پیش‌بینی تولید ۳۵ هزار تن بادام زمینی در استان اردبیل


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کشت بادام زمینی در استان از سال‌های دور و رونق کشت آن در سال‌های اخیر اعلام کرد: این محصول امسال در هشت هزار و ۷۵۰ هکتار اراضی شهرستان پارس‌آباد، ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان بیله‌سوار، ۲۰۰ هکتار در اراضی شهرستان اصلاندوز و نیز ۵۰ هکتار از اراضی شهرستان خلخال کشت شده است.

غفور آقایی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به دو برابر شدن سطح زیر کشت این محصول در سطح استان اردبیل در پنج سال اخیر گفت: با این میزان سطح زیر کشت و پیش‌بینی تولید، استان اردبیل به قطب نخست محصول بادام زمینی کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به ادامه برداشت محصول تا دو هفته آینده در مزارع این استان افزود: فسادپذیری کمتر و ارزش افزوده بالای محصول بادام زمینی موجب شده است که میزان ضایعات این محصول کمتر بوده و کشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کیفیت و مرغوبیت بادام زمینی کشت شده در منطقه مغان را مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: محصول برداشت شده پس از پوست‌گیری، در واحدهای خشک‌کنی فرآوری و به بازارهای مصرف ارسال می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ کارگاه فرآوری و پوست‌گیری بادام زمینی در شهرستان پارس‌آباد به عنوان قطب تولید این محصول تا پایان سال جاری بیان کرد: دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین بوده و بوته آن نیز موجب تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود و به همین علت کشت این محصول به حاصل‌خیزی خاک کمک کرده و درآمد خوبی نیز برای کشاورزان دارد.

آقایی توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی را از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول دانست و افزود: کشت مکانیزه بادام زمینی به خاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی قیمت کنونی هر کیلوگرم محصول خام بادام زمینی در استان اردبیل را بسته به کیفیت محصول ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریال و ارزش ریالی کل محصول تولیدی استان را ۲۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری بادام زمینی منجر به کاهش ضایعات و بهبود کیفیت این محصول می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به کاهش قیمت خرید محصول خام برداشت شده بادام زمینی به نصف نرخ پارسال، به کشاورزان این استان توصیه کرد که قبل از کشت هر گونه محصول، از بازار مصرف و خرید محصول مطمئن شده و پس از هماهنگی با کارشناسان جهاد کشاورزی، اقدام به کشت محصول کنند.

به گزارش ایرنا، متوسط برداشت پیله تر محصول بادام زمینی در هر هکتار از اراضی منطقه مغان سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار کیلوگرم است و به همین علت بسیاری از کشاورزان علاقه‌مند به کشت این محصول هستند.

بادام زمینی جزو محصولاتی با ارزش افزوده بالا بوده و کشت آن در تناوب با غلات می‌تواند به اصلاح و بهبود حاصلخیزی خاک نیز کمک قابل توجهی کند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

برداشت انار در استان اردبیل آغاز شد

رحیم یوسفی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ