فیلمساز مشهدی: اغلب کمدی‌ها خالی از محتوا هستند/ «صیاد» را پسندیدم


اشکان ضیایی روز شنبه در حاشیه بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازی ها در این نوع فیلم ها، صداگذاری، فیلمبرداری و همه عناصر لازم برای ساخت یک فیلم بسیار قوی و خوب انجام شده است و بسیار هم پرهزینه هستند، نمی‌دانم چرا چنین فیلم هایی با محتواهای کم ارزش ساخته می‌شوند.

وی بیان کرد: بی تردید خود سینما یک سخنرانی بزرگ است، اینکه یک فیلمساز چی می خواهد بگوید و چطور می خواهد بگوید، اهمیت زیادی دارد، اکثر فیلم سازان ما در ایران یاد گرفته‌اند که چطور بگویند اما نمی‌دانند که چه بگویند یا چه پیامی را به مخاطب منتقل کنند.

کارگردان فیلم «بومرنگ» ادامه داد: در واقع کسی نباید به آنان بگوید که چه بگویند، در واقع ایدئولوژی برای ساخت یک فیلم در خود فیلمساز بوجود می آید، اما مدیران فرهنگی هستند که مسیر را برای افرادی که ایدئولوژی خوب و جهان بینی درستی دارند، می‌سازند یا هموار می‌کنند.

وی گفت: فیلم های کمدی زیادی در کشورمان ساخته می‌شود، به نظر می‌رسد که فیلمسازان مجبور شده‌اند که فیلم کمدی بسازند در حالی که این رویکرد با ایده آل‌های آنان نیز فاصله دارد، لذا در ساخت این نوع فیلم ها بیشتر گیشه و فروش خوب آن را در نظر می‌گیرند.

ضیایی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری زیاد فیلمسازان روی ساخت فیلم کمدی، ذائقه مردم را نیز تغییر می‌دهد، با این رویکرد به نظر می‌رسد آینده روشن و فاخری را نمی‌توان برای سینمای ایران پیش بینی کرد؛ فیلمهای کمدی جشنواره فجر نیز بسیار پرهزینه بودند، جالب آنکه حال و هوای تاریخی هم داشتند اما فاقد محتوا بودند.

وی تصریح کرد: می‌توان حدس زد که ریسک فیلمساز برای فروش چنین فیلمی خیلی بالا بوده است، در واقع کمدی خوبی هم از آب درنیامده بود، مشخص نیست چرا فیلمساز چنین سوژه‌ای را انتخاب کرده و هدفش انتقال چه پیامی بوده است.

این فیلمساز بیان کرد: با این حال نمی‌توان از روی چند فیلم کمدی فاقد محتوا نتیجه گرفت که سینمای ایران در حال رفتن به سمت ابتذال است، ما فیلمسازان هستیم که سلیقه مخاطب را تغییر می دهیم و می‌توانیم باعث افول یا ارتقای فیلم ها شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوره فیلمسازان خوبی مانند بیضایی، ملاقلی پور، حاتمی و فیلم های پرافتخار دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران به پایان رسیده است، گفت: بی تردید در شرایط حاضر نیز ما فیلمسازان خوب و جوانی داریم که می‌توانند آینده سینمای ایران را تغییر دهند.

ضیایی افزود: شاید بتوان گفت برنامه ریزی خوبی برای آموزش در سینمای ایران وجود ندارد، اما اکثر افرادی که استعداد و اشتیاق خوب برای فیلم سازی دارند، سعی می‌کنند مسیرهای سخت آموزش را طی کنند تا یک اثر ماندگار بسازند.

فیلم «صیاد» در جشنواره فجر را خیلی پسندیدم

ضیایی بهترین فیلم جشنواره فجر امسال را از دیدگاه خود «صیاد» ذکر کرد و گفت: از پنج تا ۶ فیلمی که تاکنون در جشنواره فیلم فجر به تماشا نشستم، فیلم «صیاد» به کارگردانی جواد افشار را خیلی پسندیدم، آدم احساس می کرد که واقعا به تماشای یک فیلم نشسته است، بسیار خوش ساخت و تاثیرگذار بود.

وی اظهار کرد: فیلم «مرد آرام» ساخته بهنوش صادقی نیز از دیگر فیلم های خوب این جشنواره است، به نسبت بودجه و شرایطی که در آن ساخته شده بود، فیلم خوبی از کار درآمده بود.

این فیلمساز همچنین اختصاص یک سینما ویژه اهالی هنر، فرهنگ و رسانه در مشهد برای جشنواره فیلم فجر را به نقد کشید و گفت: از یک جهت که سینمایی ویژه هنرمندان اختصاص یافته، مطلوب است اما از طرف دیگر تعامل اهالی هنر و رسانه با مردم کم می‌شود.

وی ادامه داد: سالن سینما جای مخاطبان عام است و هنرمند در این شرایط می‌تواند ارتباط موثرتری با مردم برقرار کند و در جریان حال و هوای آن برای تماشای فیلم قرار گیرد، چرا که مخاطب اصلی فیلم ها عامه مردم هستند.

به گزارش ایرنا، نمایش ۳۲ فیلم از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در قالب بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۵ بهمن ماه در ۱۰ سالن سینمایی پردیس‌های هویزه، سیمرغ، برفی، پارک بازار، اطلس، ویلاژتوریست، گلشن، ملل، مهر کوهسنگی و سینما آفریقا آغاز شده است و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.

این فیلم‌ها شامل «پسر دلفینی ۲، چشم بادومی، دست تنها، شوهرستاره، آبستن، شمال از جنوب غربی، ژولیت و شاه، ماریا، بچه مردم، آنتیک، افسانه سپهر، تاکسیدرمی، پیش مرگ، بازی را بکش، لولی، ناتوردشت، اسفند، خاتی، اشک هور، سونسوز، مرد آرام، خدای جنگ، ۱۹۶۸، موسی کلیم الله، داد، بازی خونی، گوزن های اتوبان، زیبا صدایم کن، ترک عمیق، شاه نقش، فریاد، صیاد» هستند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

شاهد احمدلو: «شاه نقش» ادای دین به بزرگان سینماست

به گزارش ایرنا،‌ در نهمین روز از جشنواره چهل و سوم فجر، نشست پرسش و …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ