تکمیل پروژه راه آهن بوشهر – شیراز خواسته مردم از رئیس جمهور


به گزارش ایرنا، احداث راه‌آهن بوشهر – شیراز به عنوان مهم و اساسی ترین زیرساخت در توسعه و پویایی اقتصادی بندر بوشهر، خواسته ۸۰ ساله مردم این استان بود که در مهرماه سال ۸۵ وعده احداث آن در سفر استانی رئیس دولت نهم به آنها اعلام شد و کلنگ آغاز پروژه آن در همان دولت زمین خورد، اما پروژه چنان کند پیش رفت که انتظار برای تکمیل آن حالا ۱۸ ساله شده و با این همه پیشرفت فیزیکی ناچیزی را تجربه کرده است.

این درحالی است که در همه این سال‌ها تسریع در روند این پروژۀ زیرساختی خواسته اصلی مردم استان های بوشهر و فارس بوده است تا با خود رونق را به تولید و تجارت این استان ها بیاورد.

طول این خط آهن از سمت شیراز تا بوشهر ۴۲۳کیلومتر است که به ۱۷ قطعه اجرایی تبدیل شده است و در امتداد خود شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت را در برمی‌گیرد اما این پروژه به نحوی شگفت در شهرستان تنگستان گرفتار کندی شد و اعتبارات قطره چکانی و به واقع ناچیز سال‌های گذشته گرهی از آن نگشود.

تاخیر تکمیل این پروژه در اتصال بوشهر به شبکه ریلی سراسری با توجه به تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر و پروژه‌های عظیم صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و پارس جنوبی در عسلویه، بیشترین آسیب را به اقتصاد و تولید این استان وارد می‌کند تا جایی که کارشناسان و فعالان این عرصه معتقدند در صورت ادامه یافتن این وضع بیم آن می‌رود که بنادر استان زیان‌ده شوند و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این استان هر روز کمتر شود.

ریل‌گذاری برای پویایی تجارت بوشهر

فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی بوشهر به اتفاق بر نقش پررنگ و بی‌بدیل اتصال به شبکه ریلی کشور تاکید دارند و فقدان این امکان را مانعی بزرگ بر راه جهش تولید و فعال شدن ظرفیت‌های اقتصادی این استان می‌دانند.

بوشهر از دیرباز دروازه اقتصادی کشور بوده است اما ضعف در زیرساخت‌ها رفته رفته قدرت رقابت‌پذیری را از آن گرفت و امروز ظرفیت بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۱۱ بندر چنان که باید رونق اقتصادی را برای بوشهر به بار نیاورده است.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر معتقد است اگر بخواهیم بنادر بوشهر فعال باقی بماند اتصال آن به شبکه راه‌آهن کشور ضروری است زیرا قدرت رقابت‌پذیری را برای استان ایجاد می‌کند و به دنبال آن صادرات، سرمایه‌گذاری و رونق کسب و کار و اشتغال‌زایی به همراه می‌آورد.

به گفته خورشید گزدرازی زمانی که تصمیمی برای فعالیتی اقتصادی مانند صادرات کالا گرفته می‌شود، پیشتر همه جوانب سنجیده می‌شود و طبیعی است که استانی ترجیح داده شود که صادرات از مبادی آن هزینه تمام شده کمتری در پی داشته باشد.

او ادامه داد: حمل و نقل ریلی هزینه تمام شده صادرات و واردات را بسیار کاهش می‌دهد، بنابراین یکی از نیازهای اساسی و بلکه مهمترین نیاز استانی که معاش ۶۰ درصد مردمانش بسته به دریا و دریانوردی است، وجود راه آهن است زیرا این زیرساخت سبب رونق فعالیت‌های بندری می‌شود و بسیار اشتغال‌زا است.

آنطور که گزدرازی گفت اتصال بوشهر به خط آهن، ایجاد دیگر زیرساخت‌های بندری را نیز به دنبال می‌آورد. او توضیح داد: زمانی که تجارت از بنادر بوشهر به صرفه باشد، توسعه زیرساخت‌هایی مانند لایروبی ۱۵ متری و ایجاد شرایط برای پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی نیز در دستور کار سازمان بنادر قرار می‌گیرد، در حالی که اکنون در بهترین حالت امکان پهلوگیری برای کشتی ۳۰ هزار تنی فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر پیش بینی کرد که با تکمیل راه‌آهن و پیوستن بوشهر به شبکه ریلی کشور رونق اقتصادی که در جنوب استان وجود دارد در مرکز و شمال این استان نیز ایجاد شود.

جذابیت بخشی به بنادر بوشهر با حمل و نقل ریلی

به گفته کارشناسان امور بندری، برای بوشهر، رسیدن راه‌آهن به آن می‌تواند سرآغازی برای سرمایه‌گذاری و دروازه‌ای برای فعال شدن اقتصاد دریا باشد، با اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور سرمایه گذاری در حوزه‌های پایانه کانتینری، صادرات و ترانزیت اقتصادی رشد می‌یابد و امکان جذب سرمایه گذار برای سایر پایانه‌ها سرعت می‌گیرد.

قرار گرفتن بوشهر در حوزه صنعتی فارس و اصفهان و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس، موقعیت ممتازی به این استان بخشیده است و اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور باعث اتصال به کریدور شمال و جنوب و راه جدید ابریشم می‌شود که با جذب بار برای بنادر بوشهر، می تواند تاثیر بسزایی در توسعه صادرات، ترانزیت بار و رونق تجارت بنادر این استان داشته باشد.

کاهش هزینه حمل و نقل و هزینه تمام شده کالاهای صادراتی و ترانزیتی و قیمت تمام شده کالاهای وارداتی را به دنبال دارد که به بهبود وضعیت رفاهی مردم استان بوشهر می‌انجامد و از منظر سرعت و وزن کالاها نیز حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای باعث بهبود عملکرد بنادر می‌شود.

جهش تولید و اشتغال بوشهر با حرکت از روی ریل

اما آنچه از رونق و رشد با حمل و نقل ریلی به اقتصاد بوشهر می‌رسد، محدود به صادرات و واردات و اقتصاد دریا نیست بلکه بخش صنعت و تولید نیز از این زیرساخت حیاتی بهره‌ای شگرف می‌برد و چنانکه صاحبنظران این عرصه معتقدند تکمیل راه‌آهن عسلویه- بوشهر- شیراز می‌تواند زمینه ساز جهش تولید در این استان باشد.

کارشناسان امور بازرگانی و صنعت ومعدن از حمل و نقل به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی تعبیر می کنند و بر این باورند که حمل و نقل ریلی به دلیل امکان انتقال کالا در حجم‌های وسیع و ایمنی بیشتر نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل اهمیت بالایی دارد.

اتصال بوشهر به راه‌آهن کشور امکان اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی را در این استان فراهم می‌کند که به طور قطع حجم بالایی از اشتغال را نیز برای جوانان بوشهری با خود به همراه می‌آورد.

به گفته این کارشناسان در این صورت امکان اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی را فراهم می‌شود که نیاز به حمل مواد اولیه در حجم‌های بالا از سایر استان‌های کشور دارد .

با توجه به منطقه آزاد تولیدی صنعتی بوشهر و زیرساختی همچون راه آهن جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری در این منطقه و تولید و اشتغال در آن بودجود می آورد.

بخش معدن استان بوشهر از دیگر بخش‌هایی است که از رسیدن قطار به بوشهر بهره‌می‌برد و رونق می‌یابدزیرا بوشهر بیش از پنج میلیارد تن ذخایر معدنی دارد که می‌تواند ماده اولیه صنایع و کارگاه‌هایی باشد که در سراسر کشور فعال است.

با توجه به حجم قابل ملاحظه ذخائر معدنی شناسایی شده، حوزه معدن و صنایع معدنی است که برای استفاده از این ظرفیت‌ها و احداث صنایع فراوری مرتبط ، وجود راه آهن و اتصال استان به شبکه سراسری اجتناب ناپذیر است.

راه آهن زمینه ساز سفر ایمن و اقتصاد گردشگری فعال

در کنار همه سودمندی‌هایی که تکمیل پروژه راه‌آهن برای اقتصاد بندر، صنعت و معدن، تولید و اشتغال‌زایی بوشهر دارد، نمی‌توان از جنبه رفاهی حمل و نقلی آسان و کم خطر برای مردمان این استان و گردشگرانی که بویژه در ۶ ماه دوم سال روانه کرانه خلیج فارس می‌شوند نیز چشم پوشید.

سفر با قطار به دلیل امنیت و کم خطر بودن از راه‌های محبوب مسافران و گردشگران است و قابلیت‌های بکر بوشهر برای فعال کردن اقتصاد گردشگری نیز می‌طلبد تا با توجهی دوباره در سفر رئیس جمهور و هیات دولت چهاردهم برای تامین اعتبار راه‌آهن بوشهر-شیراز و خاتمه دادن به انتظار ۱۸ ساله تلاشی مضاعف شود.

وضعیت اجرای پروژه راه آهن بوشهر – شیراز در آستانه سفر رئیس جمهور

اما مدیر کل منطقه یک راه آهن کشور در باره آخرین وضعیت راه آهن شیراز – بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: طول کل پروژه محور راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه ۴۲۴ کیلومتر در قالب ۱۷ قطعه اجرایی است که به انضمام مسیر آنتنی این خط ریلی از شهر کوار به جهرم به طول ۱۲۲ کیلومتر به ۵۴۶ کیلومتر می‌رسد.

مسعود بصیری افزد: افزون براین برای خط ریلی شیراز – بوشهر به دلیل اهمیت و وجود تاسیسات مهم گازی در عسلویه مسیری از اهرم به پایتخت اقتصادی ایران به طول ۲۰۰ کیلومتر تعریف شده که هنوز مجوز ماده ۲۳ آن دریافت نشده است.

وی کل پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی شیراز – بوشهر را در بخش زیرسازی ۲۰ درصد ودر مجموع با احتساب انجام عملیات روسازی و ساختمان ایستگاه‌ها را ۱۲ درصد اعلام کرد.

بصیری در باره اعتبار مورد نیاز برای اجرای خط ریلی شیراز – بوشهر افزود: برای به سرانجام رسیدن این پروژه ریلی ۶۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار(سهم استان بوشهر ۲۱۰ هزار میلیارد ریال و سهم استان فارس ۴۴۰ هزار میلیارد ریال ) نیاز است.

مدیرکل منطقه یک راه آهن کشور گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده به منظور با هدف اتمام پروژه در طی سه سال سالانه باید ۲۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه ریلی شیراز – بوشهر اختصاص یابد که در سالجاری تاکنون تنها ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبارمعادل یک دهم به این پروژه اختصاص یافته است.

بصیری با بیان اینکه تمام قطعه‌های این پروژه ریلی در بوشهر و شیراز فعال است اظهار کرد: در زمان حاضر حاضر ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات و همچنین ۲ هزار نفر نیرو در پروژه ریلی راه‌آهن شیراز – بوشهر مشغول به کار و فعال هستند.

وی یکی از مشکلات پروژه ریلی شیراز – بوشهر را بدهی به پیمانکاران عنوان کرد و افزود: ۱۰ هزار میلیارد ریال میزان مطالبات پیمانکاران استان ازاین پروژه ریلی است.

بصیری یادآور شد: برای پروژه ریلی شیراز – بوشهر پیش بینی حمل حدود ۹ میلیون تن بار و سه میلیون نفر مسافر شده است.

وی انجام ۴۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی، احداث ۴۳ دستگاه تونل به طول ۴۰ کیلومتر، احداث ۷۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۰ کیلومتر و احداث ۲۹ ایستگاه راه آهن در طول این محور ریلی از جمله مشخصات راه آهن شیراز – بوشهر است.

همانطور که گفته شد از طول ۴۲۳ کیلومتر خط ریلی راه آهن شیراز – بوشهر ۱۲۰ کیلومتر آن در قالب ۶ قطعه مربوط به استان بوشهر است.

به گفته مدیرکل منطقه یک راه آهن کشور از تعداد کل پل‌ها، تونل‌ها و ایستگاه‌های تعریف شده برای خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه ۴۶ دستگاه پل بزرگ به طول پنج هزار و ۵۰۰ متر، احداث ۱۶ دستگاه تونل به طول ۶هزار و ۲۰۰ متر و هفت ایستگاه سهم استان بوشهر است.

بصیری اعتبار مورد نیاز احداث خط ریلی مربوط به استان بوشهر را ۲۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: پیشرفت فیزیکی این پروژه ریلی دراستان بوشهر ۲۰ درصد است.

وی ادامه داد: کمبود اعتبار از مهمترین مسائل مربوط به خط ریلی شیراز- بوشهر است که انتظارمی‌رود دولت چهاردهم با انجام گشایش‌های لازم شرایط تخصیص اعتبار برای این پروژه ریلی را فراهم کند تا این پروژه در زمان مقرر مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس جمهور ظهر روز چهارشنبه بیست و چهارم بهمن ماه وارد بوشهر می شود براساس برنامه ریزی اعلام شده مسعود پزشکیان تا بعد از ظهر روز پنجشنبه در این استان در نشست‌ها و برنامه‌های مختلفی شرکت می کند.

نشست با فعالان اقتصادی در استانداری، دیدار عمومی با مردم در سالن ورزشی فجر و نشست با فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از برنامه‌های نخستین روز حضور رییس دولت چهاردهم در استان بوشهر است.

رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به بوشهر( پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه) با جمعی از فرهیختگان دیدار خواهد کرد و پس از آن در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوشهر شرکت خواهد کرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

اتصال بوشهر به شبکه ریلی خواسته اصلی مردم از رئیس جمهور است

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در دیدار رئیس جمهور مردم …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ