دهکده لجستیک قم وارد فاز عمرانی شد

علیرضا اسدی روز سه‌شنبه گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایانه بار استان قم که طی یک دهه گذشته به دلیل مشکلات مکان‌یابی و تأمین زمین متوقف شده بود، با رفع موانع وارد فاز اجرایی شده و اکنون عملیات عمرانی آن در حال پیشرفت است.

وی افزود: فاز نخست این پایانه که تحت عنوان دهکده لجستیک قم شناخته می‌شود، با هدف ارائه خدماتی از قبیل تخلیه و بارگیری کالا، خدمات جانبی حمل‌ونقل بین‌المللی، انبارهای نگهداری کالا و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های حمل‌و نقلی طراحی شده‌است،طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این فاز طی ۲ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسدی با تأکید بر اهمیت استراتژیک منطقه سلفچگان در توسعه خدمات لجستیک قم گفت: این منطقه به‌دلیل موقعیت ویژه خود، که شامل دسترسی به شبکه گسترده بزرگراهی، منطقه ویژه اقتصادی، مسیرهای ریلی و امکان ایجاد فرودگاه در آینده است، به‌عنوان نقطه کانونی برای ارائه خدمات لجستیکی به دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط معرفی شده‌است.

منطقه اقتصادی سلفچگان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور محسوب می‌شود که در چهارراه جاده‌های ترانزیتی، جاده ابریشم، مجاورت با راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های شمال، جنوب، شرق و غرب قرارگرفته است. این منطقه اقتصادی برای برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و حوزه خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا موقعیت ممتاز و منحصر فرد داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.

بر اساس آخرین پالایش انجام شده در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۴ واحد تولیدی، خدماتی و تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حضور دارند که از این تعداد ۱۶۰ واحد در بخش تولید، ۴۴ واحد در بخش خدمات و تجارت مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: احداث دهکده لجستیک قم علاوه بر تسهیل و تسریع در امور حمل‌ونقل کالا، موجب کاهش هزینه‌های لجستیکی، افزایش بهره‌وری شبکه حمل‌ونقل استان و ارتقای جایگاه قم در حوزه ترانزیت و تجارت بین‌المللی خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم همچنین با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در کشور تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان قم و نقش آن به‌عنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، دهکده لجستیک می‌تواند نقشی محوری در بهبود زنجیره تأمین کالا و توسعه تجارت ایفا کند.

به گفته اسدی، احداث این پروژه گامی اساسی در راستای تحقق برنامه‌های کلان کشور برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه به شمار می‌رود و انتظار می‌رود با تکمیل آن، شاهد افزایش ظرفیت حمل‌ونقل و تسهیل جریان کالا در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

درحوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک‌هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم – کاشان، آزادراه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم – گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

بیش از ۴۱ درصد هزینه‌های عمومی از مالیات تامین می شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان امور مالیاتی، «سید محمدهادی سبحانیان» در گفت و …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ