لزوم افزایش آگاهی خانواده‌ها درباره مخدرهای جدید برای پیشگیری از اعتیاد


سمیه کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خانواده‌ها به‌ویژه والدین در شرایط حاضر با توجه به تهدید آسیب‌های اجتماعی و تنوع مخدرهای جدید باید اطلاعات کافی درباره مباحث روز از جمله مواد مخدر، فضای مجازی، مهارت‌های ارتباطی و کنترل هیجانات داشته باشند.

وی تصریح کرد: اعتیاد به مواد مخدر در گذشته اشکال متفاوتی داشت که بسیاری از آنها شناخته شده بود ولی امروزه با انواع اعتیاد به مواد مخدر جدید و مشروبات الکلی مواجه هستیم که اسامی برخی از آنها در بین خانواده‌ها ناشناخته است.

این روانشناس با بیان اینکه اعتیاد، یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی است که همه اقشار جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند و سبب نگرانی خانواده‌هاست، یادآور شد: بررسی عواملی که باعث گرفتاری نوجوانان در دام اعتیاد می‌شود اهمیت بسزایی دارد اما به آن کمتر پرداخته شده است.

به گفته وی، با وجود آنکه دوره نوجوانی و جوانی بسیار حساس است و می‌تواند آسیب‌زا باشد ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهد عوامل وراثتی و فردی همانند ابتلا به اختلالات روانپزشکی، افسردگی و اضطراب نیز نوجوانان و جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد.

کریمی خاطرنشان کرد: خانواده، نخستین نهادی است که نوجوان در آن اجتماعی شدن را فرا می‌گیرد و باید در این میان نقش پررنگی به‌ویژه در پیشگیری از ورود فرزندان به حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه امروزه اعتیاد به مواد مخدر در حال تغییر شکل دادن است، گفت: بسیاری از خانواده ها از این موضوع آگاه نیستند بطوریکه هنوز نمی دانند با دیدن چه رفتارها و علایمی باید نگران فرزندان خود باشند.

کریمی، تعارضات خانوادگی و ناامید شدن از رابطه امن در خانواده را یکی از عوامل خطرزا در گرایش فرزندان به اعتیاد برشمرد و اضافه کرد: سلامت خانواده می‌تواند متضمن فرزند ایمن باشد.

این روانشناس تاکید کرد: والدین باید برای پیشگیری از گرفتار شدن فرزندان در دام اعتیاد، انتقادپذیری، احترام به احساسات، هدفمندی و مدیریت زندگی را به آنها یاد بدهند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فیلم| صحبت‌های سرمربی و بازیکن تیم والیبال “گیتی‌پسند” پیش از رویارویی با “شهرداری ارومیه”

به گزارش ایرنا، فردا (چهارشنبه) دیدار تیم‌های والیبال گیتی پسند اصفهان و شهرداری ارومیه از …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ