جشنواره فیلم فجر در چهلوسومین فصل برگزاری خود با فیلم سینمایی «چشمبادومی» اثر ابراهیم امینی، با موضوعی پیرامون علایق، سلایق و توجهات نوجوانان امروزی، میزبان نسل زد بود؛ فیلمی که چکیده قصه آن درباره دختری به نام مائده دختر نوجوان ایرانیست که عاشق یکی از خوانندههای کیپاپ میشود و میخواهد برای دیدار با او و شرکت در یک مسابقه به سئول برود. او در آزمون پذیرفته میشود، اما مادر مخالف جدی اوست…
پرداخت به مسئله روز نوجوانان امروز و نسل زد را باید به فال نیک گرفت
فارغ از دغدغه به روز ابراهیم امینی در نخستین تجربه کارگردانی او و جنس پرداخت سینماییاش از منظر کیفی و رستههای هنری، پرداخت به مسئله روز نوجوانان امروز و نسل زد را باید به فال نیک گرفت؛ رویکرد مهمی که باید با تمرکز بر دغدغه و خاستگاه نسل جدید، پردازش به آن در قاب هنر هفتم را در سرفصل سینمای ایران و سینماگرانش قرار داد؛ چه آنکه تا به امروز باهمه دغدغه سینمای جهان نسبت به نسل زد و پرداخت به آنان در پرده عریض نقرهای، سینماگران ایرانی در به رخ کشیدن مسائل و مصائب درونی و پیش روی نوجوانان امروزی، سرسری و تا حدود بسیاری بیتفاوت عمل کردهاند.
یکی دیگر از پرداختهای «چشمبادومی» به فضای مجازی باز میگردد، جایی که در عین دارا بودن شاخصههای اعتیادآوری و دگرگونی سلیقه و مزاج فکری، میتوان آن را محل تلاقی نسل زد با یک بستر غیر حقیقی در ظرف کوچک دیجیتالی خواند. البته نه اینکه ناگزیر از نوعی آسیب خواندن فرهنگی چنین ظرفی باشیم، اما به هر حال علایق نسل زد و همجواری آن با فضاهایی چون بسترهای مجازی، بر اهمیت و چرایی فعالیت سینماگران پیرامون ایندست موضوعات را ضرورت میبخشد.
«چشمبادومی» با همه نقظهنظرات گوناکون در پهنه پرداخت سینمایی و درجه کیفی آن در شاخههای گوناگون شخصیتپردازی، فیلمنامه و بازیها از منظر مستمسک قراردادن نسل زد نه تنها فیلمی بهشمار میرود که باید به آن اهمیت داد، بلکه میتواند دروازه تازهای رو به آغاز تولیداتی جسورانه پیرامون حوزههای یادشده باشد. از اینرو امید میرود سینمای اجتماعی ایران، دغدغه نسل امروز را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد و گستره علایق، مطالبات و خاستگاه نوجوانان امروزی را بر پهنه پرده نقرهفام خود بنشاند.
**منتقد سینما و مدرس دانشگاه
منبع