کمین سارقان برای دسترنج روستاییان +فیلم

به گزارش ایرنا، قصه مشترک همه کشاورزان و دامداران رنج و دسترنج است که بعد از یک سال کار و تلاش به بار می‌نشیند اما با دست نامردانی رنج ندیده یک شبه به غارت می‌رود.

گرچه خراسان جنوبی استانی کویری بوده ولی ۱۸ درصد اشتغال و ۲۱ درصد سهم ارزش افزوده آن مربوط به بخش کشاورزی است و برخی از روستاها به خاطر اقلیم خاص در پرورش محصولات باغی، زراعی و دامی به‌نام هستند و شهرت جهانی دارند.

مهم‌ترین تولیدات کشاورزی خراسان جنوبی زعفران، عناب، زرشک، پنبه، انار و گل نرگس بوده اما در بعضی از روستاها نیز باغات گردو، پسته و بادام منبع درآمد کشاورزان است.

فصل تابستان و پاییز زمان برداشت برخی محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی است و سارقان در کمین هستند تا با استفاده از غفلت کشاورزان و حتی در تاریکی شب به باغ ها و مزارع رفته و ثمره ماه‌ها تلاش و خون دل خوردن روستاییان را به یغما ببرند.

اگر چه سرقت در زمره آسیب اجتماعی قلمداد می‌شود اما جنبه اقتصادی این آسیب بسیار پررنگ‌تر است، مشکلات معیشتی، بیکاری، گرانی و تورم، نبود ثبات قیمت ها و افزایش روز افزون قیمت‌ها عامل اصلی اقدام به سرقت است.

افزایش سرقت از باغ‌ها و مزارع در استان سبب شده تا کشاورزان به‌ناچار، شب‌های سرد را به نگهبانی مشغول باشند و یا نگهبان بگمارند تا از محصولات حراست کنند.

در گذشته کشاورزان بومی هر منطقه فردی را به عنوان “دشتبان” به کار می‌گرفتند تا در طول شبانه‌روز در اراضی کشاورزی و باغات حضور داشته باشد و مانع دست‌اندازی سارقان شود، اما به نظر می‌رسد این مسئله در حال فراموشی است.

هرساله با مغزدار شدن گردوهای سبز، کام باغداران گردو خراسان جنوبی هم از سرقت یک شبه دسترنج شبانه روزی و مداوم محصول تلخ است، تلاشی که سود آن در کیسه سارق ریخته می‌شود و در نهایت باغداران، وارثان بی‌نصیبی شده اند که حاصل یک سال خون دلخوردن‌شان یک شبه به غارت می‌رود.

کمین سارقان برای دسترنج روستاییان

زرشک کاران خراسان جنوبی هم از دستبرد سارقان در امان نیستند چه بسا که با رنج فراوان شاخه‌های زرشک را از تن پُر خار درختان جدا کرده با زحمت به بارگاه‌ها می‌برند اما به خاطر یک غفلت نصیب سارقان می‌شود .

بیرجند در صدر سرقت احشام و محصولات کشاورزی

سرقت احشام نیز نوعی دیگر از دزدی‌هایی است که خواب از چشم روستاییان ربوده و در این خصوص رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی معتقد است که سرقت احشام اغلب توسط سارقان غیر بومی انجام می‌شود.

سرهنگ کاظم صادقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بالاترین وقوع سرقت احشام به ترتیب در شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، درمیان، سرایان، سربیشه، نهبندان، خوسف، بشرویه، زیرکوه و فردوس است.

وی ادامه داد: بیشترین سرقت محصولات کشاورزی نیز به ترتیب در بیرجند، فردوس، قاین، خوسف، درمیان، سرایان، طبس و دیگر شهرستان‌ها رخ می دهد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با اشاره به کاهش سه درصدی سرقت احشام در ۶ ماه نخست امسال اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان شهریور ۲۲۲ مورد سرقت احشام داشتیم که این آمار مدت مشابه سال گذشته ۲۳۰ مورد بوده است.

وی عنوان کرد: سرقت محصولات کشاورزی نیز در ۶ ماه نخست امسال ۹۵ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ صادقی استفاده از تاریکی شب را مهمترین انگیزه سرقت احشام عنوان کرد و گفت: سارقان ابتدا محل‌های وقوع سرقت را شناسایی و شبانه با استفاده از تاریکی شب اقدام به سرقت می‌کنند.

کمین سارقان برای دسترنج روستاییان

وی با بیان اینکه سارقان زمان سرقت سگ‌های نگهبان را با گوشت مرغ و گاو مسموم می‌کنند ادامه داد: سارقان پس از تخریب دیوارهای دامداری، احشام را پیاده به محل دیگری منتقل و سپس با سواری یا وانت به سرقت می‌برند.

سارق یا خریدار!

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: سارقان محصولات کشاورزی نیز کسانی هستند که اغلب در باغ ویلاهای روستاهای اطراف شهرستان کارگر بوده و با تعیین سوژه‌های خود، شبانه به همراه هم‌دستان‌شان به محل مراجعه و پس از تخریب درب و دیوار اقدام به سرقت محصولات کشاورزی می‌کنند.

وی بر رعایت مسایل ایمنی و حفاظتی در محل‌های نگهداری محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: گاهی سارقان در پوشش خریدار محصولات کشاورزی همچون عناب،پسته و زرشک به همراه کشاورزان به محل نگهداری مراجعه و پس از شناسایی محل دقیق سرقت، شبانه اقدام به سرقت می‌کنند.

سرهنگ کاظمی با اشاره به اینکه سرقت از روستاییان به شکل فردی یا باندی انجام می‌شود عنوان کرد: پلیس آگاهی تلاش دارد با اقدامات اطلاعاتی، علمی و روش‌های نوین کشف جرم با سرقت مقابله و سارقان را دستگیر کند.

وی تاکید کرد: با توجه به شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی و هماهنگی مرجع قضایی سارقان سابقه دار در این روزها به مرخصی نمی‌روند.

توجه به حفاظت فیزیکی راهی برای کاهش سرقت

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم گفت:روستاییان باید نسبت به تقویت حفاظت فیزیکی محل نگهداری احشام، طیور و محصولات باغی و زارعی خود اقدام کنند و نصب دوربین‌های مدار بسته نیز مورد تاکید است.

سرهنگ علیرضا فولادی اظهار کرد: نگهداری احشام در محل دور دست از روستا راه را برای سرقت هموارتر می‌کند لذا دامداران به این موضوع باید توجه خاص داشته باشند و از تجهیزات هشدار دهنده استفاده کنند.

وی بر گزارش تردد خودروهای مشکوک در روستاها تاکید کرد و افزود:به کارگیری چوپان‌های مورد اعتماد و گماشتن نگهبان در محل نگهداری احشام در صورت تجیمع شدن دامداری‌ها در کاهش سرقت می‌تواند موثر باشد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی محصور نمودن محل چرای دام بوسیله سیم خاردار، سرکشی مستمر از محل نگهداری گله و نصب زنگ اخبار و آژیر قوی در محل نگهبانی احشام را از دیگر راهکارهای پیشگیری سرقت احشام برشمرد و ادامه داد: انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی نیز باید به سیستم‌های پایش تصویری مجهز شود تا شاهد وقوع سرقت در این حوزه نباشیم.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

کشف هفت دستگاه تلویزیون قاچاق زیر بار گندم در طبس

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ عباس حسنی روز چهارشنبه اظهار کرد: مأموران …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ