ناگفته‌های دفاع مقدس هنرمندانه به جامعه عرضه شود


به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر سرتیپ نبی سهرابی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس در چهارمحال و بختیاری افزود: در زمان حاضر بخش کمی از افتخارات دوران دفاع مقدس در قالب هنر به جامعه منعکس و تبدیل به فرهنگ شده است و هنوز جوانان این آب و خاک از بخش زیادی از این افتخارات بی‌اطلاع هستند.

وی اظهار داشت: رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس با تمام توان خود جنگیدند و حماسه‌ها آفریدند و امروز نوبت هنرمندان این سرزمین است که باید با هنر خود این رزم هشت ساله را به مردم نشان دهند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دوران دفاع مقدس با تاریخ ایران اسلامی آمیخته شده و باید تا سال‌های سال به وسیله هنر این رشادت‌ها برای مردم ایران و سایر ملت‌های آزاده به نمایش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه الگوبرداری از دفاع مقدس محور مقاومت را در دنیا ایجاد کرده است گفت: اگر امروز محور مقاومتی در مقابل صهیونیست‌ها می‌جنگد و مظهر مقاومت سید حسن نصرالله، سردار نیلفروشان، یحیی سنوار و سردار سلیمانی به شهادت می‌رسند برگرفته از دفاع مقدس است.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: این هنر دفاع مقدس است که مردم منطقه و همه آزادیخواهان جهان را این‌گونه در مقابل استکبار به خط کرده است.

سهرابی با اشاره به اینکه امروز کار فانوس هشتم در چهارمحال و بختیاری به پایان رسید گفت: هنوز فانوس‌های زیادی از دفاع مقدس باقی مانده است که باید با هنر هنرمندان در قالب‌های مختلف به نمایش گذاشته شود.

وی یکی از این فانوس‌هایی که باید به صورت برجسته مورد توجه هنرمندان قرار گیرد وصیتنامه و دلنوشته شهدا است که باید با زبان هنر به تصویر کشیده شود.

به گفته سهرابی، والدین شهدا به عنوان چشم و چراغ این سرزمین از جمله فانوس‌هایی به شمار می‌روند که در حال کم فروغ شدن هستند و باید به عنوان فانوس‌های تابنده به جامعه معرفی شوند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: فانوس دیگری که باید زنده نگه داشته شود کمک‌ها و پشتیبانی مردم از جبهه‌های جنگ است که با وجود نیاز خود در آن شرایط حساس اما دست از پشتیبانی و حمایت از جبهه‌ها برنداشتند.

وی ادامه داد: فانوس دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد حضور داوطلبانه و میلیونی جوانان این آب و خاک در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود که به فرمان امام راحل لبیک گفتند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه فانوس دیگری که باید به خوبی با هنر هنرمندان به نمایش گذاشته شود را اطاعت‌پذیری مردم امام راحل بود اضافه کرد: باید این اصل به جامعه معرفی شود که بنیانگذار انقلاب اسلامی چگونه فرمان می‌دادند و مردم چگونه فرمانبرداری می‌کردند.

سهرابی با اشاره به ولایت‌پذیری مردم ایران گفت: این فرمانبرداری مردم نشات گرفته از دم مسیحایی امام راحل بود و یا حرف حق ایشان بود که در جوانان و نوجوانان اینگونه اثر می‌گذاشت.

به گفته وی، معرفی فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس، دلنوشته کودکانه دخترکان به رزمندگان که موجب نشاط و تاب‌آوری آنان درجبهه‌ها می‌شد، ایثار آن بانوی کردستانی که با وجود تهدید گروهک‌های مورد حمایت صدام هشت سال برای ررزمندگان نام پخت، ایثار خانواده جانبازان روحی، روانی و شیمیایی که ۴۰ سال با این رزمنده زندگی کردند، آن پزشکی که ماسک از صورت خود کشید و آن را به آن نوجوان داد تا شیمیایی نشود از جمله فانوس‌هایی هستند که باید به خوبی با هنر هنرمندان به نمایش گذاشته شود.

سهرابی افرود: فانوس‌های زیادی در دوران دفاع مقدس وجود دارد که باید شناسایی و به دست مایه و ایده‌ای برای هنرمندان سپرده شود.

وی با تاکید بر ضرورت پرداختن به این فانونس‌ها و ارائه آن‌ها به جوانان گفت: جوانان این سرزمین باید به گذشته این آب و خاک افتخار کنند و احساس غرور داشته باشند و راه گذشتگان خود را بپذیرند و آن را ادامه بدهند تا به این صورت در مقابل توطئه‌ها و شبیخون فرهنگی دشمن ایستادگی کنند.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی هنری فانوس از سال ۹۵ با ۶۵۰ اثر برگزار شد و اختتامیه هشتمین مرحله این جشنواره دوم آبان در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

اختتامیه هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس در شهرکرد برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس در این آیین گفت: بزرگترین …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ