مدرس سینما: مضمون انسانی فیلم «بچه مردم» ستودنی است / کاهش فیلمسازان برجسته در ایران


محمد مداح حسینی روز شنبه در حاشیه بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۳۰ درصد باقیمانده از زمان فیلم «بچه مردم»، فیلمساز وارد حوزه ای شد که نتوانست به همان قدرتی که در دو بخش اول فیلم کار کرده بود، آن را ادامه دهد.

وی با برشمردن دلایل خود برای خوش ساخت بودن فیلم «بچه مردم» گفت: استفاده درست از نابازیگرها، مواجهه درست با تاریخ ایران و دهه‌های ۴۰ و ۵۰ و ۶۰، تدوین بسیار مناسب فیلم، روایت بسیار فکر شده داستان در فیلم، انطباق درست و بجای پدیده ها در این فیلم نمایان است.

این کارشناس سینما اظهار کرد: عناصر شکلی در فیلم مانند طراحی صحنه، فیلمبرداری، اسلاماتوگرافی و موسیقی در کنار هم، لحن صمیمی و دوست داشتنی فیلم، شخصیت پردازی درست افراد قصه، پردازش صحیح هر شخصیت، ریتم صحیح در فیلم، ضرب آهنگ کاملا تاثیرگذار از «بچه مردم» یک اثر خوش ساخت درآورده بود.

وی گفت: نگاه نوستالژیک فیلم به دوره هایی از تاریخ ایران و مضمون انسانی آن، جستجوی یک فرد برای هویت خود که در قالب مادر با یک بن مایه اسطوره ای تجلی یافته بود، فیلم «بچه مردم» را به یک اثر به یادماندنی تبدیل کرد.

به گزارش ایرنا، محمود کریمی مستندساز با سابقه‌ای است و عمده شهرت او به حضور در برنامه «خندوانه» و ساخت آیتم‌های آن برمی‌گردد.

تهیه‌کننده فیلم هم سیدعلی احمدی است که پیش از این، تهیه‌کنندگی چند فصل از برنامه «خندوانه» را نیز در کارنامه داشته است. سرمایه گذار فیلم بچه‌ی مردم موسسه خیریه بهشت امام رضا است.

این فیلم بر اساس دغدغه چندین و چند ساله یوسف اصلانی است که زندگی خود را در راه بچه‌های بهزیستی صرف کرده است، ساخته شد.

وی روزی با پرونده‌ای روبه‌رو می‌شود از بچه‌های بهزیستی که به جبهه رفته‌اند.

تعداد فیلمسازان برجسته ایران کاهش یافته است

مداح حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا سینمای ایران وارد عرصه جدیدی از تحول شده است، گفت: اتفاقات اجتماعی غیرقابل پیش بینی تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم، در مورد سینما هم همین گونه است.

وی ارامه داد: حوزه‌ها و اتفاقات مختلف سینمای جهان و به تبع آن سینمای ایران را محدود کرده و کاری هم از دست هیچ مدیر یا سیاستمداری در قبال آن برنمی‌آید.

این مدرس سینما بیان کرد: سینمای ایران در دهه ۶۰ فیلمسازانی مانند «مهرجویی، بیضایی، تقوایی و حاتمی» را داشت که تربیت شده دوران قبل از انقلاب بودند و آنچه آموخته بودند را در دهه ۶۰ و ۷۰ به نمایش گذاشتند.

وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ نسل جدیدی از فیلمسازان برجسته مانند «ملاقلی پور و پوراحمد» آمدند و در دهه ۸۰ نیز «کاهانی و مقدم» به عنوان فیلمسازان برجسته در ایران درخشیدند اما از دهه ۹۰ به این طرف دیگر فیلمساز برجسته‌ای در کشور و در عرصه جهانی مطرح نشد.

مداح حسینی گفت: به نظر می‌رسد شاید هر چند سال یکبار با یک فرد دارای استعداد در عرصه سینما مواجه شویم، در این شرایط باید سرمایه گذاری علمی و آموزشی جدی روی جوانان علاقه‌مند به سینما انجام شود.

وی افزود: جوانان امروز که حضور پرتعدادی در جشنواره‌ها دارند، سرمایه آینده سینمای ایران هستند، باید این جوانان را از طریق جذب در فستیوال‌ها، پاتوق‌ها و هفته های فیلم به لحاظ آموزشی، علمی، فنی تقویت کرد.

این کارشناس سینما اظهار کرد: در شرایط کنونی باید بذر استعدادهای جوان را در زمین سینمای ایران کاشت و روی آن سرمایه گذاری کرد تا در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده جریان قوی و جدیدی در سینمای ایران براه افتد.

به گزارش ایرنا، نمایش ۳۲ فیلم از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در قالب بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۵ بهمن ماه در ۱۰ سالن سینمایی پردیس‌های هویزه، سیمرغ، برفی، پارک بازار، اطلس، ویلاژتوریست، گلشن، ملل، مهر کوهسنگی و سینما آفریقا آغاز شده است و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.

این فیلم‌ها شامل «پسر دلفینی ۲، چشم بادومی، دست تنها، شوهرستاره، آبستن، شمال از جنوب غربی، ژولیت و شاه، ماریا، بچه مردم، آنتیک، افسانه سپهر، تاکسیدرمی، پیش مرگ، بازی را بکش، لولی، ناتوردشت، اسفند، خاتی، اشک هور، سونسوز، مرد آرام، خدای جنگ، ۱۹۶۸، موسی کلیم الله، داد، بازی خونی، گوزن های اتوبان، زیبا صدایم کن، ترک عمیق، شاه نقش، فریاد، صیاد» هستند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

احمد معظمی: «صیاد» اثری تاثیرگذار بود/ تعامل قابل توجه عوامل جشنواره فجر+ فیلم

احمد معظمی کارگردان سریال‌های «خانه امن» و «سرجوخه» درباره فیلم‌هایی که در جشنواره امسال دیده …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ