“ام اس” ناتوانی جسمانی نیست

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه در بروز بیماری ام اس عوامل مختلف همچون ژنتیک و وراثت، عوامل محیطی و سبک زندگی، کمبود برخی از ویتامین ها، شرایط اقلیمی و آب و هوایی دخالت دارد، اما باید توجه داشت که ترمیم مسایل روحی و روانی در کنار استفاده به موقع و مناسب از داروهای درمانی می تواند مسیر زندگی فرد مبتلا به ام اس را تغییر داده و زندگی عادی و به دور از هر گونه مشکل را برایش به ارمغان آورد.

کارشناسان و محققان علم پزشکی به خصوص مغز و اعصاب اعتقاد دارند، بیماری ام اس به هیچ عنوان نباید به عنوان ناتوانی در زندگی روز مره تلقی شود، چون بسیاری از مبتلایان با بهره گیری از تجویزهای دارویی و تقویت روحی و روانی خود به بهترین شکل ممکن به زندگی خود ادامه می دهند.

متخصص مغز و اعصاب و رییس هیات مدیره انجمن ام اس آذربایجان شرقی روز پنجشنبه در همایش “پروانه های نارنجی” با بیان اینکه نباید از این بیماری به عنوان فلج شدن و تیرگی زندگی فرد مبتلا یاد شود، گفت: بدون تردید بازگشت به زندگی عادی برای این بیماران از نظر علمی ثابت شده است.

"ام اس" ناتوانی جسمانی نیست
دکتر “علی اکبر طاهر اقدم” رییس هیات مدیره انجمن ام اس آذربایجان شرقی

دکتر علی اکبر طاهراقدم مهمترین و بزرگترین نیازمندی بیماران ام اس را تامین داروها و نحوه درمان آنها دانست و اظهار کرد: تشخیص به موقع و شروع درمان دقیق زیر نظر پزشکان متخصص می تواند تا حدود زیادی از مشکلات مبتلایان به ام اس را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری ام اس یکی از شایع‌ترین بیماری های مغزی است که می‌تواند باعث ایجاد ناتوانی در بالغین جوان شود، ادامه داد: اما با توسعه و پیشرفت های علمی و تولید و توزیع داروهای مختلف به راحتی می توان به مبارزه با این بیماری اقدام کرد.

طاهر اقدم با بیان اینکه زنان ۲ برابر بیشتر از مردان مبتلا به ام اس می‌شوند، یادآور شد: در عین حال این بیماری معمولاً در بین مردان شدیدتر است و عواقب آن در مردان بدتر است البته میزان ابتلا در زنان روندی صعودی در سال های اخیر داشته که هنوز علت آن مشخص نیست.

به گفته وی نخستین علائم بیماری ام اس به طور معمول قبل از سن ۵۵ سالگی ظاهر می‌شود و اوج بروز آن در سنین ۱۵ تا ۴۵ سالگی است.

رییس هیات مدیره انجمن ام اس آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این انجمن در سال ۱۳۸۴ و تنها به همت تعدادی از پزشکان و خیران تبریزی ایجاد و تاسیس شد، گفت: با توجه به شیوع روز افزون این بیماری لزوم راه اندازی چنین انجمنی در آن سال ها احساس شد و اکنون با یک ساختمان ملکی به فعالیت های حمایتی و آموزشی خود با قدرت ادامه می دهد.

طاهراقدم خیران و نیکوکاران سلامت را بازوان اصلی انجمن ام اس آذربایجان شرقی دانست که در سال های اخیر با انواع مساعدت های مالی خود زمینه ساز ارایه خدمات بهتر و کیفی تر به مبتلایان شده اند.

وی وجود تعداد بیش از ۶۰ موسسه و مجموعه خیران سلامت در آذربایجان شرقی را ظرفیتی بسیار بزرگ و مهم برای تامین نیازمندی های بیماران کم بضاعت قلمداد کرد و افزود: هدف اصلی و مهم انجمن ام اس استان از تنهایی در آوردن بیماران و بازگشت آنها به زندگی عادی است.

طاهر اقدم با اشاره به وجود تعداد ۷۹ آیه قرآن کریم درباره خیران، یادآور شد: بدون تردید استفاده از امکانات مالی خیران سلامت می تواند بخش بزرگی از مشکلات مربوط به جامعه بیماران ام اس آذربایجان شرقی را رفع کند.

"ام اس" ناتوانی جسمانی نیست
اکرم خیرخواه مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان شرقی

بیش از ۶ هزار نفر در آذربایجان شرقی ام اس دارند

مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان شرقی نیز در این همایش تعدا اعضای این انجمن را بیش از ۶ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر را بانوان تشکیل می دهد که رقم قابل توجهی به شمار می رود و از مجموع بیماران ام اس استان تعداد بیش از چهار هزار نفر ساکن کلانشهر تبریز هستند.

اکرم خیرخواه تمرکز فعالیت های انجمن ام اس آذربایجان شرقی حول محور حمایتی و آموزشی و فرهنگی بیان کرد که بر این اساس در طول سال انواع مساعدت ها و کمک های نقدی و غیرنقدی به اعضا صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ام اس نوعی بیماری قابل درمان است و نباید به هیچ عنوان از آن به عنوان مریضی لاعلاج یاد شود، ادامه داد: تجربه سال ها زندگی بنده با این بیماری نشان می دهد که ام اس درمان پذیر است و با مصرف داروها به وقت و در کنار آن زندگی سالم همراه با ورزش و مدیریت روان می توان زندگی عادی خود را ادامه داد.

خیرخواه بیماری ام اس را یکی از پرهزینه ترین بیماری ها در جهان دانست و یادآور شد: بر همین اساس تامین داروهای مورد نیاز برای خانواده های کم بضاعت در شرایط کنونی اقتصادی کشور بسیار سخت و دشوار است.

به گفته وی نقش خیران سلامت و افراد نیکوکاری که با انجمن ام اس آذربایجان شرقی به طور دایم همکاری دارند، بسیار تعیین کننده و مهم است، چون در صورت نبود این بهشتیان روی زمین، بیماران مبتلا به ام اس با انواع چالش ها مواجه می شوند.

خیرخواه تلاش برای اجرای انواع برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی را یکی از مهمترین اقدامات انجمن ام اس آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: در سال گذشته تعداد ۲۱ نفر از اعضای انجمن به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند و برگزاری جشنواره های فرهنگی، ورزشی و آثار هنری و ادبی نیز در سالجاری به انجام رسید.

وی پرداخت مستمری دایم برای بیماران نیازمند و زمین گیر را یکی از مهمترین فعالیت های انجمن ام اس استان برشمرد که رقمی بیش از یک میلیارد و ۶۰۳ میلیون ریال در این رابطه هزینه شده است.

خیرخواه همچنین از ارایه بسته های معیشتی به ارزش یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال به جامعه ام اس آذربایجان شرقی در یک سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت ۷۸۰ میلیون ریال تجهیزات توانبخشی، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال مکمل های دارویی، ۴۸۰ میلیون ریال وسایل ضروری زندگی و بیش از یک میلیارد ریال نیز لوازم تحصیل مدرسه برای خانواده های نیازمند عضو انجمن ارایه شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

معاون وزیر: نیمی از درآمد ارزی بخش کشاورزی به محصولات باغی تعلق دارد

به گزارش ایرنا «محمدمهدی برومندی» روز پنج‌شنبه در جشنواره سیب مراغه افزود: کشورمان به جز …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ