند. این درحالیست که آمارهای جرم و جنایت در انگلیس رو به افزایش است و فضای کافی برای انتقال محکومان به زندان نیست.

انتقال زندانیان به کشور استونی، از دیگر طرح‌هایی است که دولت انگلیس این روزها سرگرم رایزنی در این زمینه است. وزیر دادگستری استونی در همین پیوند به نشریه تلگراف چاپ لندن گفت: بریتانیا و استونی سابقه همکاری های بین المللی موفقی دارند و چنین مشارکتی فرصت‌های بیشتری برای بهره مندی و یادگیری از یکدیگر ایجاد می کند.

مقام‌های دولت انگلیس نیز می‌گویند که این طرح را با توجه به وضعیت اسفناک زندان‌های کشور، به طور جدی دنبال می‌کنند. اما اولاً اجرای این طرح به مصوبه پارلمان استونی نیاز دارد و در ثانی، منتقدان در انگلیس بر این باورند که با جابه‌جایی زندانیان، تنها چند صد سلول برای پذیرش افراد جدید باز می‌شود.

این طرح پارسال از سوی الکس چاک، وزیر سابق دادگستری انگلیس در کنفرانس حزب محافظه‌کار مطرح شد، اما به دلیل هزینه‌های بالای پروژه، پیگیری نشد. حزب کارگر نیز که از تیرماه گذشته سکان دولت انگلیس را در دست گرفته است، به بهانه سوءمدیریت محافظه‌کاران با این طرح مخالف بود اما اکنون به نظر می‌رسد که در این زمینه تجدید نظر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، ماه گذشته ظرفیت زندان‌ مردان در انگلیس تقریبا تکمیل شد و تنها ۸۳ سلول خالی باقی مانده بود. پیش‌بینی می‌شود کل جمعیت زندان‌های انگلیس تا سال ۲۰۲۷ میلادی از محدوده ۸۹ هزار به مرز ۱۰۶ هزار نفر برسد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

کشتی‌فرنگی زیر ۲۳ سال جهان؛ صعود سه نماینده ایران به نیمه‌نهایی

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا، در پایان مسابقات نوبت صبح این رقابت‌ها که به میزبانی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ