ایران در تولید مقالات علمی هوش مصنوعی در رتبه ۱۵ جهان قرار دارد


محمدمهدی زاهدی روز چهارشنبه در نشست «هوش مصنوعی و آینده حکمرانی، بایدها و نبایدها» در دانشگاه شهید اشرفی اصفهان افزود: با وجود جایگاه پانزدهمی کشورمان در جهان از نظر تولید مقالات علمی در زمینه هوش مصنوعی، از نظر کاربرد هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ در جایگاه ۷۵ و در ۲۰۲۳ با ۱۹ پله سقوط در جایگاه ۹۴ جهان قرار گرفت.

وی ادامه داد: میزان کاربرد هوش مصنوعی در جوامع با شاخصی با عنوان «آمادگی هوش مصنوعی کشورها» ارزیابی می‌شود که منظور از آن این است که کشورها و دولت ها تا چه میزان از این فناوری برای تسهیل کارهای شهروندان استفاده می کنند.

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران گفت: شاخص «آمادگی هوش مصنوعی کشورها» در سه مولفه داده، فناوری داده و زیرساخت‌ها ارزیابی می‌شود و این سه مولفه با ۳۹ زیر شاخصه دیگر هر سال در باره کشورهای جهان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی تصریح داشت: تنزل ۱۹ پله‌ای رتبه ایران در طول یکسال در شاخص «آمادگی هوش مصنوعی کشورها» به معنی اُفت استفاده از این فناوری در کشور نیست بلکه شتاب سایر کشورها در استفاده از این عرصه فناوری و خطر عقب ماندگی کشورمان در این حوزه مهم را نشان می دهد.

زاهدی اضافه کرد: فاصله معنادار رتبه ایران در تولید مقالات علمی در زمینه هوش مصنوعی با رتبه کشور از نظر شاخص «آمادگی هوش مصنوعی» نشانه ای از فاصله تولید علم با کاربردهای عملی هوش مصنوعی در کشور است.

وی تصریح کرد: برای کاهش فاصله بین پژوهش‌های علمی هوش مصنوعی و کاربردهای آن «انجمن هوش مصنوعی ایران» شکل گرفته و این انجمن ترکیبی از فعالان این عرصه در هر ۲ حوزه دانشگاه و صنعت است.

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران یادآور شد: انجمن هوش مصنوعی ایران با هدف توسعه و ترویج هوش مصنوعی و ایجاد زیست بوم‌های فناوری در این عرصه شکل گرفته و در مدت کوتاه عمر خود توانسته است شبکه هایی از فعالان هوش مصنوعی کشور را در حوزه‌های مختلف گردهم آورد و آنها را سامان بدهد.

وی تاکید کرد: نباید از غافله هوش مصنوعی عقب ماند و همانطور که در دوران کرونا، سبک زندگی مردم و بدنبال آن سبک رفتاری آنها تغییر کرد در چند سال آینده نیز هوش مصنوعی موجب بروز تغییرات زیادی در افراد و جوامع خواهد شد و حتی ممکن است برخی کشورها از آن بعنوان ابزاری برای استثمار دیجبتال بهره برداری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی در انتها با یادآوری تصویب و ابلاغ سند هوش مصنوعی کشور گفت: اَمرداد امسال مصوبه‌ شورایعالی انقلاب فرهنگی در باره سند ملی هوش مصنوعی از سوی سرپرست ریاست‌ جمهوری وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و براساس آن وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای آن به این شورا سپرده شد.

به گزارش ایرنا، به توانایی ماشین برای انجام عملکردهای خودکار و نظام‌مند از جمله یادگیری، درک، استنتاج، حل مسأله، پیش‌بینی، تصمیم‌گیری و اقدام از طریق بکارگیری دانش و اطلاعات و پردازش داده هوش مصنوعی(AI) می‌گویند.

دانشگاه شهید اشرفی یکی از بزرگترین دانشگاه‌های غیردولتی کشور است که در سپاهانشهر اصفهان واقع شده است.

این دانشگاه نزدیک به ۶ هزار دانشجو و افزون بر ۱۷ هزار دانش آموخته دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

طرح توسعه واحدهای صنعتی اردستان ۵۰۰ فرصت شغلی به‌همراه دارد

جواد حقیقت‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واحد صنعتی «دنیای …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ