بارش‌ها در استان سمنان ادامه دارد/ هشدار نارنجی تا پایان روز جمعه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بارش باران و برف از شب گذشته در اقصی نقاط استان سمنان به خصوص نیمه شرقی و شمالی، مردم را غافلگیر کرده است. هواشناسی از قبل بارش‌ها را اعلام کرده بود اما این میزان شدید بارندگی حتی کارشناسان این سازمان را هم غافلگیر کرد.

برای مثال در شهرستان شاهرود که میانگین بارش آن یک دهم میانگین کشوری است بیش از هفت ساعت باران بارید که در سال‌های اخیر کم نظیر بود حجم بارش‌ها همچنین در استان سمنان به طوری بود که شاهد آبگرفتگی معابر درون و بیرون شهری بودیم.

بارش و کاهش دما

به واسطه بارش شدید برف و باران در اقصی نقاط استان سمنان به خصوص نیمه شمالی و شرقی، باد بسیار سردی در استان می‌وزد و همچنین دمای هوا در اکثر نقاط استان به صورت چشم‌گیری کاهش یافته است کافی است بدانیم که دمای هوا در استان نسبت به هفته گذشته ۱۳ درجه سردتر شده است! بارش‌ها در ارتفاعات به صورت برف بوده در نتیجه از صبح امروز، جمعه باد سردی هم در اقصی نقاط استان سمنان به وزیدن گرفته است.

هم اکنون دمای هوا در مرکز ستان ۱۲ و در شاهرود و دامغان هشت و هفت درجه بالای صفر است در صورتی که جمعه هفته گذشته دمای هوا بین ۱۰ تا ۱۴ درجه گرم‌تر بود و این نشان از افت شدید دمای هوا در شهرهای استان سمنان می‌دهد پلیس راه از مردم خواسته تا در این شرایط به مناطق ییلاقی و مرتفع و همچنین کوهستانی به ویژه در شمال و شرق استان سمنان سفر نکنند زیرا شاهد لغزندگی شدید معابر، یخ زدگی و همچنین کاهش دید به دلیل مه آلودگی هستیم.

شب گذشته نیز خودروهای بسیاری در گردنه‌های آهوان و خوش ییلاق و توسکستان دچار مشکلاتی شدند که امداد رسان ها تلاش کردند که به آنها امداد رسانی داشته باشند اما توصیه پلیس راه عدم حضور خودروها در این مسیرها برای پیشگیری از وقوع حوادث و همچنین گرفتاری مردم در گردنه‌ها و در میان بارش‌ها است. از جمله توصیه‌های پلیس راه برای کسانی که اضطرار به حضور در ارتفاعات دارند همراه داشتن لباس گرم، اطمینان از سلامت بخاری خودروها و همچنین برف پاک کن‌ها و همراه داشتن سوخت کافی است.

بارش شدید در شرق استان سمنان

نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که امروز هم بارش‌ها در استان سمنان ادامه خواهد داشت و همچنین وزش باد شدید و برودت هوا از جمله دیگر پدیده‌های جوی امروز جمعه هستند. هم اکنون بیشینه و کمینه دمای هوا در مرکز استان سمنان ۱۷ و شش درجه بالای صفر و آسمان نیمه ابری است به دلیل بارش‌های ارتفاعات سمنان، دمای هوا در این شهر افت شدید کرده است.

در شاهرود همچنان شاهد بارش‌هایی هستیم که از شب قبل به صورت مکرر در این شهرستان به وقوع پیوست و مردم را خوشحال و البته غافلگیر کرد بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان ۱۲ و دو درجه بالای صفر است و امروز تا شب، شاهد بارش باران خواهیم بود.

بارش‌ها در ارتفاعات شاهرود، دامغان و مهدیشهر به صورت برف بوده است در نتیجه دمای هوا در این شهرستان‌ها کاهش چشم گیر پیدا کرده است بیشینه و کمینه دمای هوای دامغان که از شب گذشته میزبان بارندگی‌های شدید بود نیز ۱۳ و سه درجه بالای صفر اعلام شده است.

بارش‌ها در استان سمنان ادامه دارد/ هشدار نارنجی تا پایان روز جمعه

هشدار نارنجی

در میامی و مهدیشهر هم بارش‌ها به صورت برف و باران از شب گذشته انجام و همچنان هم ادامه خواهد داشت از سوی دیگر سازمان هواشناسی هشدار نارنجی کاهش دمای هوا، بارش برف و باران و لغزندگی معابر برون و درون شهری را صادر کرده است.

مهمترین نکات در هشدار نارنجی هواشناسی در روز جمعه عدم حضور در ارتفاعات و مناطق ییلاقی به واسطه بارش برف و باران و کاهش شدید دمای هوا است همچنین مه آلودگی شدید سبب شده تا شاهد کاهش دید افقی در اکثر نقاط استان سمنان باشیم.

طبق پیش بینی‌ها وزش باد شدید، تندبادهای لحظه‌ای و کاهش دما بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد امروز جمعه نیز در استان سمنان ادامه خواهد داشت در نتیجه خودداری از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها، از دیگر نکاتی است که در هشدار هواشناسی به آن اشاره شده است.

توصیه‌های هواشناسی

لایروبی شبکه آبراه‌ها و خودداری از چرای دام در ارتفاعات و نواحی شمالی، از جمله توصیه‌های هواشناسی سمنان در هشدار نارنجی است که امروز جمعه نیز در اقصی نقاط استان به خصوص شمال و شرق این استان جاری و ساری شده است.

برای امروز احتمال بارش باران، برف همراه با کولاک در نواحی کوهستانی و سردسیر همچنین در شرق استان سمنان و شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی وجود دارد. از امروز همچنین استان سمنان میزبان تندبادهای لحظه‌ای است که با برودت هوا و بارش برف، حالا سردتر شده‌اند به عبارت ساده‌تر سوز سردی در استان سمنان از امروز حاکم خواهد شد.

مهدیشهری ها دیشب درگیر بارندگی بودند و امروز قدری از میزان ابرها کاسته شده است بیشینه و کمینه دمای هوای این شهر زیبا ۱۳ و سه درجه بالای صفر است و فردا هم سرما در این شهرستان استقرار خواهد داشت.

شرایط هوا در میامی و گرمسار

در میامی شاهد بارش شدید برف و باران هستیم بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان ۱۱ و چهار درجه بالای صفر است و بارش‌ها در ارتفاعات و مناطق شمالی شهرستان میامی به صورت برف بوده است.

تندبادهای لحظه‌ای از دیگر مسائل قابل ذکر در شهرستان میامی در شرقی ترین نقطه استان سمنان برای فردای این شهرستان نیز بیشینه و کمینه دمای هوای ۱۶ و هفت درجه بالای صفر اعلام شده در نتیجه می‌توان گفت از فردا آسمان میامی صاف و هوا نیز گرم‌تر خواهد شد.

در گرمسار که روز گذشته شاهد بارندگی بود وضعیت به حالت معمولی بازگشته و آفتاب در میان آسمان است بیشینه و کمینه دمای هوا ۲۱ و هشت درجه بالای صفر است تا این شهرستان گرم‌ترین نقطه استان سمنان آن هم در روزی که شرق استان برف و باران است، قلمداد شود.

طبق اعلام سازمان هواشناسی وضعیت جوی استان سمنان به خصوص در مناطق شرقی برای امروز جمعه به این شرح است: «بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش یابی، بارندگی‌ها به صورت بارش باران و رعد و برق است، در نواحی سردسیر بارندگی‌ها به صورت بارش برف، کولاک به همراه مه گرفتگی است»


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

۱۱ تیم دانشجویی و دانش‌آموزی توانمندی پهپادهای خود را محک می‌زنند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منطقه نوآوری ایران، امیرعلی ستایشی مسوول لیگ ربات‌های …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ