مراتب هفت‌گانه قرابت و انس با قرآن

مراتب قرآنبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کاشان، جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، شب گذشته پنجشنبه 3 آبان با حضور اعضای کاروان قرآنی شهدای جبهه مقاومت متشکل از جمعی از اساتید، قاریان، حفاظ و فعالان قرآنی کشور در جوار مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی بن محمدباقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی‌شاهرودی؛ کارشناس برنامه‌های احکام و بیان شبهات دینی صداوسیما و مدرس حوزه‌های علمیه طی سخنانی گفت: قرآنی بودن و معلمی قرآن امتیاز بزرگی است، چرا که این مقام و مرتبه را پیامبر(ص) بزرگ داشته و به امام علی(ع) می‌فرماید: قرآن بیاموز و به دیگران نیز بیاموز؛ لذا در میان امت اسلامی بهترین‌ها و اصطلاحاً گل‌های سرسبد این جامعه را جامعه قرآنی تشکیل می‌دهند.

وی گفت: قرآن همگی ما را به خیر و پرهیز از بدی‌ها و خصایل ناشایست انسانی هدایت می‌کند و افراد عادی جامعه در مواجهه با قرآن  و انس با آن، واجد چنین موقعیتی هستند، چه برسد که انسان‌هایی همچون شما که همواره با قرآن قرابت و انس دارید و روح و جان خود را در زلال آن شستشو می‌دهید و باید گفت به این واسطه شما از قدر و منزلت خاصی برخوردار هستید.


گزارش تصویری جلسه تلاوت و استماع قرآن مشهد اردهال


محمدی‌شاهرودی تصریح کرد: با چنین مقام و منزلتی است که قطعاً مسئولیتی خطیر نیز بر دوش شما نهاد شده است و توقع از شما بیش از افراد عادی جامعه است. کوچکترین خطا و لغزش از سوی شما سر بزند، قابل اغماض و بخشش نیست، چرا که در نگاه عام جامعه شما با قرآن انس و قرابت بلافصل دارید؛ قرآنی که نام دیگر آن نور است و این پرسش را مطرح می‌کند، چرا کسی که سر و کار دائمی او با نور است، خود به ظلمت و تاریکی دچار می‌شود؟

وی به مسئولیت‌پذیر بودن و ایفای نقش سازنده جامعه قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از منابع نور وجودی قرآن، حدیث است و معلم قرآن باید مرتباً با احادیث ائمه اطهار(ع) سر و کار داشته باشد،  چرا که کتب حدیث متمم قرآن هستند و یکی از بهترین تفاسیر، تفسیر روایی است، یعنی گفتاری که از معصوم(ع) نقل و روایت است و به نوعی در تعیین و روشن شدن نقاط ابهامی که ممکن است در اشارات ذات باری تعالی وجود داشته باشد، کاربرد دارد و به تحقیق بهترین راه برای تفسیر قرآن، نقل روایات و حدیث مرتبط با آن از لسان اهل بیت(ع) است.

این مدرس حوزه‌های علمیه با اشاره به اقدام مطلوب و مؤثر قرآنی در برگزاری چنین کاروانی که به یاد شهدا ترتیب یافته است، گفت: شهدا حق بزرگی به گردن ما دارند، نص صریح قرآن این است که آنها زنده هستند و نزد خدا روزی می‌گیرند، حال باید پرسیده شود که آیا سایر افرادی که در برزخ روزگار می‌گذرانند از روزی خداوند محروم هستند و در پاسخ باید گفت آنها هم روزی دارند و اساساً انسان بنا به فرمایش پیامبر اکرم(ص) تا زمانی که در دنیا زندگی می‌کند، خواب است و به محض فرا رسیدن مرگ اوست که از خواب بیدار می‌شود و همینجا باید به این نکته تأکید داشت که روزی شهدا روزی ویژه است؛ رزق و روزی است که مستقیم از دستان خداوند دریافت می‌کنند و به جهت این مقام و شکوه در میان سایر ابرار و صلحا نیز نسبت به آنها غبطه وجود دارد.

وی یاد و خاطره شهدای غزه و لبنان را گرامی داشت و تأکید کرد: در این مواجهه میان حق و باطل که اکنون شاهد آن هستیم، سه گروه وجود دارند؛ ظالم، مظلوم و انسان‌هایی که بی‌تفاوت هستند و باید گفت که این مورد سوم نمی‌توانند در پیشگاه خداوند به این جهت که موضع آنها مشخص نیست، جوابگو باشند، چرا که موضع و تکلیف دو گروه ابتدایی مشخص است. قطعاً با آنچه که دیگر مشهود و آشکار در حال رخداد است، هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که ظالم و مظلوم کیست و با اتکا به اندیشه‌های قرآن باید حامی مظلوم بود و از او جانبداری کرد.

به گزارش ایکنا، محمدی‌شاهرودی به مراتب انس با قرآن اشاره کرد و گفت: در گام نخست امر قرائت و مواجهه نخستین با قرآن مطرح است، در گام دوم با امر تلاوت روبه‌رو هستیم که رویارویی هوشمندانه و کمی مدبرانه با قرآن است و انسان را در آستانه ورود به فهم و درک آنچه خداوند با او در میان گذاشته است، قرار می‌دهد.

وی افزود: مرتبه سوم ترتیل است که زمینه را برای فهم عمیق قرآن آماده می‌کند تا در گام چهارم تدبر و فهم قرآن به وجود بیاید و مرتبه بالاتر از تدبر و فهم قرآن، عمل کردن به آن است که جامعه قرآنی این عرصه را به مراتب تجربه کرده است و همین میزان که با برگزاری چنین محافلی به شکل عملی و میدانی مناسبت‌هایی را برگزار می‌کند، خود گواه ورود ایشان به این مرحله است.

این مدرس حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در مرتبه ششم مسح قرآن مطرح است که لازمه و شرط آن طهارت است و یک وجه ظاهری دارد. او که با قرآن حشر و نشر دارد، نباید بدون وضو به خطوط این کتاب مقدس دست بزند، ولی وجه باطنی آن تماس روحی با قرآن است به این معنی که تا فرد، طهارت روح و جان پیدا نکرد، اتصال او با قرآن و معارف آن روی نداده و بهره لازم را از آن نخواهد برد.

وی در پایان گفت: مرتبه بالاتری از مسح قرآن وجود دارد و آن انس با کلام وحی است. فرد زمانی که با قرآن انیس شد، این کتاب و فرامین او در بند بند وجود او ورود می‌کند و همه چیز خود، رفتار و سکنات، باورها و کنش و واکنش او با قرآن تنظیم می‌شود. اینکه ما به شکلی مصطلح محافل انس با قرآن برگزار می‌کنیم، تنها به منزله تمرین و ممارستی است که جامعه قرآنی و قرآن‌دوستان آن را انجام می‌دهند تا زمینه برای نیل آنها به انجام این مراتب و مراحلی که اشاره شد، فراهم شود.

یادآور می‌شود، کاروان قرآنی شهدای جبهه مقاومت به همت شورای عالی قرآن و با همکاری سازمان دارالقرآن‌ الکریم، روز گذشته پنجشنبه 3 آبان برای برگزاری محفل تلاوت و استماع قرآن به آران و بیدگل و مشهد اردهال شهرستان کاشان اعزام شدند.

این اردو شب گذشته با برگشت به تهران پایان یافت.
  
  
 

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

۲ سال از داغ عظیمی که بر دل مردم شیراز ماند، گذشت

به گزارش ایکنا از فارس، در همه جای دنیا حمله به اماکن دینی مذموم شمرده …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ