بزرگراه زابل – زاهدان به طور کامل افتتاح شد

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگراه زابل – زاهدان گفت: عملیات اجرایی این پروژه مهم راه سازی سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۵ در قالب هفت قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.

مهدی پارسی افزود: اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید.
وی بیان کرد: اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرا و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود به‌طوری که ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: این پروژه با همت مسوولان و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود توفان‌های ۱۸۰ روزه، دمای بالای ۵۰ درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دی‌ماه جاری به اتمام رسید.

وی ادامه داد: هفت میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۸۶ متر مکعب عملیات زیرسازی به همراه ۵۸۶ هزار و ۵۶۰ تن آسفالت و سه هزار و ۶۴۷ تن آرماتور و آهن آلات در عملیات ساخت بزرگراه زابل- زاهدان به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان انجام شد.

پارسی افزود: عملیات زیر سازی این پروژه مهم سیستان و بلوچستان شامل چهار میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۴۱ متر مکعب خاکریزی، یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۲۲ متر مکعب خاکبرداری، ۷۹۲ هزار متر مکعب زیر اساس، ۳۴۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب اساس و ۱۷۲ هزار و ۴۹۹ متر مکعب بتن ریزی بوده است.

وی بیان کرد: همچنین در طول ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه زابل- زاهدان از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۵۶۰ دستگاه پل و آبرو به همراه ۲ دستگاه پل بزرگ نهراب بطول ۱۹۲ متر و پل شیله به طول ۱۷۶ متر ساخته شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: اعتبار هزینه شده در این پروژه ۲.۵ همت معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال و ارزش روز این بزرگراه حدود هفت همت معادل ۷۰ هزار میلیارد ریال است و با بهره برداری آن برای نخستین بار ارتباط بزرگراهی ۲ شهرستان استان برقرار شد.
به گزارش ایرنا، هم مرزی استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه بویژه مسیر چابهار – میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از مسائل مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت استان و زندگی مردم برای جابجایی مسافر و بار در حوزه داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است تلاش شده است که در شرایط بسیار دشوار اقتصادی کنونی با تکمیل کریدور شمال به جنوب مسیر توسعه استان هموار شود.
بی شک بهره برداری از این پروژه آرزوی دیرینه مردم این خطه را محقق و می‌تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

ترافیک سنگین در محورهای شمالی/جاده چالوس یکطرفه است

به گزارش روز جمعه ایرنا از مرکز مدیریت راه های کشور، آخرین وضعیت جوی ترافیکی، …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ