آسفالت جاده‌های خاکی روستایی چهارمحال و بختیاری در پیچ و خم اعتبارات ملی

به گزارش خبرنگار ایرنا، با حذف ردیف ملی احداث راه‌های روستایی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از سال ۹۸، هر چند گام‌هایی از سوی استان در این خصوص برداشته شد اما به دلیل گستردگی روستاها و محدودیت منابع مالی تعمیر، مرمت و احداث راه‌های روستایی به خصوص در استانی مانند چهارمحال و بختیاری که روستاهای زیادی در مناطق سخت‌گذر دارد با مشکل تامین اعتبار روبرو است.

چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۹۰۰روستا که از این تعداد ۱۸۰ روستا خالی از سکنه و ۶۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد و از جمله استان‌هایی است که بیشترین تعداد روستا و جمعیت روستایی را دارا است با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه برخی از این روستاها در مناطق کوهستانی و سخت گذر قرار دارند که داشتن راه مناسب از جمله نیازهای این مناطق به شمار می‌رود.

هرچند با تصمیم دولتمردان معاونت راه روستایی از وزارت راه و شهرسازی حذف و به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد و به دنبال آن ردیف ملی احداث راه‌های روستایی حذف شد اما این سازمان با وجود محدودیت اعتبارات استانی گام‌هایی در بخش احداث و مرمت راه‌های روستایی استان برداشت که آسفالت راه روستایی شلیل – لندی در شهرستان اردل به بخش میانکوه که به دلیل تامین نشدن اعتبار معطل مانده بود تنها بخشی از این اقدامات است.

با این وجود هنوز برخی از روستاهای مناطق مختلف استان پهناور چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از نعمت راه مناسب روستایی محروم‌اند و با نخستین بارش زمستانی ارتباط آن‌ها با مرکز بخش و شهرستان قطع می‌شود.

تقویت گردشگری در گرو ساخت راه‌های روستایی

چهارمحال وبختیاری یکی از استان‌های گردشگرپذیری است که بالای ۷۰ درصد مناطق توریستی و گردشگری طبیعی این استان در دل این روستاها قرار دارد.

آسفالت جاده‌های خاکی روستایی چهارمحال و بختیاری در پیچ و خم اعتبارات ملی

دهستان موگویی روستای سرآقاسید، آبشار زرد لیمه در لندی و سایر مناطق بکر طبیعی این استان بیشتر در دل روستاها قرار دارد به همین دلیل اگر راه‌های ارتباطی روستایی احداث و آسفالته شود و تردد صورت بگیرد گردشگری استان تقویت ودرآمد حاصل از حضور گردشگران نیز افزایش می‌یابد و به این صورت حتی امکان مهاجرت معکوس به روستاها نیز فراهم می‌شود.

با توجه به اینکه شغل بیشتر خانوارهای روستایی ساکن در روستاها دامداری و کشاورزی است، نبود راه آسفالته و مناسب مردم را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند به نحوی که برای حمل علوفه و سایر موارد دیگر هزینه‌های زیادی برای تردد باید پرداخت کنند.

آسفالت جاده‌های خاکی روستایی چهارمحال و بختیاری در پیچ و خم اعتبارات ملی

در این نوشتار از میان همه مناطق سخت‌گذر برای نمونه بخش بازفت یکی از بخش‌های شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری را که به گفته مسوولان ۷۵ درصد مسیرهای ارتباطی آن از جاده‌های خاکی تشکیل شده و مردم این منطقه به دلیل نبود راه مناسب دسترسی با مشکلاتی روبرو هستند پرداخته شده است.

۷۲ روستای بخش بازفت در انتظار آسفالت

یکی از اعضای شورای بخش بازفت به نمایندگی از مردم به خبرنگار ایرنا گفت: احداث و بهسازی جاده‌های ارتباطی مربوط به بیش از ۷۲ روستا مهمترین مطالبه مردم این بخش است.

محمد کاظمی با اشاره به ضرورت احداث و بازسازی جاده آنتنی(راه ارتباطی که روستا را به بخش متصل می‌کند) در بخش بازفت افزود: کارهای مهمی انجام شده اما سطح محرومیت در این مناطق به حدی است که خدمات انجام شده به خصوص در بخش راه روستایی خیلی به چشم نمی‌آید.

آسفالت جاده‌های خاکی روستایی چهارمحال و بختیاری در پیچ و خم اعتبارات ملی

او ادامه داد: مردم ساکن در روستاهای بخش بازفت در مسیر تردد خود ۲ گردنه سخت‌گذر چری و شاه‌منصوری را دارند که در فصل زمستان به دلیل بارش سنگین برف دچار رنج و عذاب سختی می‌شوند به نحوی که ممکن است تا فصل بهار مسیر تردد آن‌ها بسته شود.

به گفته کاظمی، به دلیل نبود زیرساخت‌های ارتباطی بسیاری از روستاییان ساکن در مناطق مختلف روستایی بازفت با وجود داشتن مالکیت برای دسترسی بیشتر به امکانات مجبورند خانه و کاشانه خود را رها و به مرکز شهرستان و یا استان مهاجرت کنند.

او با تاکید بر اینکه به سرانجام رساندن راه‌های روستایی به یک تصمیم جدی و جهادی نیاز دارد ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های راه روستایی کلید می‌خورد اما به دلیل تامین نشدن به موقع بودجه پروژه نیمه‌کاره رها می‌شود و همان اعتبار هزینه شده نیز از بین می‌رود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمان حاضر۱۵۰ کیلومتر جاده خاکی روستایی در بخش بازفت وجود دارد و بیشترین جمعیت روستایی نیز در این مسیرها ساکن هستند، این بخشی از سخنان بخشدار بازفت است.

امرالله قاسمی به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند برنامه‌ریزی‌هایی برای زیرسازی و آسفالت جاده‌های روستایی بخش بازفت انجام شده اما تا کنون این برنامه‌ها به دلیل محدودیت منابع اعتباری محقق نشده و مشکلات زیادی در این خصوص وجود دارد.

به گفته قاسمی، روستاهای میان دوهان علیا، میان دوهان سفلی، محمودآباد و نازی با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، روستاهای مازه‌سوخته، شرمک، فرامرزی، سربیشه از مسیرهای پرجمعیت و عشایری با سه هزار نفر جمعیت، مسیرهای تبرک سفلی، تلخه‌دان، سجو،بادام شیرین با جمعیتی بالای ۲ هزار نفر و جاده‌های مسیر دهناش، تِرکی، تشنوی و دیگر روستاهای این بخش با بیش از پنج هزار نفر جمعیت از دیگر مسیرهای روستایی پرجمعیت و سخت‌گذر بخش بازفت است که با نخستین بارش بسته و در تابستان نیز به دلیل خاکی بودن مسیر برای تردد با مشکلات و هزینه‌های زیادی روبرو می‌شوند.

به گفته قاسمی، بسیاری از مسیرهای روستایی بخش بازفت همزمان با بارش باران به حدی گل‌آلود می‌شود که امکان تردد حتی با ماشین نیز وجود ندارد و به دلیل این شرایط سخت چه بسیاری افرادی که به دلیل بسته بودن مسیرهای ارتباطی و فراهم نبودن شرایط برای رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

آسفالت جاده‌های خاکی روستایی چهارمحال و بختیاری در پیچ و خم اعتبارات ملی
حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مجلس

تلاش نمایندگان برای بازگشت ردیف ملی احداث راههای روستایی

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار نیز با تایید مشکلات مردم روستاها و عشایری بودن ۲ تا سه شهرستان این منطقه گفت: سخت‌گذر بودن مسیرهای روستایی و پراکندگی روستاها از جمله مهمترین مشکلات روستاهای این حوزه انتخابیه به شمار می‌رود.

حمیدرضا عزیزی فارسانی برطرف کردن مشکل راه‌های روستایی و ایجاد رونق در روستاهای حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار از جمله مهمترین رویکردهای خود در مجلس دوازدهم عنوان کرد.

آسفالت جاده‌های خاکی روستایی چهارمحال و بختیاری در پیچ و خم اعتبارات ملی
سید روح الله موسوی نماینده مجلس

نماینده مردم شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد نیز با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم این حوزه انتخابیه ساکن روستاها هستند گفت: جاده همانند عروسی است که هر جا برود جهاز خود را به همراه خود دارد و موجب رونق و آبادانی می‌شود.

سید روح الله موسوی بیدلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روستاهای پشتکوه امامزاده حسن، پشتکوه بارز و شوارز و پشتکوه میلاس از جمله مناطق سخت‌گذر این حوزه انتخابیه است که مردم برای رتق و فتق امور خود و مراجعه به مرکز شهرستان و استان همواره با مشکلات زیادی روبرو هستند.

به گفته موسوی بیدلی، با وجود کارهای انجام شده در گذشته در بخش جاده‌های روستایی اما هنوز بسیاری از راه‌های روستایی شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد نیاز به جاده‌سازی، تعریض، آسفالت و روکش آسفالت و احداث پل دارد.

او ادامه داد: تلاش می‌شود با رایزنی‌های انجام شده در کمیسیون تلفیق و همچنین در لایحه بودجه دولت به بهبود وضعیت راه‌های روستایی به خصوص در حوزه انتخابیه لردگان، خانمیرزا و فلارد توجه شود.

آسفالت جاده‌های خاکی روستایی چهارمحال و بختیاری در پیچ و خم اعتبارات ملی

۴۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی در چهارمحال و بختیاری

۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول راه‌های روستایی و فرعی چهارمحال و بختیاری است که از این میزان ۶۵۰ کیلومتر خاکی بود که طی ۲ سال اخیر ۲۰۰ کیلومتر از این راه‌ها احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، این بخشی از سخنان معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری است.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر حدود ۴۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار استان خاکی است و باید نسبت به آسفالت و بهسازی این راه‌ها اقدام شود.

سید مهدی مرتضوی‌زاده ادامه داد: با توجه به شرایط توپوگرافی چهارمحال و بختیاری برای هر کیلومتر ساخت راه روستایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود براین اساس برای ساخت راه‌های روستایی استان به قیمت امروز و بدون احتساب تورمم به طور تقریبی ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته مرتضوی‌زاده، این درحالی است که اعتبار سالانه تخصیص یافته برای احداث و بهسازی راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که با این رقم روند ساخت و ساز راه‌های روستایی در این استان سال‌های زیادی زمان می‌برد.

او با تاکید براینکه اعتبارات موجود نه تنها جوابگوی ساخت راه‌های روستایی نیست بلکه حتی جوابگوی نگهداری آن‌ها نیز نیست یادآور شد: حفظ و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی باید در اولویت کارهای سازمان قرار گیرد به این معنی که اگر کل اعتبار موجود در بخش ساخت هزینه شود و به کار بهسازی و مرمت راه‌های روستایی توجهی نشود راه‌های احداث شده نیز از بین می‌رود.

به گفته مرتضوی‌زاده، افزون بر راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در روستاهای زیر۲۰ خانوار در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باید احداث شود اما براساس دستورالعمل‌ها و قانون در زمان حاضر در اولویت سازمان راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای نیست.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی استان گفت: در استانی مانند چهارمحال وبختیاری که هیچ امکاناتی از جمله پایانه مرزی صادراتی و آزاد راهی وجود ندارد که از محل عوارض دریافتی درآمدی داشته باشد و این درآمد را در بخش ساخت و مرمت راه‌های روستایی هزینه کند، حذف ردیف اعتبارملی احداث راه‌های روستایی فشار سنگینی بر این استان وارد می‌کند.

او ادامه داد: درخواست‌های مکرری از سوی استانداری و سازمان برنامه و بودجه درخصوص کافی نبودن اعتبارات استانی برای ساخت راه‌های روستایی و همچنین تعیین یک ردیف ملی برای این امر داده شده است.

به گفته مرتضوی‌زاده، با وجود حذف ردیف اعتباری ملی از احداث راه‌های روستایی اما گام‌های مهمی در این خصوص از سال ۹۵ تا ۹۹ برداشته شده است که اگر این ردیف اعتباری بازگردد روند کار در این بخش سرعت می‌گیرد و حالت فرسایشی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه در زمان حاضر ۴۳ پروژه راهداری در چهارمحال و بختیاری فعال است یادآور شد: در زمان حاضر روند اجرای برخی از پروژه‌های راه روستایی به دلیل اینکه از محل اعتبارات استانی اجرا می‌شود طولانی است و همین امر موجب شده تا امروز میزان دیون و مطالبات پیمانکاران استان در این بخش به ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برسد.

حذف ردیف ملی احداث راه‌های روستایی، این بخش را با مشکلات زیادی مواجه کرده است که چاره اندیشی دولتمردان (دولت و مجلس) برای برون رفت از این مشکل وهمچنین دستیابی به توسعه روستایی ضروری است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۷۷۲ کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان ۳۲۴کیلومتر بزرگراه، ۷۱۵کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی، و ۲هزار و ۳۸۸ کیلومتر راه روستایی و ۵۳ کیلومتر راه درون شهری است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

امام جمعه شهرکرد: هنر ابزاری برای تبیین مفاهیم دفاع مقدس است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید ابوالحسن فاطمی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با مسوولان …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ