به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت، محمدعلی دهقان دهنوی امروز دوشنبه در دیدار با هیات مدیره انجمن نمایشگاههای ایران اظهار داشت: در کشورهای همسایه مراکز تجاری برپا کنید، ماه گذشته در ارمنستان مرکز تجاری ایران افتتاح شد و ایجاد این مراکز میتواند علاوهبر خلق درآمدزایی به توسعه تجارت در این کشورها کمک کند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه هدف ما توسعه تجارت اعم از صادرات و واردات است، افزود: نمایشگاهها ابزار توسعه تجارت هستند و رویدادهای تجاری برای موفقیت باید به مرکز توسعه تجارت تبدیل شوند و برای تحقق این مهم باید دو اقدام عملیاتی شود نخست ایجاد ابتکار و دوم افزایش امکانات در فضای نمایشگاهی.
دهنوی با تاکید بر افزایش امکانات مورد نیاز بازدیدکنندگان در فضای نمایشگاهی، تصریح کرد: رستوران، فودکورت، سینما و محل بازی کودکان باید در فضای نمایشگاهی تعبیه و تعریف شود؛ همچنین برای مذاکرات باید سالن گفت وگوی کاری رودرو، مترجم و مشاور حقوقی در نظر گرفته شود تا زمینهها برای عقد قرارداد در محل نمایشگاه فراهم شود.
وی عنوان کرد: برگزارکنندگان نمایشگاه باید در مسیر توسعه تجارت گام بردارند، اگر در مسیر برگزاری بهتر نمایشگاهها سرمایه گذاری شود در نهایت به نفع توسعه تجارت تمام میشود به عنوان مثال میتوان در کنار برگزاری نمایشگاهها، تشکلها و صنایع استانی با تشکیل یک کنسرسیوم و گروه های مردم نهاد به توسعه صادرات کمک کرد.
در ادامه «رحیم جلیلی» رئیس هیات مدیره انجمن نمایشگاهها ضمن اشاره به جایگاه مطلوب صنعت نمایشگاهی در تجارت کشور، گفت: صنعت نمایشگاهی در کشور جوان است، ما پیش از انقلاب اسلامی در ایران یک نمایشگاه در کشور داشتیم اما در حال حاضر ۳۵ مرکز نمایشگاهی در کشور دایر است.
وی مراکز نمایشگاهی بخش خصوصی را بازوی قوی صنعت نمایشگاهی دانست و افزود: بخش خصوصی مصمم است با تعامل دولت تحول اساسی در صنعت نمایشگاهی ایجاد کند.
جلیلی در پایان از تدوین طرح جامع صنعت نمایشگاهی کل کشور خبر داد و افزود: طرح جامع صنعت نمایشگاهی آماده است که در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
منبع