بیش از ۲ هزار شهروند قزوینی به علت مسمومیت راهی بیمارستان شدند

فاطمه حاجی سیدتقیا روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، اظهار کرد: سم ماده‌ای جامد، مایع یا گازی شکل است و زمانی که وارد بدن انسان می شود، سیستم سلامتی را به خطر می اندازد.

وی ادامه داد: مسمومیت دارویی، گاز و مونوکسید کربن، سموم دفع آفات نباتی مواد شیمیایی، سو مصرف مواد مخدر و الکل، موادغذایی، قارچ‌ها و گیاهان سمی و همچنین گزیدگی جانوران سمی از جمله انواع مسمومیت ها محسوب می شود.

حاجی سیدتقیا بیان کرد: هر ماده غیرخوراکی که بلعیده شود می تواند مسمومیت ایجاد کند و بسته به اینکه آن ماده چه میزان سمی دارد اثرات مختلفی بر بدن انسان می گذارد.

این مسوول ادامه داد: اختلال در بینایی، خواب آلودگی، تشنج یا کما، افزایش بزاق دهان، تند شدن تنفس، تهوع و استفراغ برخی از علایم مربوط به مسمومیت‌های مختلف است.

وی یادآور شد: زمانی که علایم مسمومیت در افراد شکل می‌گیرد، باید برای درمان سریع به بیمارستان منتقل شود، چرا که درمان اینگونه مسمومیت ها در خانه انجام نمی‌شود.

کارشناس دارویی واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: علایم مواد سمی در کودکان نسبت به بزرگترها سریعتر و شدیدتر بروز می کند و حتی می تواند منجر به فوت آنها شود، بنابراین از والدین می خواهیم نکات بهداشتی را رعایت کرده و اطلاعات خود را از انواع سموم افزایش دهند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

تاثیر کاهش مصرف کربوهیدرات در بهبود دیابت نوع۲

به گزارش گروه علمی ایرنا از «نیوز مدیکال»، سلول‌های بتا سلول‌های درون‌ریزی در لوزالمعده هستند …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ