سیر صعودی همکاری‌های تهران – مسکو پیام سفر رئیس جمهور به روسیه است


ابراهیم رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سفر رئیس جمهور به روسیه برای حضور در اجلاس بریکس گفت: سفر رئیس جمهور به کازان و روسیه اهمیت راهبردی دارد و هدف اصلی ایشان حضور دراجلاس بریکس است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه افزود: گروه بریکس نزدیک به نصف اقتصاد دنیا را در بر می‌گیرد و جزء گروه‌های بین المللی تاثیرگذار است و ماهیت اقتصادی دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: بریکس ظرفیت بسیاری بالایی درحوزه اقتصادی به ویژه برای خنثی سازی تحریم‌ها دارد و می‌توانیم از ظرفیت بریکس برای انجام مبادلات مالی کشور با دنیا استفاده کنیم و قطعا حضور فعال جمهوری اسلامی در بریکس و در سطح رئیس جمهور ارزش بسیار بالایی برای منافع ملی کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور دنیا است، تصریح کرد: کشورهای قدرتمند و موثری مانند هند، آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، چین و سایر کشور تشکیل دهنده گروه بریکس هستند که هر کدام از آنها فرصت‌های کم نظیری را برای همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی دارند و می‌توانند به صورت بالقوه فرصت‌های مهمی برای اقتصاد کشور خلق کنند.

اجلاس بریکس فرصتی برای رسوا کردن جنایات صهیونیست‌ها است

رضایی اضافه کرد: در کنار بهره بردن از فرصت اقتصادی بریکس در ارتباط با سران کشورها، از این اجلاس بین المللی می‌توان برای رسوا کردن جنایات صهیونیست‌ها استفاده کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه یادآور شد: سفر رئیس جمهور به روسیه از آنجا دارای اهمیت است که این کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و حق وتو دارد. همچنین روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه به ویژه در ایام پس از جنگ سوریه ارتقاء یافته است.

رضایی با بیان اینکه ایران و روسیه تجربه همکاری موفقی در مبارزه با تروریسم دارند، عنوان کرد: توسعه این همکاری‌ها در بخش‌های دیگر مانند حوزه اقتصادی، برای کشور منافع جدی به دنبال دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این همکاری و ارتباط نیازهای روسیه و ایران را تامین خواهد کرد و سفر رئیس جمهور به روسیه حاوی این پیام است که روابط جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید، روند صعودی خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار می‌شود و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس شرکت می‌کند.

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود؛ پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

پزشکیان: هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران، پاسخی قاطع و غیرقابل باور دریافت می‌کند

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان صبح امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، در …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ