ورود اولین بذور هیبرید فلفل‌ دلمه‌ای قرمز به بخش تولید کشور


“محسن مردی “ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارقام هیبرید F۱ جدید فلفل دلمه ای رنگی که با روش مهندسی اصلاح معکوس در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و با همکاری شرکت کشت و صنعت جوین تولید و در اختیار گلخانه داران قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: این ارقام با توجه به کیفیت مطلوب و عملکرد بالا، رضایت و استقبال بالای گلخانه داران کشور را در پی داشته است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: اکنون سالانه حداقل ۱۲۰ میلیون دلار بذر سبزی و صیفی ، تنها از طریق مبادی رسمی و قانونی به کشور وارد می شود که خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور را در پی دارد.

وی گفت: تولید بذور هیبرید با دشواری ها و چالش های تکنولوژیک خصوصا در مرحله تولید لاین‌های اینبرد همراه است.

وی یادآورشد: محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در راستای دستیابی به دانش فنی تولید بذور از سیستم هاپلوئیدی و اصلاح معکوس به عنوان سریع ترین روش برای دستیابی به لاین های ۱۰۰ درصد خالص والدینی استفاده کرده اند.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این پژوهشگاه به طورخاص روی گیاه کلزا و سبزیجات (فلفل دلمه‌ای و خیار) کار شده و برای تولید هاپلوئید در این گیاهان از روش های کشت میکروسپور (آندوژنز) و پارتنوژنز استفاده شده که تاکنون توانایی تولید بذر آنها در کشور وجود نداشته است.

وی افزود: با تلاش های صورت گرفته تاکنون ۲ رقم هیبرید جدید فلفل رنگی قرمز به نام‌های ”جوین۱”و”جوین ۲” با همکاری شرکت کشت و صنعت جوین برای اولین بار در کشور ثبت و به مرحله کشت رسیده که بنابر اعلام گلخانه داران بخش خصوصی که از این ارقام استفاده کرده اند؛ فلفل های رنگی جوین ۱ و ۲ کشت شده در مقایسه با ارقام هلندی موجود عملکرد مطلوبی دارند.

مردی یادآورشد: به گفته یکی از گلخانه داران ، ارقام فلفل هیبرید جوین یک و ۲ کشت شده، فاقد گل ریزی و دارای حجم بالا، رشد رویشی خوب، گل های سنگین، ضخامت و سطح برگ مناسب و فاصله بندهای متوسط هستند.

وی بیان کرد: برخورداری از ساقه های قطور و مستحکم سه شاخه ها و حتی چهارشاخه، مقاومت به بیماری های بوته میری و فیتوفتورایی که از مهمترین مشکلات گلخانه های کشت فلفل دلمه ای است و داشتن فلفل های کشیده از دیگر ویژگی های مطلوب ارقام فلفل جوین یک و ۲ کشت شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

هشدار سطح نارنجی و پیش بینی تشدید بارش برف و باران در البرز

“آرش بهاروند احمدی” به خبرنگار ایرنا گفت : تحلیل آخرین الگوهای پیشیابی از تشدید فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ