بیش از ۵۵۰ هزار تن گندم در استان اردبیل تولید شد


به گزارش خبرنگار ایرنا، نوبخت اژدری روز یکشنبه در دیدار با آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: امیدواریم با بکارگیری توصیه‌های فنی، استفاده از ارقام مقاوم و سازگار و بهره‌گیری از دانش فنی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و نیز با استفاده از توان مکانیزاسیون استان میزان تولید این محصول در سال زراعی جاری افزایش یابد.

وی تولید گندم را به عنوان یک محصول استراتژیک دارای ارتباط مستقیم با امنیت غذایی کشور مهم خواند و افزود: برای رسیدن به اهداف تولید این محصول، ظرفیت مراکز تحقیقاتی و به خصوص بخش ترویج و آموزش را در سال زراعی جاری ارتقا خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه این استان را یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور دانست و گفت: این استان سالانه با تولید ۳.۸ میلیون تن انواع محصولات زراعی، ۲۷۸ هزار تن انواع محصولات باغی، ۲۵ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای، ۷۵۵ تن انواع گیاهان دارویی، ۲۶۲ هزار تن انواع فرآورده‌های دامی، ۵۰ هزار تن تولیدات طیور و هفت هزار و ۳۰۰ تن تولید عسل نقش تعیین کننده‌ای در تامین نیاز غذایی کشور دارد.

وی اظهار کرد: استان اردبیل همچنین در تولید عدس، بذر چغندر قند، ذرت بذری، سورگوم و بذر مینی تیوبر سیب زمینی رتبه اول کشوری را دارد و در تولید انواع محصولات از جمله سیب زمینی، هلو، شلیل، پنبه و سویا در جایگاه دوم کشوری و در تولید عسل و کلزا در رتبه چهارم ایران قرار دارد و ۱۰ درصد جوجه یک‌روزه کشور را نیز تامین می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در این دیدار گفت: امروزه کشاورزی صنعتی و مدرن می‌تواند پاسخگوی نیاز جمعیت رو به رشد باشد و این مهم با دانش و علم و فناوری به روز کشاورزی میسر می‌شود.

آیت‌الله سیدحسن عاملی، ترویج و کاربرد عملی یافته‌های علمی توسط کشاورزان را مهم خواند و افزود: امروز با بهره‌گیری از با فنون و روش‌های مختص علمی می‌توان میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش داده و به این طریق به تقویت اقتصاد و معیشت کشاورزان زحمتکش کمک کرد.

وی با تاکید بر مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی بیان کرد: افزایش میزان تولید محصولات گلخانه‌ای، بالا بردن سطح اطلاعات و توان علمی و عملی بهره‌برداران، بکارگیری مکانیزاسیون، استفاده از توان تحقیقاتی و پژوهشی محققان و نیز با اهمیت دادن به گسترش شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی می‌توان بستر لازم برای توسعه پایدار و توانمندی کشور در عرصه کشاورزی فراهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: استان اردبیل قطب زراعت، دامداری و دامپروری کشور محسوب می‌شود و تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی استان به عنوان سنگربانان تولید و سربازان خط مقدم امنیت غذایی محسوب می‌شوند و می‌بایست تمام اهتمام خود را برای استقلال کشور بکار بگیرند.

به گزارش ایرنا، طبق الگوی کشت ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، امسال محصول گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل به صورت ۶۰ هزار هکتار آبی و ۲۳۰ هزار هکتار دیم کشت می‌شود.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۵۷۰ هزار تن گندم، ۱۱۵ هزار تن جو، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی، ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی و گلخانه‌ای و ۳۱۲ هزار تن دام و طیور، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

محصول گندم با ۴۷ درصد سطح زیر کشت، بیشترین سهم اراضی کشت محصولات کشاورزی در استان اردبیل را دارد و میانگین تولید گندم در مزارع آبی این استان چهار هزار و ۷۸۲ کیلوگرم در هر هکتار و میانگین تولید در مزارع دیم نیز یک هزار و ۱۷۳ کیلوگرم است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

افزایش ۵۰ درصدی صادرات کالا از پایانه مرزی بیله‌سوار

به گزارش ایرنا ، کلیم‌الله وثوقی روز یکشنبه در بازدید از مرز بیله‌سوار اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ