جایگاه امامزادگان شهرکرد در گردشگری چهارمحال و بختیاری کجاست؟

به گزارش ایرنا، آیین چراغ‌بران شهرکرد، پنجم دی ۱۳۹۰ با شماره ثبت ۳۹۱ در فهرست آثار ملی معنوی ایران به عنوان یک اثر ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

در سال ۸۴ اعلام شد که طرح گسترش محوطه “امامزاده دومعصوم حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (س )” شهرکرد در زمینی به مساحت چهارهزار مترمربع با ۲ ورودی زوار، رواق، گلدسته و حسینیه اجرا می‌شود.

با توجه به اینکه بازار سنتی مرکز استان پیرامون امامزاده شهرکرد شکل گرفته است اما به گفته برخی از کارشناسان، هنوز امامزادگان دومعصوم نتوانسته است نقش کامل در گردشگری مذهبی مرکز استان را ایفا کند.

جایگاه امامزادگان شهرکرد در گردشگری چهارمحال و بختیاری کجاست؟

وضعیت اعتباری عمرانی امامزادگان استان چگونه است؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۰ طرح عمرانی نیمه‌تمام در بقاع متبرکه استان وجود دارد که برای تکمیل آن به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حجت‌الاسلام حسن امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بقاع متبرکه از محل اعتبارات ملی ردیف ندارد و بیشتر امور این مکان‌های مقدس از محل نذورات مردم اداره می‌شود.

امیری تعداد طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در بقاع متبرکه استان را بیش از ۵۰ مورد اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح‌ها نیاز به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار است این در حالی است که نه از اعتبارات سفر رییس‌جمهور به این بخش اعتباری اختصاص داده شده و نه از اعتبارات استانی سهمی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان هدف گردشگری مذهبی قرار دارد.

امیری افزود: در استان ۱۰۵ بقعه متبرکه و امامزاده وجود دارد که در کنار ظرفیت گردشگری مذهبی و ارادتی که زائران نسبت به خاندان نبوت دارند، ظرفیت گردشگری طبیعی نیز در جوار امامزادگان استان وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از بقاع متبرکه و امامزادگان استان در مناطق خوش آب و هوا و ارتفاعات با چشم‌انداز خوب واقع شده‌اند که اگرچه می‌شد از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری استان بهره گرفته شود اما به سبب زیرساخت‌های نامناسب، این ظرفیت همچنان در استان مغفول مانده است.

ضرورت اعتبار خاص مرمت برای امامزادگان دومعصوم شهرکرد

کارشناس میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: برای حفاظت و مرمت امامزادگان دومعصوم (س) شهرکرد ۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد.

نرجس زمانی با اعلام این خبر افزود: حفاظت و مرمت نماهای آجرکاری سردرِ امامزادگان دوخاتون (س) شهرکرد شامل رفع الحاقات، پاک‌سازی رنگ، خارج‌کردن بندهای فرسوده میان آجرها، تعویض آجرهای بسیار فرسوده و بندکشی دوباره است.

وی ادامه داد: در این طرح حفاظت و مرمت نماهای کاشی‌کاری شامل پاک‌سازی، تزریق و استحکام‌بخشی و بندکشی نهایی، لایه‌برداری گچی، سامان‌دهی و اجرای لایه گچی سرتاسری روی نیم‌ستون‌ها انجام شد.

کارشناس میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حفاظت و مرمت کاشی‌کاری قاجاری پیرامون درِ چوبی ورودی شامل تمیزکاری، تثبیت و استحکام‌بخشی، خارج‌کردن بندهای فرسوده و بندکشی دوباره، اجرای بتونه و موزون‌سازی رنگی، آماده‌سازی کاشی‌های کمبود و نصب کاشی‌های بازسازی‌شده براساس طرح اصلی کاشی‌کاری از دیگر اقدامات مربوط به حفاظت و مرمت امام‌زادگان دومعصوم (س) شهرکرد است.

زمانی یادآور شد: در طرح حفاظت و مرمت امامزادگان دومعصوم (س) شهرکرد حفاظت و مرمت کتیبه سنگی فوقانی درِ چوبی ورودی این بنا انجام شد.

به گزارش ایرنا، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) شهرکرد از فرزندان امام موسی ‌ابن جعفر (ع) هستند.

امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون با چند صد سال سابقه در محل بافت قدیمی شهرکرد و بازار این شهر واقع شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

یادمان تنها شهید گمنام شهرک‌های صنعتی کشور در شهرکرد بهره‌برداری شد

به گزارش ایرنا، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور در این …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ