صنعت چاقوسازی در اردبیل احیا می‌شود

توحید دلاور قوام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چاقوسازی تزئینی و کادویی، روزگاری نه چندان دور در اردبیل به عنوان یک رشته از صنایع دستی رونق خاصی داشته و یکی از راسته‌های بازار تاریخی اردبیل به آن حرفه و با نام محلی “پیچاقچی بازاری” مختص بوده است.

وی افزود: چاقوسازی طی سالیان به بوته فراموشی سپرده شده بود اما از ناحیه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به ثبت ملی آن رشته و حرفه اقدام شد و اکنون چاقوسازی در اردبیل در حال احیا و حیات دوباره است.

وی ادامه داد: رشته سنتی مذکور در اردبیل با همت “مهدی نامور” از هنرمندان محجوب این استان در حال احیاست و هنرمندان دیگری نیز به آن رشته اظهار علاقه کرده‌اند و آقای نامور کارهای تزئینی و صادراتی خارق‌العاده‌ای را تولید می‌کند و آثارش مورد توجه قرار گرفته است.

دلاورقوام در خصوص نحوه حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از هنرمندان صنایع دستی اظهار کرد: با اعطای تسهیلات بانکی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم از هنرمندان این صنعت حمایت می‌کنیم تا هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی سرپا بمانند.

او ادامه داد: در راستای پشتیبانی از هنرمند چاقوساز اردبیلی، یک واحد تجاری برای تولید و عرضه صنایع دستی در اختیار او قرار دادیم تا به تدریج، رشته در حال احیای چاقوسازی رونق بیشتری بگیرد.

صنعت دستی چاقوسازی در اردبیل احیا می‌شود
راسته چاقوسازان در بازار تاریخی اردبیل

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: رشته سنتی “چهل تکه” که در زبان ترکی “قوراما” نامیده می شود نیز در اردبیل احیا و طی هفته‌های گذشته هم نمایشگاهی از آثار تولیدی یکی از بانوان هنرمند این رشته در اردبیل دایر شد.

دلاور قوام اضافه کرد: امسال برای ثبت ملی رشته قورامای اردبیل تلاش خواهیم کرد و همچنین برگزاری کلاس آموزشی این رشته زیبا و پرمخاطب نیز در دستور کار معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل قرار دارد.

بیش از ۳۰ هزار هنرمند در تولید و عرضه تولیدات دستی در ۶۴ رشته صنایع دستی در استان اردبیل فعالیت می‌کنند و هشت هنرمند نشان بین‌المللی یونسکو و ۷۰ هنرمند دیگر نشان ملی صنایع دستی دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

سرشماری پاییزه قرقاول، نماد حیات وحش استان اردبیل آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا از محیط زیست اردبیل ، میرصالح طاهری روز یکشنبه اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ