دلخوری بافت قدیمی شهر از جای پای پارک خودروها

به گزارش ایرنا، کمبود پارکینگ در بافت فرسوده در سال‌های اخیر به یکی از مشکلاتی که ساکنان این مناطق را در تردد روزانه با مشکل روبرو کرده است و این معضل در بافت قدیمی و تاریخی شهرکرد به خصوص در کوچه و خیابان‌های خیابان ملت بیشتر نمود دارد.

وجود پارکینگ در ساختمان را نمی‌توان تنها مزیت دانست بلکه یک ضرورت است و وجود پارکینگ به تعداد واحدهای ساختمان، یکی از ملزماتی است که باید سازندگان این مجتمع‌ها به صورت جدی بر آن اهتمام داشته باشند.

مختصات بافت تاریخی شهرکرد از جمله خیابان ملت و کوچه‌های منتهی به این خیابان است که از محله‌های پرتردد شهر و قلب بازار است و آثار تاریخی از جمله سقاخانه “ارباب میرزا” که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و متعلق به دوره قاجاریه است تا مسجد ابومحمد که یک بنا خشتی متعلق به قبل از دوران صفویه، را شامل می‌شود.

کم بودن پارکینگ اختصاصی در ساختمان‌های تازه احداث شده و همچنین ساختمان‌های قدیمی و کمبود پارکینگ عمومی در خیابان ملت منجر می‌شود که برخی از مردم در این کوچه‌ها و خیابان‌ها خودروهای خود را پارک کنند و این مساله یکی از مهمترین مشکلات اهالی این واحدها و همچنین کسبه و همسایگان این واحدهای بلند مرتبه شده است، که تعدادی از این افراد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مشکلات خود را بیان کردند.

حذف پارکینگ در مجتمع‌های مسکونی و احداث واحدهای اضافی

دلخوری بافت قدیمی شهر از جای پای پارک خودروها

یکی از ساکنان مجتمع‌ مسکونی تازه تاسیس در کوچه ۵۰ خیابان ملت شهرکرد می‌گوید: این مجتمع مسکونی روبروی سقاخانه ارباب میرزا با مشارکت اداره کل مسکن و شهرسازی در هفت طبقه و در هر طبقه سه واحد احداث شده است، در حالی‌که در این مجتمع در هر سه ساختمان که احداث شده پارکینگ، لابی و انبارها حذف شده و ۱۰ واحد اضافه احداث شده است.

محمد فروزنده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه یکی از واحدهای مسکونی این مجتمع را در سال ۱۳۹۶ به صورت پیش فروش خریداری کرده است می‌گوید: این واحد مسکونی در سال ۱۳۹۷ به بنده واگذار شد و در حالی که به صورت غیرقانونی مشاعات ساختمان فروخته شده است.

به گفته وی، طبق قانونی، پیش فروش آپارتمان همراه با فروش واحد مسکونی به همراه مشاعات از جمله پارکینک و انباری صورت می‌گیرد و و برای این واحد مسکونی نیز طبق قرارداد ماده ۳ و تبصره۱ به وضوح قیمت گذاری پارکینگ و انباری صورت گرفته است و این به منزله تعلق گرفتن پارکینگ به واحدهای مسکونی است.

فروزنده با اشاره به اینکه این واحدها زیر نظر شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی احداث شده است گفت : اضافه ساخت این واحدها گزارشی انجام نشده و تنها در زمان دریافت پایان کار مالک به پرداخت جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ محکوم شده است و تعداد زیادی از ساکنان از داشتن پارکینک و انباری محروم شدند.

وی اظهار داشت: با وجود قوانین و ضوابط مربوط به تامین پارکینگ در ساختمان، باز هم ساختمان‎‌ها با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستند که بیشتر دلایل این کمبودها به دلیل تجاوز از تعداد واحد مجاز برای ساخت و همچنین تمکین نکردن سازنده نسبت به تخصیص طبقات همکف و زیر زمین به پارکینگ و استفاده‌های مغایر با کاربری ساختمان است.

این ساکن بافت فرسوده در شهرکرد با اشاره به اینکه این واحدهای مسکونی پارکینگ ندارند و ساکنان خودروهای خود را در کوچه مقابل درب ساختمان و یا ساختمان همسایه‌ها پارک می‌کنند گفت: این مساله باعث شده نارضایتی همسایه‌ها می‌شود.

فروزنده افزود: با توجه به سرد بودن شب‌ها در این فصل پارک کردن خودور در کوچه باعث یخ ردن خودرو و بروز مشکلاتی برای افراد می‌شود.

یکی دیگر از ساکنان این واحد مسکونی با اشاره به اینکه این ساختمان دارای تخلفات از جمله نداشتن پارکینگ و اضافه ساختمان است گفت: مالکان ساختمان هنوز نتوانسته‌اند مجوز پایان کار این ساختمان‌ها را دریافت کند.

هاشمی با اشاره به اینکه برخی از قسمت‌های مشاع این واحدهای مسکونی تغییر کاربری داده شده و با احداث اضافه بنا واحدهای مازاد احداث شده است گفت: کم‌بودن پارکینگ یکی از مهمترین مشکلات ساکنان این واحدهای مسکونی و همسایه‌های مجاور شده است.

به گفته وی، تاکنون چندین مورد طرح شکایت برای رسیدگی به وضعیت پارکینگ واحدهای تازه تاسیس انجام شده است.

وی از مسوولان مسکن و شهرسازی، شهرداری و مسوولان ناظر بر احداث ساختمان‌های جدید درخواست کرد تا در هنگام ساخت و ساز واحدهای جدید نظارت بیشتری بر احداث احدهای انجام شود.

نارضایتی کسبه خیابان ملت و خیابان‌های حاشیه از پارک خودرو مقابل مغازه

یکی از کسبه شهرکرد که مغازه او در حاشیه خیابان ملت قرار دارد نیز با اشاره به کمبود پارکینگ در این خیابان و خیابان‌های اطراف گفت: پارکینگ‌های موجود جوابگوی وجود خودروها در این خیابان نیست و در بیشتر ساعات روز افراد با پارک خودروهای خود مقابل مغازه‌ها باعث بسته شدن دید مشتری از ویترین مغازه‌ها می‌شود.

صالحی افزود: ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح و ۱۶ تا ۲۱ بیشترین اوج ترافیک و پارک خودرو در این خیابان‌ها است و که بر این اساس ضرورت دارد در خیابان‌های منتهی به خیابان ملت که ساختمان‌های بلند مرتبه احداث شده پارکینگ عمومی احداث شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که در خیابان‌های اطراف احداث شده فاقد پارکینگ لازم است گفت: قرار دادن خودرو مالکان این واحدها در کوچه و خیابان‌های اطراف و پارک کردن خودروهای مردمی که به بازار می‌آیند باعث نارضایتی کسبه و ساکنان این خیابان‌ها شده است و روزانه چندین مورد درگیری برای پارک خودرو مقابل مغازه و یا خانه افراد اتفاق می‌افتد.

وی به وجود چندین زمین خاکی در این خیابانها اشاره کرد و گفت: صدور مجوز احداث پارکینگ عمومی در این خیابان‌ها مشکل مردم منطقه را رفع خواهد کرد.

به گفته وی، کمبود پارکینگ در بافت‌های فرسوده تبدیل به معضل اجتماعی، برخی از نزاع‌های خیابانی و کاهش اعتماد ساکنان در محلات می‌شود.

تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ رسیدگی می‌شود

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ رسیدگی می‌شود گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است و در صورتی که مالکان ساختمان در زمینه ساختمان‌سازی مرتکب تخلفی شوند این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رضا ریاحی افزود: براساس تبصره‌های ۲ تا۶ قانون ماده ۱۰۰ شهرداری که مصوب سال ۱۳۳۴ است، این کمیسیون را صاحب اختیار کرده است که با اخذ جریمه مالی تخلفات ساخت و ساز مانند احداث بنای بدون پروانه، احداث نکردن پارکینگ و تراکم اضافی را نادیده بگیرد.

وی گفت: شهرداری در زمان صدور پروانه ساختمان، مالکان و افرادی که دست در ساخت و ساز دارند را ملزم به رعایت تامین پارکینگ می‌کند و در زمان احداث بنا نیز اجراییات شهرداری ملزم به جلوگیری از تخلفات ساختمانی هستند.

به گفته وی، در زمان دریافت مجوز پایان کار در صورتی که در ساخت و ساز تخلفی ایجاد شده باشد مالکان ساختمان به کمیسون ماه ۱۰۰ که شامل یک نفر از قوه قضایی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر از شورای شهرو روستا است معرفی می‌شود و در این کمیسیون در خصوص اعاده وضعیت، قلع و قمع و یا جریمه مالک تصمیم گیری می‌شود.

ریاحی با اشاره به اینکه این کمیسیون شبه قضایی است گفت: هر رای که در این کمیسیون گرفته شود برای شهرداری لازم الاجراست و مالکان ملزم به اجرای رای هستند.

پیش‌بینی ۲ پارکینگ عمومی برای بافت مرکزی شهر شهرکرد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه احداث پارکینگ عمومی باید در طرح تفضیلی شهر دیده شده باشد گفت: احداث پارکینگ عمومی در جای که کاربری پارکینگ عمومی داشته باشد، امکان پذیر است .

به گفته وی،هم‌اکنون یک پارکینگ (یزدان) در بافت مرکزی شهر احداث شده و تملک زمین برای پارکینگ در خیابان فردوسی نیز انجام شده است و برای احداث نیاز به سرمایه‌گذار دارد.

به گزارش ایرنا، شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است و بافت فرسوده این شهر قدمتی تاریخی دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

محققان چهارمحال و بختیاری از روش جدیدی برای سرعت‌بخشی درمان زخم سوختگی استفاده کردند

به گزارش ایرنا، سید محمد عمرانی روز سه‌شنبه با تشریح این خبر افزود: سالانه طرح‌های …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ