۶۰ هزار گردشگر از مجموعه تخت‌سلیمان تکاب بازدید کردند

محمد امینیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این گردشگران به طور جداگانه از محوطه باستانی و تاریخی مجموعه میراث جهانی تخت‌سلیمان، کوه زندان سلیمان و چشمه‌های آب‌گرم احمدآباد بازدید داشته اند.

وی با اشاره به بازدید ۱۶۳ نفر گردشگر خارجی از این مجموعه میراث جهانی طی سال جاری اضافه کرد: طی نیمه نخست سال گذشته ۵۴ هزار گردشگر از این مجموعه بازدید کرده بودند که ۲۴۲ نفر خارجی بودند.

۶۰ هزار گردشگر از مجموعه تخت‌سلیمان تکاب بازدید کردند

وی افزود: بهسازی جاده های منتهی به تخت سلیمان، انجام فعالیت های معرفی و آموزشی مجموعه با رویکرد های نوین و تنوع در موضوعات، برگزاری و معرفی آیین‌های ویژه و برنامه های متنوع از جمله برگزاری جشنواره ملی نوروزگاه، اجرای ویژه برنامه بارش شهابی برساووشی و برگزاری برنامه علمی نجوم و رصد ستارگان موجب بازدید بیشتر گردشگران از این مجموعه شده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان ادامه داد: امسال برنامه های متنوع دیگری در مناسبت هایی چون هفته میراث فرهنگی و روزجهانی موزه، روز جهانی گردشگری، روزجهانی کودک، سالروز ثبت جهانی تخت سلیمان، نشست های مختلف علمی -پژوهشی و مراسم مذهبی زرتشتیان در این مجموعه برگزار شد.

امینیان ابراز امیدواری کرد که با تکمیل و توسعه زیرساختهای گردشگری در منطقه و معرفی شایسته پتانسیل های بالقوه مجموعه به یکی از مهم ترین قطب های گردشگری کشور تبدیل شود.

مجموعه تخت سلیمان که در دوره‌های مختلف تاریخی محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بوده در ۴۵ کیلومتری شهر تکاب واقع شده از دوره ساسانیان باقی‌مانده است و با بخش‌های مختلفی همچون تالار ستون دار، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکم‌اش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.

این مجموعه میراث فرهنگی که با دریاچه‌ای اسرارآمیز در وسط بقایای تاریخی آن به عقیده باستان‌شناسان در قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته‌است و هم اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در این مجموعه به چشم می‌خورد.

مجموعه ۱۲ هکتاری میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر تاریخی کشور در فهرست سازمان یونسکو به ثبت رسید.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و بیش از ۱۸۰ اثر طبیعی و تاریخی ثبت ملی دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

اقدام رژیم صهیونیستی، نقض کامل قوانین بین المللی/ دفاع مشروع و سنجیده حق ملت ایران است

ماموستا”مامد کلشی نژاد” روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته دفاعی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ