۳۳ درصد زنان بالای ۵۰ سال بوشهری مبتلا به پوکی استخوان هستند


قاسم برجویی فرد روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: استخوان یک بافت زنده است که از سلول‌هایی استخوان ساز و تخریب کننده استحوان تشکیل شده است.

وی افزود: در طول عمر یک انسان ساخت و تخریب بافت استخوانی ادامه دارد و این ساخت و تخریب متوازن انجام می شود اما زمانی که متوازن نباشد بیماری پوکی استخوان شروع می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر یادآور شد: نام دیگر پوکی استخوان بیماری خاموش است زیرا تا بروز شکستگی علامتی ندارد.

برجویی فرد تصریح کرد: با افزایش سن و تغییرات بدن تخریب و مرگ سلول های استخوانی افزایش یافته و میزان توده استخوانی کاهش می یابد که تا سن ۷۰ سالگی ، یک فرد بخش قابل توجهی از بافت استخوانی خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: باوجود اینکه پوکی استخوان آسیب ها و هزینه های زیادی در زندگی فرد دارد اما می توان با چند اقدام ساده از این بیماری پیشگیری کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از راههای مهم پیشگیری از پوکی استخوان استفاده از گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ ، میگو ، تخم مرغ ، آجیل و لبنیات در برنامه روزنانه غذایی است.

برجویی فرد یادآور شد: این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی کلسیم و پروتئین هستند که نقش کلیدی در استحکام استخوان ها و عضلات دارد.

وی اضافه کرد: این درحالی است که مصرف الکل باعث اختلال در جذب کلسیم شده و احتمال شکستگی را افزایش می دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: ماهی های چرب و تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی ویتامین دی هستند که نقش موثری در حفظ تعادل و جلوگیری از زمین خوردن افراد دارد.

برجویی فرد با بیان اینکه نقش ورزش و فعالیت های بدنی در تمام ابعاد زندگی بر کسی پوشیده نیست افزود: برای سلامتی استخوان ها با هر قدم یک گام به سوی استخوان قوی تر برداشته می شود.

وی یادآور شد: ورزش هایی مانند شنا ، بشین پاشو، بالا رفتن از پله و بطور کلی ورزش هایی که دارای حرکات تحمل وزن باشند برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شکستگی لگن در افراد سیگاری ۲ برابر افراد عادی است برهمین اساس برای کمک به سلامتی نباید از هیچ مواد دخانی استفاده کرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فیلم | پشت جبهه مقاومت در بوشهر

بوشهر – ایرنا – بانوان بوشهری این روزها به مانند دوران دفاع مقدس برای حمایت …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ