به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، همانگونه که انتظار میرفت، تنور این دوره از جشنواره فیلم فجر با آثار متنوع، حسابی گرم شده است. طبق پیشبینیها، حجم بسیاری از آثار بخش مسابقه را درامهای اجتماعی تشکیل دادهاند که جای خالی آنها طی ادوار اخیر جشنواره و البته اکران عمومی بهخوبی حس میشد. در کنار این درامها، فیلمهایی در قالب بیوگرافی و کمدی نیز حضور دارند که تنوع مضمونی خوبی به این دوره از جشنواره بخشیدهاند.
این آثار در کنار ۴ فیلمی که در بخش انیمیشن حضور دارند و البته فیلمهای بخش ویژه که تعداد آنها حداقل به ۳ اثر میرسد، نوید یک جشنواره پر و پیمان را میدهد که مشابه آن طی سالهای متمادی اخیر تجربه نشده است.
اما فارغ از اطلاعات قطرهچکانی که طی ساعات اخیر از این فیلمها منتشر میشود، گریزی زدهایم به موارد کنجکاویبرانگیز هر فیلم. اینکه آثار چه پشتوانههایی برای دیده شدن بیشتر و البته افتخارآفرینی در این رویداد دارند. در دورهای که آثار مهم بسیاری قرار است نمایش داده شود، تمرکز بیشتر بر روی فاکتورهای رقابتی است. این عنصر با توجه به اینکه برای امسال، سیمرغ مردمی نیز در نظر گرفته شده، نقش پررنگتری پیدا کرده و از حساسیت بیشتری نیز برخوردار است.
با توجه به اینکه برخی فیلمها همچنان در پروسه تولید به سر میبرند و اطلاعات چندانی از آنها منتشر نشده، تلاش کردهایم تا با کسب اطلاع، آخرین اخبار را از این پروژهها به دست آورده و بهروزترین اطلاعات را راجع آثار حاضر در جشنواره گردآوری کنیم.
در ادامه توجه شما را به مطالعه نکات کنجکاویبرانگیز هر یک از این فیلمها جلب میکنیم.
۱۹۶۸
فیلمی با موضوع فوتبال که میتواند برای مخاطبان بسیاری جذابیت داشته باشد. فارغ از این موضوع، آنچه مخاطب را نسبت به تماشای این اثر ترغیب میکند، موضوع جالب داستان است که به بازی فوتبال ایران و اسرائیل در جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸ مربوط است و طی آن تیم ملی فوتبال کشورمان موفق میشود با نتیجه ۲ بر یک از سد اسرائیل بگذرد. اینکه فیلم به چه وجهی از این اتفاق پرداخته است، نکته کنجکاویبرانگیزی آن به شمار میرود.
آبستن
فیلم مصطفی و محمد تنابنده، احتمالا از فیلتر مشاوره برادرشان محسن عبور کرده و این اتفاق با توجه به آشنایی خوب محسن تنابنده با فرآیند فیلمنامه میتواند یک امتیاز برای این اثر باشد. فیلمی که روایت ملتهبی دارد و طی یک سکانس پلان فیلمبرداری شده است. همین مقولات کیفی خود میتواند تا اینجا، مهمترین دلایل برای تماشای این فیلم باشد.
آنتیک
«آنتیک» قطعا یکی از قطبهای پراقبال جشنواره امسال برای مخاطبان خواهد بود. هادی نائیجی که تاکنون آثاری با درونمایه ارزشی را جلوی دوربین برده، در نخستین ساخته کمدی کارنامه خود، دست روی سوژه جالبی مربوط به چند دهه قبل گذاشته است. فیلمی که پروسه تولید سنگینی داشته است. حضور پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، ستاره پسیانی، امیر کربلاییزاده و غلامرضا نیکخواه نیز میتواند برای مخاطبان، جذاب باشد.
اسفند
اسفند» بهواسطه آنکه روند تولیدش از آبان سال گذشته آغاز شد، بهاندازه کافی خبررسانی کرده و نام این فیلم تاحدودی برای مخاطب آشناست. اما کنجکاوی بزرگ فیلم آن است که به مقطع مهمی از زندگی شهیدعلی هاشمی در خلال عملیات خیبر میپردازد. عملیاتی که یکی از بزرگترین تهاجمهای ایران به عراق به حساب میآید و طی آن سردارانی چون ابراهیم همت و حمید باکری به شهادت رسیدند. گستردگی این عملیات به همراه شخصیتهایی بزرگی که در این نبرد حضور داشتند، خود حکایت از یک پروژه بزرگ دارد که میتواند برای مخاطب، غافلگیریهایی به همراه داشته .باشد
اشک هور
مهدی جعفری که با ۲ فیلم «۲۳ نفر» و «یدو»، اتفاقهای خوبی را در جشنواره رقم زد، حالا با «اشک هور»، سهگانه خود را به پایان رساند. در کنار نام مهدی جعفری که سابقه خوبی دارد، موضوع دفاعمقدسی اثر و البته پرداختن فیلم به برههای از زندگی شهید علی هاشمی میتواند برای مخاطبان هدف، جذاب باشد. شهید علی هاشمی یکی از «ترینهای» جشنواره امسال است که ۲ فیلم «اسفند» و «اشک هور»، مقاطعی از زندگی ایشان را به تصویر کشیدهاند.
بازی خونی
حسین میرزامحمدی که پیش از این درام «کت چرمی» را جلوی دوربین برده برد، حالا در چرخشی متفاوت، فیلمی از قیام شهر آمل در اوایل انقلاب را دستمایه تولید اثر قرار داده است. یک درام تاریخی که میتواند در حضور پرتعداد درامهای اجتماعی، بیوگرافی و کمدی، جذابیتهایی برای مخاطبان هدف خود به همراه داشته باشد.
بازی را بکش
تهیهکنندگی مصطفی کیایی، قطعا یکی از نکات مهم این فیلم است. اینکه فیلم از روی یک داستان واقعی ملتهب ساخته شده نیز میتواند در اقبال آن اثرگذار باشد. همچنین تیم بازیگران اثر که متشکل از محسن کیایی، هدی زینالعابدین، محمد بحرانی و پوریا رحیمیسام است نیز میتواند جذابیتهای بسیاری برای مخاطبان داشته باشد.
بچه مردم
سینمادوستان، محمود کریمی را با مستندهایش میشناسند. کریمی ۶ سال درصدد تولید نخستین فیلم بلند سینمایی خود بود که درنهایت قرعه به نام درام اجتماعی «بچه مردم» افتاد. یک درام اجتماعی که طی چند برهه زمانی مختلف روایت میشود. این فیلم بهواسطه حضور محمود کریمی و تم اجتماعی میتواند نظر مخاطبان را جلب کند.
پیشمرگ
علی غفاری را با «استرداد» و «تکتیرانداز» به یاد میآوریم. غفاری در فیلم جدید خود، به برشی از زندگی شهید سعید قهاریسعید پرداخته است. حضور حسام منظور در این فیلم میتواند برای طرفداران این خواننده، جذاب باشد.
تاکسیدرمی
نخستین ساخته محمد پایداری یک کمدی فانتزی است که میتواند تنوع تماتیک خوبی را برای جشنواره و البته مخاطبان هدف این گونه کمتعداد در سینمای ایران رقم بزند. تماشای تقلای چهرههایی چون مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی برای شکار گوزن زرد ایرانی در حال انقراض میتواند نظر مخاطبان را جلب کند.
ترک عمیق
آرمان زرینکوب که تاکنون نام وی بیشتر بهعنوان تهیهکننده سریال شناخته میشد، حالا در نخستین ساخته خود به سراغ درام «ترک عمیق» رفته است. بر روی کاغذ، کنجکاویبرانگیزترین نکته فیلم، داستان آن است که در خلاصه آن آمده: محمود از بیمارستان روانی مرخص میشود و فخری از آمدن محمود باخبر است. زمان زیادی از آمدن محمود به خانه نمیگذرد که مهمان ناخواندهای به جمع آنها اضافه میشود و رازهای تاریک به تدریج فاش میشوند.
چشم بادومی
اطلاعات چندانی از نخستین ساخته ابراهیم امینی در دست نیست اما همین که این درام اجتماعی در سالی که تولیدات بسیاری از این دست، خواهان حضور در جشنواره بودند، توانسته خود را به بخش مسابقه برساند یعنی با فیلم کنجکاویبرانگیزی طرف هستیم. علاوه بر این، تیم بازیگران فیلم نیز در نوع خود جالب است؛ ساره بیات، مهدی هاشمی، علی باقری و ستایش دهقان بازیگران «چشم بادومی» هستند.
خاتی
فریدون نجفی، ۵ سال پس از آخرین ساخته خود (بچه گرگهای دره سیب) پشت دوربین فیلمسازی ایستاد. «خاتی»، ۲ مهره وسوسهانگیز دارد: نخست، حضور احمد رفیعزاده در مقام نویسنده فیلمنامه و دوم، تیم بازیگران فیلم که متشکل از سارا بهرامی، آناهیتا افشار، سعید آقاخانی و فرید سجادیحسینی است.
خدای جنگ
سومین ساخته حسن دارابی پس از دو اثر ملتهب «مصلحت» و «هناس»، به یک رویداد مهم زندگی شهید حسن طهرانیمقدم پرداخته است. با توجه به سابقه اجرایی که از دارابی سراغ داریم و البته وسواس بالای او در پرداخت سوژههای حساس، از هماکنون خدای جنگ را باید یکی از آثار قابلتوجه این دوره لحاظ کنیم
داد
مهمترین نکته کنجکاویبرانگیز فیلم «داد» مربوط به کارگردان آن است. آخرین حضور ابوالفضل جلیلی در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر به ۲۴ سال قبل بازمیگردد. جلیلی در تمام این سالها، فیلمهای بسیاری ساخت که با اقبال زیادی در جشنوارههای کوچک و بزرگ جهانی همراه بود. بسیاری از این فیلمها در ایران اکران نشد. حالا باید دید واکنش مخاطبان و داوران به فیلمی که ابوالفضل جلیلی در مراحل ساخت آن متحمل سختیهای فراوان شده، به چه ترتیبی خواهد بود
دست تنها
سینمای امیرحسین ثقفی، سینمای خاصی است که طرفداران خاص خود را دارد. سینمایی که مشابه چندانی ندارد و همین خود میتواند بزرگترین امتیاز فیلم در مسیر استقبال مخاطبان هدف از این کار باشد.
رها
نخستین ساخته حسام فرهمند، یک درام اجتماعی است که اطلاعات چندانی از آن منتشر نشده اما حضور شهاب حسینی در نقش اصلی فیلم میتواند بزرگترین نکته کنجکاوانه اثر باشد. حضور سعید خانی که دغدغهمندی بسیاری در سینمای اجتماعی دارد نیز میتواند دیگر نکته قابلتوجه اثر باشد.
زمانی در ابدیت
مهدی نوروزیان که سالها ساکن خارج از کشور بوده و چند فیلم نیز در آنسوی مرزها به تولید رسانده، حالا نخستین ساخته بلند ایرانی خود را جلوی دوربین برده است. این خود میتواند محرک خوبی برای تماشای فیلم باشد. نیکی کریمی در مقام تهیهکننده و تیم بازیگران نامآشنای کار که آن را به یکی از پربازیگرترین فیلمهای جشنواره تبدیل کرده، دیگر اهرمهایی هستند که میتوانند در جهت اقبال فیلم حرکت کند. در این فیلم لیلا حاتمی، بابک حمیدیان، عباس غزالی، نوید پورفرج و بیتا فرهی به ایفای نقش پرداختهاند. داستان رازآلود فیلم نیز میتواند برای مخاطبان و البته داوران جالبتوجه باشد.
زیبا صدایم کن
رسول صدرعاملی تا اینجا، مهمترین دلیل برای تماشای این فیلم است. کارگردانی که پس از ۷ سال پشت دوربین فیلمسازی ایستاده است. فیلم اقتباسی از یک رمان موفق است که حول محور نوجوانان میگذرد و این همان دغدغهمندی همیشگی فیلمساز مولفی چون صدرعاملی است. اینکه تمام داستان فیلم در خیابان ولیعصر اتفاق میافتد و از میدان راهآهن آغاز میشود و در یک صبح تا شب به تجریش میرسد نیز میتواند برای مخاطب، وسوسهانگیز باشد.
سونسوز
تمام این فیلم به زبان آذری است. تجربه نمایش آثار تماما آذری در جشنواره فجر که طی سالیان اخیر به فیلمهایی چون «او» (خانه) و «آتابای» مربوط است، نشان میدهد که در صورت پرداخت درست و داستانگو بودن اثر، استقبال خوبی از این آثار به عمل میآید. بر روی کاغذ، داستان تکخطی اثر نیز جذابیتهایی برای مخاطب دارد: در زمان گذشته، مستندسازی به روستای کوچکی میآید و در مورد عقیم بودن زنان روستا مستندی میسازد، زنان برای دفاع از حیثیت خود فیلم مستند را میدزدند، اما…
شاهنقش
شاهد احمدلو با «شاهنقش» درصدد تکرار موفقیتهای «چند میگیری گریه کنی» در جشنواره فجر است. «شاهنقش» وفاداری احمدلو به سوژه سینماست که تلاش دوباره این کارگردان برای پرداختن به ماهیت سینما را هدف گرفته است. فیلم، بازیگران چهره زیادی از نسلهای مختلف دارد که از میان آنها میتوان به بهرنگ علوی، هومن برقنورد، نسیم ادبی، مینا وحید، شهرام قائدی، سیروس میمنت، محمد متوسلانی، عنایت بخشی، مهدی میامی، رضا رویگری، شهین تسلیمی و پژمان بازغی اشاره کرد.
شمال از جنوب غربی
مضمون سیاسی و اکشن کار با توجه به کمتعداد بودن آثاری با این درونمایه، میتواند جذابیت خوبی برای مخاطب داشته باشد. همچنین ترکیب مصطفی زمانی، امیر آقایی و بهناز جعفری نیز میتواند مخاطبان را به تماشای این فیلم ترغیب کند.
شوهر ستاره
جدیدترین ساخته ابراهیم ایرجزاد پس از درام ملتهب «عنکبوت»، احتمالا با اقبال خوبی از سوی مخاطبان جشنواره همراه خواهد شد. فیلمی زنانه که اطلاعات چندانی از آن منتشر نشده. زوج حامد بهداد و فریبا نادری نیز میتواند دیگر کنجکاوی این فیلم باشد.
صددام
صددام قطعا یکی از فیلمهای پرمخاطب جشنواره این دوره خواهد بود که سهم بسزایی در گرم کردن تنور جشنواره خواهد داشت. پدرام پورامیری حالا به نامی پررنگ برای مخاطبان و منتقدان تبدیل شده است که باید دید نخستین تجربه کمدی او آیا اقبال آثار اجتماعی این کارگردان را به همراه خواهد داشت یا خیر. همچنین انتشار گریم رضا عطاران برای این فیلم که شباهت بسیاری به چهره صدام حسین دارد، کنجکاویهای بسیاری را برانگیخته است. ترکیب پریناز ایزدیار، رضا عطاران، عباس جمشیدیفر و آزاده صمدی در هر فیلمی کافی است تا آن اثر به کاری پرمخاطب تبدیل شود
صیاد
حسین ترابنژاد که طی یکدهه اخیر، کارنامه قابلقبولی از خود در زمینه نگارش فیلمنامه به جای گذاشته است، در نخستین اثر بیوگرافی خود، به برش مهمی از زندگی شهیدصیاد شیرازی پرداخته است. شخصیت مهم تاریخ معاصر کشورمان که میتواند برای مخاطبان بسیاری، جذابیت داشته باشد. بازگشت جواد افشار به فیلمسازی بلند پس از ۱۶ سال دوری از این حوزه، خود میتواند دیگر نکته جالب این فیلم باشد.
فریاد
محمدرضا اردلان پس از ساخت چند فیلم کوتاه، نخستین فیلم بلند سینمایی خود را به تهیهکنندگی بهمن اردلان؛ صدابردار و صداگذار شهیر سینمای ایران جلوی دوربین برد. جنس اجتماعی این درام ظرفیت بالایی برای دیده شدن دارد.
کفایت مذاکرات
تیزر «کفایت مذاکرات» این روزها در پیشپرده فیلم کمدی «هفتاد سی» نمایش داده میشود. این فیلم، نخستین تجربه سهیل موفق در حوزه کمدی است که پس از چند تجربه او برای کودک و نوجوان ساخته شده است. حضور ابراهیم عامریان بهعنوان تهیهکننده نیز محرک خوبی در فرآیند استقبال از این فیلم است. نام فیلم و جنس کمدی آن نیز قطعا برای مخاطبان، وسوسههایی به همراه خواهد داشت.
گوزنهای اتوبان
ابوالفضل صفاری ۱۲ سال پس از آنکه «از تهران تا بهشت» او در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر نمایش داده شد، حالا با یک درام اجتماعی احتمالا پرسروصدا به بخش رقابتی این رویداد بازگشته است. انتشار خبری راجع به تولید این فیلم در اثنای فیلمبرداری، نام «گوزنهای اتوبان» را بر سر زبانها انداخت. انتشار این خبر آن هم در زمانی که میزان انتقاد از کمدیسازی در سینمای ایران به بالاترین حد خود رسید، حسابی امیدوارکننده بود. پس از انتشار خبر این فیلم بود که بهتدریج آمار دیگر درامهای اجتماعی در حال ساخت نیز رسانهای شد. بنابراین نام «گوزنهای اتوبان» برای مخاطبان، آشناست. همچنین حضور الناز شاکردوست، نوید پورفرج و صدف استهبدی که چهرههای مورد وثوق سینمای اجتماعی این سالها هستند، نقش پررنگی در روند استقبال از این فیلم خواهد
داشت
لولی
لولی یک درام اجتماعی متفاوت است که همین میتواند انگیزه بالایی در مخاطبان ایجاد کند. طی ادوار اخیر جشنواره که درامهای اجتماعی چندانی در این رویداد حضور نداشتند و البته فضای قالب اکران عمومی که به سمت کمدی سنگینی میکرد، جنس اجتماعی آثار، به محرک و مشوقی تبدیل شده تا مخاطبان به تماشای این آثار بنشینند
ماریا
قطعا مهمترین عامل جذابیت فیلم به خط داستانی آن مربوط است که میتواند در کنار حضور صابر ابر، منجر به یک اقبال خوب شود. در خلاصه داستان این فیلم که اطلاعات چندانی راجع آن منتشر نشده، آمده: پخش شدن ناخواسته یک فیلم تمرین بازیگری از یک دختر جوان علاقهمند به بازیگری که نقش روسپی خیابانی را اتود میزده و با یک کلیپ واقعی توسط مردم در شبکههای مجازی اشتباه گرفته شده، زندگی او و یک گروه فیلمسازی را وارد معمایی پیچیده کرده است.
مرد آرام
بهنوش صادقی تنها کارگردان زن حاضر در این دوره جشنواره فجر است که همین خود میتواند خبرسازیهای خوبی حول این فیلم داشته باشد. تهیهکننده و نقش اول فیلم نیز بر عهده مهدی هاشمی است که این نکته نیز میتواند برای سینمادوستان حائز اهمیت باشد. فیلم، تولید موسسه تصویرشهر است که سال گذشته با «بیبدن» و «احمد» در جشنواره حضور داشت و توانست تبلیغات خوبی برای این آثار فراهم کند بنابراین انتظار میرود که «مرد آرام» نیز از دایره تبلیغاتی خوبی در زمان جشنواره بهرهمند باشد که نقش بسیاری در دیده شدن فیلم خواهد داشت.
موسی کلیم الله
حضور ابراهیم حاتمیکیا در جشنواره امسال، قطعا یکی از نکات برجسته این رویداد است. حاتمیکیا که ۵ سال پیش با «خروج»، بزرگترین ناکامی خود در تمام ادوار این رویداد را تجربه کرد برای امسال احتمالا غافلگیریهای بسیاری دارد. او بالاخره توانست پروژه پرسروصدای «موسی» را پس از حدود ۲ دهه به سرانجام برساند و حالا نسخه سینمایی این اثر را روانه جشنواره کند. فیلمی که با فناوری تولید مجازی به سرانجام رسیده و از این پس، تولیدات بیشتری با این فرمول عملیاتی خواهند شد. تعدد وقایع تاریخی بازههای مختلف زندگی حضرت موسی در کنار باز گذاشتن دست ابتکارات به مدد هوش مصنوعی، آن هم برای فیلم یک کارگردان خلاق، میتواند مهمترین کنجکاوی مخاطب برای تماشای یکی از مهمترین آثار جشنواره امسال باشد.
ناتور دشت
نام این فیلم، خود یکی از برجستهترین انگیزهها برای تماشای فیلم است. این اثر حتی اگر اقتباسی آزاد از شاهکار سلینجر باشد، باز هم قابلاحترام است علیالخصوص آنکه بدانیم طغیان قهرمان نوجوان رمان سلینجر وقتی با مسالهمندی کارگردانی که اهتمام خوبی در سینمای نوجوان دارد، ترکیب شود میتواند به یک اثر کنجکاویبرانگیز تبدیل شود. محمدرضا خردمندان ۸ سال پس از «۲۱ روز بعد»، به چنین فیلمی رسیده و قطعا در این مدت طولانی، حساسیتهایی برای تولید دومین ساختهاش داشته است. تیم بازیگران اصلی فیلم که متشکل از هادی حجازیفر و میرسعید مولویان است نیز میتواند برای سینمادوستان، دوستداشتنی باشد.
منبع