«علوم خبری» ویژه پاییز منتشر شد/ بررسی فرصت‌ها و چالش‌های روزنامه‌نگاری تحقیقی ایران

به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، پنجاه و یکمین شماره فصلنامه علمی، پژوهشی «علوم خبری» شامل ۱۲ مقاله پژوهشی در زمینه های مختلف علوم ارتباطات و رسانه است.

عناوین مقالات عبارتند از: فرصت‌ها و چالش‌های روزنامه‌نگاری تحقیقی در ایران، سلبریتی‌ها و جذب افکار عمومی، متاورس و چالش های حقوق بشری، رسانه های دیجیتالی و حقوق مالکیت معنوی، بازی خبری در مقابله با اخبار جعلی، راهبردهای فرهنگی موثر بر پوشش اخبار بحران، جایگاه ارتباطات توسعه در توسعه شهری، طراحی الگوی عوامل محتواهای تولید شده توسط کاربر در اینستاگرام، راهبردهای استفاده از اینستاگرام برای توسعه برندسازی شخصی، تحلیلی بر ساختار و محتوای صفحات گروه های پاپ کره ای در اینستاگرام، تدوین سبک تحول مدیریت شبکه های استانی رسانه ملی، تاثیر رسانه ها بر سبک زندگی اسلامی و رفتار خرید مشتری.

«علوم خبری» ویژه پاییز منتشر شد/ بررسی فرصت‌ها و چالش‌های روزنامه‌نگاری تحقیقی ایران
پنجاه و یکمین شماره فصلنامه علمی، پژوهشی «علوم خبری» منتشر شد

نتایج تحقیق «فرصت‌ها و چالش‌های روزنامه‌نگاری تحقیقی در ایران» نشان می دهد که چالش‌های پیش روی روزنامه‌نگاری تحقیقی در کشور بیش از فرصت‌هاست. اصلاح این رویه از تعریف واحد از سوت‌زنی و روزنامه‌نگاری تحقیقی آغاز شده و به اصلاح ساختار سیاسی و حقوقی و رواج سوت‌زنی در افکار عمومی ختم می‌شود.

ایران مشابه کشورهای حوزه خاورمیانه ضعف جدی در ارائه اطلاعات داشته و ساختار سیاسی غلبه و تسلط بیشتری بر خبرنگاران دارد.

ساختار مالکیت رسانه‌ها در ایران مانند نیجریه، روزنامه‌نگاری تحقیقی را تضعیف می‌کند. رویکرد اختصاصی با استفاده از فناوری‌های مدرن نیاز اصلی برای ارائه چشم‌انداز بهتر در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی برای کشور است.

فرصت‌ها شامل ضریب نفوذ بالای صداوسیما، سامانه سوت‌زنی، فرهنگ امر به معروف، تکنولوژی‌های نوین، همراهی افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی و قرارداشتن ایران به عنوان کشوری در حال توسعه است.

چالش ها نیز شامل، ضعف آموزش روزنامه‌نگاری، ضعف ساختار حزبی، ضعف عملکرد صداوسیما، فقدان ادبیات نظری اختصاصی، همکاری کند و ناقص سازمان‌ها در ارائه اطلاعات، جای خالی قوانین مختص خبرنگاران تحقیقی و حمایت از آنان، دایره جرائم گسترده‌تر در ایران، خطای تعریف روزنامه‌نگاری، فضای مجازی و دروغ‌پراکنی و عدم استفاده از تکنولوژی نوین است.

مجله «علوم خبری» می کوشد تا برجسته‌ترین مقالات را در حوزۀ روزنامه نگاری و ارتباطات (ارتباطات بین المللی، روابط عمومی، مدیریت رسانه، سیاستگذاری رسانه ای، اقتصاد رسانه، تاریخ مطبوعات و رسانه، حقوق رسانه، ادبیات و روزنامه نگاری، تبلیغات، افکار عمومی، شبکه های اجتماعی، هوش مصنوعی و …) و همچنین در زمینه میان رشته ای به چاپ برساند.

فصلنامه علوم خبری در پایگاه اطلاعاتی معتبر EBSCO نمایه شده و با هدف ارتقای پژوهش در حوزه علوم ارتباطات و رسانه منتشر می شود.

عباس اسدی، صاحب امتیاز و سردبیر این فصلنامه است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

مشاور وزیر فرهنگ: گفتمان امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در فضای فرهنگی کشور غالب شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی احمدی روز یکشنبه در نشست شورای اسلامی شهر شاهرود افزود: …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ