برداشت زرشک در خراسان جنوبی ۳۰ درصد کاهش یافت


محمدحسین اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن زرشک ‌تر در استان تولید می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به ۸۰ هزار تن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت محصول زرشک خراسان جنوبی ۲۵ هزار و ۹۷۳ هکتار است، گفت: سطح زیرکشت محصول زرشک در حال افزایش است به گونه‌ای که سالانه هزار تا هزار و ۲۰۰ هکتار به این سطح اضافه می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۵۹۹ هکتار زرشک آبی و ۳۷۰ هکتار باغ زرشک دیم در خراسان جنوبی وجود دارد اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت زرشک استان به ترتیب مربوط به شهرستان قاینات با هفت هزار و ۳۷۸ هکتار، بیرجند با ۶ هزار و ۵۲۷ هکتار و زیرکوه با پنج هزار و ۱۲۸ هکتار است.

اکبری با اشاره به افزایش قیمت زرشک در سال اخیر در خراسان جنوبی، گفت: سال گذشته قیمت زرشک تر در استان ۲۵۰ هزار ریال بود که در سال جاری به ۴۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت زرشک پفکی مطلوب هم کیلویی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال در سال جاری است که در ماه‌های اخیر افزایش یافته که امیدواریم با افزایش قیمت، زرشکاران استان به دسترنج واقعی خود برسند.

اکبری عنوان کرد: عملیات اجرایی مجتمع بارگاهی زرشک افین در سال قبل آغاز شد و در سال جاری یک مبلغ اعتباری برای اجرای طرح خواهیم گذاشت تا فعالیت آن آغاز شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته محدودیت‌های واگذاری اراضی زمین در این مجتمع هم رفع شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به شیوع بیماری زنگ زرشک در باغ‌های زرشک خراسان جنوبی هم گفت: شیوع این محصول همه ساله خسارت بالایی به زرشکاران استان وارد می‌کند اما در سال جاری این بیماری مقداری کنترل شده‌است.

اکبری اظهار کرد: سال گذشته سم پاشی خیلی خوبی به صورت رایگان در تمام کانون‌های این بیماری انجام دادیم که برای مهار این بیماری باید مبارزه با این آفت به صورت همگانی باشد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

کشف هفت دستگاه تلویزیون قاچاق زیر بار گندم در طبس

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ عباس حسنی روز چهارشنبه اظهار کرد: مأموران …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ