ایجاد انگیزه و تغییر روش‌های آموزش، راهکار رفع افت تحصیلی دانش‌آموزان

به گزارش ایرنا، افت تحصیلی به «کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموز از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب گفته می شود».

کارشناسان حوزه آموزش بر این باورند که باید با شیوه ها و ابزار نوین آموزشی می توان به رفع مشکل ضعف یادگیری و افت تحصیلی دانش‌آموزان که موضوعی نگران کننده برای والدین و مسوولان دستگاه تعلیم و تربیت است، پرداخت.

ضعف یادگیری و کاهش کیفیت تحصیل می‌تواند به کاهش نمرات، تکرار پایه تحصیلی و گاهی اوقات ترک تحصیل در دانش‌آموزان منجر شود.

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان بسیار متعدد است، بخش‌هایی از آن به دانش آموز و خانواده برمی‌گردد که کاهش انگیزه دانش‌آموز، عدم سلامت و وضعیت جسمی، نداشتن مدیریت زمان و هدف، محیط متشنج خانه و عدم ثبات در خانواده از جمله این دلایل است.

بخش دیگر دلایل را باید در چالش‌های نظام آموزشی دید که مواردی مانند نحوه برنامه‌ریزی درسی، سنگینی محتوای دروس، ناتوانی معلم در تدریس متناسب با توانایی دانش‌آموزان یا فضای نامناسب مدرسه را شامل می شود.

رفع معضل کاهش کیفیت تحصیلی با استعداد سنجی

افت تحصیلی و مردودی یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین مسائل آموزش و پرورش و در نتیجه کاهش عملکرد دانش آموز از رضایت بخش به نامطلوب است که می توان گفت بر اثر ایجاد فاصله بین استعداد بالقوه و بالفعل دانش آموزان رخ می دهد.

افت تحصیلی دانش‌آموزان اصفهانی نیازمند انگیزش و اصلاح یاددهی

افت تحصیلی می‌تواند دلایل متعددی از جمله آموزشی، اجتماعی، خانوادگی و… داشته باشد اما به غلط بسیاری از افراد افت تحصیلی را به معنای ناتوانی دانش آموز در یادگیری مواد درسی تعبیر می کنند، در حالیکه این تصور اشتباه است زیرا این وضعیت به معنای نزول از یک سطح بالاتر به سطحی پایین تر در تحصیل و یادگیری است و نه عدم توانایی در آن.

کارشناسان بر این باورند که انگیزه نقشی اساسی در پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان دارد و این معلمان هستند که می‌توانند با به کارگیری روش های خلاقانه و متنوع، توجه و دقت دانش‌آموزان را جلب کرده و آن‌ها را به یادگیری ترغیب کنند.

معلم می تواند با ساده‌سازی مفاهیم درسی، استفاده از ابزارهای جذاب و نوآورانه و اطمینان از درک کامل مطالب توسط دانش‌آموزان، زمینه یادگیری موثر را برای دانش آموزان فراهم آورد.

باید توجه داشت که تجربه‌های یادگیری، چه به شکل موفقیت‌های پی‌درپی و چه به صورت شکست‌ها، تاثیر زیادی بر نگرش دانش آموزان نسبت به توانایی‌هایشان دارد و می‌تواند انگیزه آن‌ها را تقویت یا تضعیف کند.

توانمندسازی معلمان مبتنی بر سبک یادگیری دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان نیز با تأکید بر تغییرات نسل‌ها و نیاز به تطبیق روش های تربیتی با ویژگی‌های نسل جدید، گفت: نسل جدید با نسل‌های قبلی تفاوت‌های زیادی دارد و باید روش های تربیتی متناسب با این تفاوت‌ها طراحی شود.

محمدرضا ناظریان، با اشاره به اهمیت ارتقای کیفی تحصیل در بین دانش آموزان افزود: امروزه دانش آموزان در استفاده از ابزارهای نوین تعاملی و هوش مصنوعی از معلمان خود جلوتر هستند و به همین دلیل نیاز است که معلمان نسبت به روش های جدید یادگیری اطلاع کافی داشته باشند تا آموزش معلمان متناسب با سبک یادگیری دانش‌آموزان این نسل باشد

افت تحصیلی دانش‌آموزان اصفهانی نیازمند انگیزش و اصلاح یاددهی

وی با تاکید بر اینکه پژوهش پیش نیاز آموزش است گفت: معلمان در کلاس‌های درس خود با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو می شوند که مختص همان کلاس یا دانش‌آموزان است و در چنین شرایطی، انجام پژوهش‌های ساده و عملی می‌تواند به حل مشکلات کمک کن.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در این راستا، دانش‌آموزان نیز باید به‌عنوان پژوهشگران جوان، توانایی‌های خود را در زمینه تفکر نقاد و حل مساله توسعه دهند و ما باید دانش‌آموزان را طوری تربیت کنیم که در فرایند یادگیری، به همه چیز از منظر انتقادی نگاه کنند و در مقابل اطلاعات و پیام‌هایی که دریافت می‌کنند، پرسش‌گر و تحلیل‌گر باشند.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه نظام تعلیم و تربیت و چشم‌انداز آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین به عنوان یکی از اسناد بالادستی است گفت: در این سند، بر نقش معلم به عنوان آموزش دهنده و نقش مربی به عنوان تربیت کننده در یک قالب ترکیبی اشاره شده است.

نظریان یادآور شد: سکان‌داران تعلیم و تربیت برای ارتقای تحصیلی و شخصیتی دانش‌آموزان باید به گونه‌ای عمل کنند که دانش‌آموزان در طول دوران تحصیل خود در ۶ ساحت «علمی و پژوهشی»، «اجتماعی و سیاسی»، «اقتصادی و حرفه‌ای»، «زیستی و بدنی»، «هنری و زیبایی شناختی» و «عبادی و اعتقادی» رشد یابند.

وی بر نظارت جدی و مستمر بر اجرای سند تحول بنیادین تا کف کلاس تاکید کرد و گفت: مدیران مدارس باید این مورد را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا، مواجهه با افت تحصیلی به عنوان یک چالش چندجانبه نیازمند همکاری و مشارکت والدین، معلمان و دانش‌آموزان است. علاوه بر این، برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی مستمر مسوولان آموزش و پرورش نیز برای پیشگیری از این مشکل ضروری است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

اثر خبرنگار ایرنا برگزیده دهمین جشنواره ابوذر اصفهان شد

به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه دهمین «جشنواره رسانه‌ای ابوذر» روز پنجشنبه در سالن همایش صدا …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ