کنگره ملی ۹ هزار و ۸۰۰ شهید استان کرمانشاه آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ این کنگره در ۲ نوبت صبح عصر و با سخنرانی مسوولان ملی و استانی، رونمایی از کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس، تجلیل از خانواده‌های معظم شهداو ایثارگران و برنامه های فرهنگی برگزار می‌شود.

مرکز فرهنگی آیه‌ها واقع در بلوار شهید حاج قاسم سلیمانی کیلومتر ۵ جاده بیستون که میزبان برگزاری کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه است امروز به نام و یاد شهدا افتتاح شد. سالن این مرکز در پنج هزار متر و با معماری اسلامی و سنتی ساخته شده است.

سردار بهمن ریحانی فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم استان کرمانشاه در ارتباط با برگزاری این کنگره گفت: دیدار دست اندرکاران کنگره ملی ۹۸۰۰ شهید استان کرمانشاه با رهبر معظم انقلاب برگزار شد و همچنان که خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش دادیم، کرمانشاه در دفاع مقدس نقشی بی مانند و مؤثر داشته است.

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم تصریح کرد: کرمانشاه تنها استانی است که ۱۵ یگان رزمی – مردمی در دفاع مقدس داشته و ۹۵ هزار جوان غیرنظامی به جبهه‌های دفاع مقدس اعزام کرده است.

سردار ریحانی ادامه داد: کرمانشاه در دفاع مقدس هزار و ۱۰۰ بار بمباران شد و این استان قدمگاه ۱۶ هزار شهید گلگون کفن بوده است.

برگزاری ۸۱۵ برنامه پیش از آغاز کنگره

جانشین فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم استان کرمانشاه نیز در ارتباط با جزئیات برگزاری این کنگره گفت: طی یک سال گذشته ۸۱۵ عنوان برنامه، هزار و ۲۶۳ یادواره و حدود ۳۰ اجلاسیه اقشار مختلف به عنوان پیش مقدمه برگزاری کنگره شهدا در سطح استان کرمانشاه برگزار شد.

مسعود قنبری همچنین به تدوین برنامه های کنگره در کمیته های ۲۴ گانه اشاره کرد و افزود: این اولین کنگره ملی است که در استان برگزار می شود و از این به بعد هر ۲ سال یکبار یک کنگره در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

کرمانشاه استانی که جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱ شهریور سال ۵۹ در آن آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در همین استان پایان یافت، اکنون ۳۵ سال بعد از جنگی نابرابر مهیای برگزاری کنگره ای برای تکریم و تجلیل از جاویدنامان این رویداد مهم قرن است.

کنگره ملی ۹ هزار و ۸۰۰ شهید استان کرمانشاه آغاز به کار کرد

استان کرمانشاه با افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم میهن کرده است.

کرمانشاهیان در دوران دفاع مقدس با سپر کردن سینه خود برای دفاع از ایران اسلامی حماسه ها خلق کردند. یکی از این حماسه ها حضور شیر زنان دوشادوش مردان دلاور این دیار بود و برپایه آمارهای رسمی ۸۵۰ زن شهیده، هزار و ۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است؛ همچنین بالاترین میزان زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم کشور کرده از آن کرمانشاه است.

فرنگیس و خواهر بسیطی نمونه شیرزنان کُرد کرمانشاه

از نمونه این شیرزنان می توان به «نصرت خدایاری شهسواری» (خواهر بسیطی) تنها بانوی رزمنده در خط مقدم گیلانغرب اشاره کرد که با شروع جنگ در سال ۱۳۵۹ در همان روزهای نخست به همراه برادرش حسین به نیروهای مدافع در جبهه پیوستند. بانو بسیطی آن زمان ۲۹ سال سن داشت و تنها زنی بود که در آن معرکه به‌ عنوان رزمنده حضور داشت؛ با ظاهر و پوششی خاص که همه او را می‌شناختند، زنی نترس و قدی بلند که با تفنگ ژ۳ بر دوش حتی هنگام امدادگری هم پوتین‌ پوش بود.

از دیگر این زنان می‌توان به «فرنگیس حیدرپور» شیرزنی کورد از دیار گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور در استان کرمانشاه اشاره کرد که حماسه‌ای ماندگار را در تاریخ دفاع مقدس خلق کرد و اکنون نماد بارزی از مقاومت زنان ایرانی در دفاع از کشور است.

او در سن کمتر از ۱۸ سالگی با شجاعت چند افسر و سرباز متجاوز دشمن را از پای درآورده یا اسیر کرد تا برای همیشه در تاریخ مقاومت سرزمین ایران ماندگار شود و تصویری از شجاعت زن ایرانی را به جهانیان نشان دهد.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

در استان کرمانشاه هشت یادمان دوران دفاع مقدس شامل یادمان بین المللی مرصاد، بازی دراز، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای ۲۶ مرداد پاوه، بانه‌دار شیخ صله ثلاث باباجانی، شهید شیرودی و یادمان پادگان ابوذر وجود دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

وزیر میراث فرهنگی: طرح جامع غار علیصدر تدوین شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا صالحی‌امیری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از غار علیصدر اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ