به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا شیخالاسلام روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از پوستر، تیزر و لوگوی «طعم کتاب» اظهار کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و اکنون نزدیک به هفت میلیون و نیم مخاطب از بدو تولد تا پایان ۶ سال دارد.
وی افزود: اگر حداقل یکی از اعضای خانواده را با این سازمان مرتبط بدانیم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با حداقل ۱۵ میلیون مخاطب سرو کار دارد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: اعتقاد داریم بالاترین ادراک در پنج سالگی شکل میگیرد؛ بنابراین باید به اهمیت این موضوع به شکل خاص توجه کرد.
شیخ الاسلام با بیان اینکه تلاش میکنیم تا بتوانیم نوآموزان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم، گفت: آموزش را دیر و با وقفه شروع کردهایم.
دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب در ادامه این نشست گفت: میانگین تعداد دانشآموزانی که پیش از ورود به دبستان تجربه ادبی دارند، تنها ۲ تا ۵ نفر از ۳۵ نفر است.
محمد گودرزی دهریزی با بیان اینکه در ادبیات کودک، گوش دادن به داستانها و کتابها اهمیت زیادی دارد، افزود: نکته مهم این است که فرد بزرگسالی که کتاب را برای کودکان میخواند، باید با صدای مناسب، لحن درست و احساسات واقعی این کار را انجام دهد.
دبیر علمی جشنواره طعم کتاب افزود: تکرار در ادبیات کودک هم به شکل ساختاری و هم به شکل اجرایی وجود دارد. در بخش ساختاری، نویسندگان و شاعران کودک به خوبی میدانند که هنگام نوشتن داستان یا شعر برای کودکان زیر دبستان، باید عنصر تکرار را در ساختار اثر بگنجانند.
دهریزی تاکید کرد: این تکرار معمولاً با استفاده از ترجیعبندها یا ترکیببندهای شاعران ایجاد میشود. تکرار در ادبیات کودک علاوه بر شکل ساختاری، جنبه اجرایی هم دارد. برای کودکان پیشدبستانی نباید کتابهای مختلف زیادی خواند، بلکه باید یک کتاب خاص را بارها و بارها برای آنها خواند.
دهریزی خاطر نشان کرد: مطالعات نشان دادهاند که برای کودکان پیشدبستانی یک کتاب را میتوان ۳۰ تا ۴۰ بار تکرار کرد. پدر و مادر وقتی یک کتاب را برای کودکان میخوانند، کودکان معمولاً میخواهند که همان کتاب را دوباره بشنوند.
وی اضافه کرد: واژه اجرا در کنار مفاهیمی مانند نمایش، سرود یا کنسرت به کار میرود اما در ادبیات کودک، این واژه در کنار کتابخوانی هم کاربرد دارد.
دبیر علمی جشنواره طعم کتاب ادامه داد: مربی باید کتاب را برای کودک اجرا کند. این اجرا اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که گفته میشود میزان کتابخوانی یک فرد بزرگسال به سه عامل از جمله اینکه چه کتابی برای کودک خوانده شده است، اینکه چه کسی این کتاب را خوانده است و اینکه این کتاب چگونه خوانده شده است، بستگی دارد.
دهریزی با بیان اینکه جشنواره ملی طعم کتاب که در سازمان ملی تأمین تربیت کودک برگزار میشود، افزود: مخاطبان اصلی این جشنواره کودکان ۵ و ۶ ساله هستند. اگر شیوهنامه این جشنواره را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که این شیوهنامه به اندازه یک کتاب پژوهشی است و به انتخاب کتابهای ضروری برای کودکان میپردازد.
به گفته دهریزی، کتابهایی که در حوزه شعر و داستان هستند، توسط کارگروههای جشنواره انتخاب میشوند و سپس در اختیار مربیان کودکستانها قرار میگیرند. مربیان این کتابها را به شیوههای مختلف برای کودکان اجرا میکنند. برای شعرها، ۶ نوع فعالیت تثبیتی تعریف کردهایم که به منظور افزایش درک و تعامل کودک با کتابها طراحی شده است.
دهریزی با بیان اینکه داستان به صورت جمعخوانی خوانده میشود، گفت: شعر نیز به شکل بازی اجرا میشود. در هفته بعد، مربی آن را به صورت برخوانی و تصویرگری انجام میدهد.
وی افزود: نمایشگاهی از تصاویر بچهها پیرامون همان شعر که بیش از ۵۰ بار تکرار شده، در راهروی کودکستان برگزار میشود و خانوادهها میتوانند از آن بازدید کنند و بچهها همانجا فعالیتهای مرتبط با شعر را اجرا کنند.
منبع