گروه اقتصادی ایرنا – بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل برای نخستین بار در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ مطرح شد بر این اساس خودروسازان مکلف شدند تا از ابتدای سال ۱۳۸۸ به ازای تولید هر چهار خودرو با مصرف سوخت بیش از هشت لیتر، یک خودرو اسقاط کنند.
اما این قانون به علت نبود تامین مالی به دست فراموشی سپرده شد و دوباره در سال ۱۳۹۳ بحث واردات خودرو به شرط ارائه گواهی اسقاط مطرح شد که این امر نیز در روند رشد اسقاط خودرو تاثیر چشم گیری داشت.
گزارشی از وضعیت اسقاط خودرو از سال های ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۲ از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است که بر اساس آن در سال ۱۳۸۶ تعداد ۸۹ هزار عدد گواهی اسقاط خودروهای فرسوده صادر شد و این رقم در سال ۱۳۸۷ با افزایش حدود ۲ برابری به ۱۵۸ هزار دستگاه در سال رسیده است.
بررسی روند اسقاط خودرو نشان می دهد که این رقم در سال ۱۳۸۸ به ۱۱۸ هزار دستگاه و در سال ۱۳۸۹ به ۲۵۷ هزار دستگاه در سال رسید. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ روند اسقاط خودرو نزولی بود به حدی که تعداد خودرو های اسقاط به زیر ۱۰ هزار دستگاه رسید و در سال ۱۳۹۳ به یک باره اسقاط خودرو با افزایش سهم واردات نزدیک به ۳۳۰ هزار خودرو رسید.
اسقاط خودرو از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ با فراز و نشیب هایی همراه بود که به زیر ۱۰ هزار دستگاه نیز رسید، یکی از دلایل کاهش تعداد اسقاط خودرو از سال ۱۳۹۷ به بعد به خاطر ممنوعیت واردات بود.
پارسال ۷۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد
از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ روند اسقاط خودرو در راستای ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو روند رو به رشدی داشته است به گونهای که در سال ۱۴۰۲ به ۷۲ هزار دستگاه رسید.
ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راستای سرعت بخشی به اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو از حدود ۲ سال گذشته فعالیت خود را شروع کرده که متولی در حوزه اسقاط خودرو و شرایط آن است.
نوسازی ناوگان وسایط نقلیه در کشور اکنون به ۲ شکل جایگزینی خودرو فرسوده با خودرو نو و اسقاط خودرو فرسوده به ازای پرداخت وجه خودرو به متقاضیان انجام می شود.
رشد اسقاط خودرو در ۵ سال گذشته
مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به رشد ۲۵ درصدی اسقاط خودرو در چهار سال گذشته اظهار داشت: مجموع چهار سال گذشته اسقاط خودرو حدود ۵۷ هزار دستگاه بوده است که این امر در سال ۱۴۰۲ به ۷۸ هزار دستگاه رسید.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه تعداد اسقاط خودرو به ۲۳۷ هزار دستگاه رسید که این رقم در مقایسه با مجموع سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی را به همراه داشته است.
نوسازی ناوگان حمل و نقل بیش از ۲ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی میکند
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۳ بیشترین اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم گفت: درصدد هستیم تا با پیش بینی های صورت گرفته و با همکاری شرکت های خودرو ساز در جایگزینی خودروهای فرسوده، این رکورد را بشکنیم.
سالاریه ادامه داد: اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها موجب نوسازی ناوگان حمل و نقل می شود بلکه بدین ترتیب بیش از ۲ میلیون لیتر در مصرف سوخت و بیش از ۲ میلیارد دلار از محل صادرات بالقوه صرفه جویی سوخت و عدم پرداخت یارانه پنهان آن حاصل شده است.
وجود ۲۲ میلیون دستگاه فرسوده در کشور
بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده است سوی فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ۴۱ میلیون دستگاه وسیله نقلیه کشور در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۲ میلیون دستگاه فرسوده است.
سال آینده ۲۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با تسهیلات ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومانی از رده خارج میشود
به گفته معاون وزیر صمت، در صورت تخصیص منابع پیش بینی شده برای سال آینده، ۵۷ هزار دستگاه تاکسی با تسهیلات ۲۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی، ۲۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با تسهیلات ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومانی و یکهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون و برونشهری با تسهیلات ۳ تا ۱۰ میلیارد تومانی در سال آینده نوسازی خواهند شد.
طبق آخرین آمارها از سوی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، ۳۸۵ هزار تاکسی فرسوده درونشهری در کشور وجود دارد که این تاکسی ها با عمری بین ۱۰ تا ۳۵ سال همچنان در شهرهای کشور تردد می کنند که از این تعداد، شهر تهران حدود ۴۲ هزار تاکسی فرسوده دارد که ۵۳ درصد ناوگان تاکسی تهران را شامل میشود.
هفت هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته و هشت هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال جاری اسقاط و نوسازی شدهاند که از این میزان سهم پایتخت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده است.
منبع