۳۰ صندوق مالی توانبخشی معلولان بهزیستی اردبیل راه‌اندازی شد

رضا محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی و شهری، شناسایی افراد نیازمند توانبخشی با تلاش تسهیلگران اداره کل بهزیستی انجام می‌گیرد.

وی افزود: تعداد معلولان زیرپوشش بهزیستی در استان ۲۷ هزار و ۳۱۵ نفر است که ۱۹ هزار و ۱۹۷ نفر از آنها از خدمات مستقیم بهزیستی یعنی مستمری ماهانه و بقیه از خدمات غیرمستقیم این سازمان نظیر کمک هزینه مدرسه و دانشگاه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: جامعه معلولان استان در تقسیم‌بندی به نوع معلولیت‌ها به طور تقریبی ۱۰ هزار و ۶۴۰ نفر معلول جسمی حرکتی، سه هزار و ۷۰۰ نفر معلول بینایی، سه هزار و ۸۸۰ نفر معلول شنوایی، صوتی و گفتاری، ۲ هزار و ۵۴۰ نفر معلول روانی مزمن و تعدادی معلول ذهنی را شامل می‌شود.

محمدی تصریح کرد: معلولان متقاضی خدمات مستقیم و غیرمستقیم بهزیستی ابتدا به کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت معرفی و پس از تایید در کمیسیون به تناسب نوع و شدت معلولیت از خفیف تا خیلی شدید از کمک‌ها و خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

راهیابی ۱۲ معلول برگزیده مسابقات بومی محلی به رقابت‌های ملی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: در حوزه ترویج نشاط و بازی‌های بومی محلی برای جامعه هدف، اقدامات خوبی انجام شده ، طوری که مسابقات ورزشی بومی محلی در تابستان امسال با همکاری دستگاه‌های مرتبط با شرکت ۷۰۰ نفر در شهرستان‌ها برگزار و مرحله استانی این رویداد مهم در سالن ورزشی رضازاده مرکز اردبیل اجرا شد.

محمدی اظهار کرد: ۶۸ نفر در مرحله استانی مسابقات بومی محلی رقابت کردند و در نتیجه ۱۲ نفر شامل ۶ زن و ۶ مرد به رقابت‌های کشوری این دوره از مسابقات بابلسر معرفی

شدند.

۳۰ صندوق مالی توانبخشی معلولان بهزیستی اردبیل راه‌اندازی شد
رضا محمدی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل

بهره‌مندی ۹۴۸ نفر از خدمات مناسب‌ سازی محیط زندگی و وسیله نقلیه

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: مناسب‌ سازی اماکن با وضعیت جسمی معلولان، شامل دو بخش اماکن عمومی و محیط زندگی و وسیله نقلیه معلولان می‌شود که در بخش نخست یعنی مناسب سازی اماکن عمومی، دستگاه‌های متولی مجری طرح هستند و بهزیستی به عنوان دبیرخانه کمیته مربوطه فعالیت می‌کند اما در بخش دوم یعنی مناسب سازی محیط زندگی و وسایط نقلیه معلولان، بهزیستی کارهای لازم را انجام می‌دهد.

محمدی افزود: در این حوزه طی یک سال اخیر برای ۹۴۸ نفر خدمات مناسب سازی محیط زندگی و وسیله نقلیه ارائه شد و در حوزه تامین کمک هزینه دانش‌آموزان و دانشجویان زیرپوشش نیز یک هزار و ۴۶۵ دانش‌آموز و ۱۸۲ دانشجو از کمک هزینه بهزیستی استفاده می‌کنند.

فعالیت ۶۷ مرکز روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی

او ادامه داد: مراکز توانبخشی بهزیستی شامل مراکز روزانه و شبانه‌روزی است و در این استان ۲۸ مرکز روزانه از ساعت هشت تا ۱۳ فعال بوده و یک هزار و ۵۲۰ نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند هستند و این افراد بیشتر آموزش پذیر محسوب می‌شوند.

وی افزود: ۳۹ مرکز توانبخشی شبانه‌روزی نیز در استان فعال است که یک هزار و ۴۵۰ نفر از خدمات آن برخوردار هستند و این قبیل افراد اغلب از ناحیه مراجع قضایی یا شهرداری‌ها معرفی می‌شوند یا افرادی هستند که خانواده‌ها به لحاظ مشکلات خاص افراد، قادر به نگهداری آنها نیستند.

محمدی تصریح کرد: در حوزه بیماران روانی مزمن نیز در استان اردبیل پنج مرکز با ظرفیت گنجایش هر کدام ۵۰ نفر دایر است که چهار مرکز در اردبیل و یک مرکز در شهرستان پارس‌آباد را شامل می‌شود و این مراکز در واقع به بخش خصوصی واگذار شده و بهزیستی ناظر آنهاست.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به این که متاسفانه شمار معلولیت‌های روانی مزمن در استان اردبیل رو به افزایش است ، علت آن را مشکلات اقتصادی، خانوادگی، اعتیاد ، اضطراب و نظایر آن دانست و افزود: ایجاد نشاط اجتماعی و رفع دغدغه‌های معیشتی و شغلی می‌تواند چاره‌ساز باشد.

محمدی تصریح کرد: در قبال نگهداری هر معلول روانی مزمن در مراکز نگهداری یاد شده هر ماه ۶۰ میلیون ریال یارانه از سوی بهزیستی به مراکز پرداخت می‌شود و در خصوص سالمندان نیز فرهنگ مردم استان به گونه‌ای است که از واگذاری سالمندان قادر به انجام کارهای شخصی به بهزیستی خودداری و گاهی برخی سالمندانی که زمین‌گیر و محتاج دیگران شده‌اند را به مراکز بهزیستی معرفی می‌کنند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

رسانه‌ها فرهنگ تماشای تئاتر را در اردبیل ترویج کنند

به گزارش خبرنگار ایرنا ، امیر رجبی روز چهارشنبه در نشست خبری سی و دومین …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ