کتاب، مهمترین راه برای انتقال فرهنگ است

اسماعیل محبی پور در گفت و گو با ایرنا افزود: فرهنگ مکتوب و هنر کتابت را بشر در آغازین روزهای حیات خود با سنگ نوشته ها و حکاکی ها ابداع کرد و هدف از این کار نیز انتقال و انتشار پیام ها و داشته های ذهنی و ماندگار کردن آنها بود.

وی ادامه داد: امروز که در عصر تکنولوژی های نوین هستیم آنچه که همچنان ماندگار است مکتوبات است و در این میان کتاب یکی از ارزشمندترین ابداعات بشر است عمر بسیاری از آنها سال ها و حتی قرن ها از عمر نویسندگان آنها فراتر می رود و دست به دست می شود.

او اظهار کرد: ماندگار بودن فرهنگ مکتوب و کتابت هم برای کسانی که در نوشتن دست دارند و هم کسانی که به ترویج آن کمک می کنند یک اثر ماندگار است و شاید آن اهمیت و تاکیدی که در دین اسلام به بحث سوادآموزی شده بخشی مربوط به افزایش مکتوب کردن داشته است و به همین دلیل است که کاتبان وحی همگی از شخصیت های محترم تاریخ اسلام هستند.

کتاب، مهمترین راه برای انتقال فرهنگ است

این استاد دانشگاه گفت: امروز کتاب با ورود تکنولوژی های جدید و احساس عدم نیاز قدری مهجور مانده و از طرفی سرگرم شدن اقشار و سنین مختلف مردم به دسترسی هایی که به راحتی به آن فراهم شده موجب دوری مردم از کتاب شده اما حقیقت مطلب این است که کتاب عمق و ژرفایی دارد که هیچگاه فضای مجازی از آن برخوردار نخواهد بود.

محبی پور گفت: برای مهجور بودن کتاب، متخصصان امر و فرهنگوران باید راهی پیدا کنند که در کنار تکنولوژی ها، کتاب همچنان مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: با دوستی با فرهنگ کتابخوانی است که می‌توان در یک فضای آرام ذهن را آزاد کرد و با آرامش کتاب را ورق زد و آنچه که مورد نیاز و علاقه است را در آن جست و جو کرد.

او اظهار کرد: کتاب در خلوت و غیر خلوت می تواند یار خوبی برای انسان باشد و در سنین کودکی و نوجوانی او را لبریز از علم و دانش و داشته ها کند و مسیر را برای او روشن کند و در سنین میانسالی و کهنسالی نیز، همدمی باوفا برای انسان باشد و انسان را در مسیر پیش روی خود کمک کند تا زمانی که انسان به گذشته و آینده خود نگاه می کند، درک بهتری از بایدها و نبایدهای زندگی داشته باشد.

معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: فرهنگ مکتوب کردن و کتابخوابی نیاز به افکار و دستان هنروری دارد که آنرا برای ما حفظ کند و این روش زندگی که در آن همه چیز باید سریع و کوتاه باشد و خانه به خانه و جا به جا شدن‌ها نمی تواند حافظ فرهنگ اصیل باشد و روز به روز به سرگشتگی انسان بیشتر دامن خواهد شد.

محبی پور افزود: همه اینها به ما نشان می‌دهد که باید فرهنگ کتابخوانی و نشر و فعالان این عرصه را پاس بداریم.

وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی و اسلامی با نوشتن، خواندن، فهمیدن و عملکرد صحیح باقی خواهد ماند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

جبلی: مسیر رسانه‌ها با نور ستارگانِ شهیدخبرنگار روشن است

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی رسانه ملی، متن پیام پیمان جبلی به این شرح است: …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ