مسیر آموزش‌محور و کاربرد پژوهش را در تربیت معلم دنبال می‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی محمدی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه همایش‌های ملی آموزش علوم پایه اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در حوزه فرهنگی، تربیتی، ارزشی، قرآنی، دینی و انقلابی نسبت به سایر دانشگاه‌ها مرجعیت دارد و بدون اغراق باید گفت که این دانشگاه مرجعیت فرهنگی و تربیتی برتری کشور دارد.

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات و زیرساخت‌هایی که با آن مواجه هستیم، امروز این دانشگاه در مرجعیت فرهنگی، تربیتی، علمی و پژوهشی مسیر خوبی را طی کرده‌ است.

رئیس همایش‌های علوم پایه کشوری خاطرنشان کرد: مسیری که ما در پژوهش طی می‌کنیم، مسیر آموزش محور و کاربرد پژوهش در تربیت معلم است. نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم دقیقاً منحصر به دانشگاه فرهنگیان بوده و کاربردی است.

اهمیت فراهم کردن فرصت‌هایی برای یادگیری دانشجویان

مجتبی حیدری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان نیز در این همایش گفت: رهاورد این همایش‌ها باید بتواند آخرین یافته‌های نظری مربوط به حوزه روانشناختی را ارائه دهد؛ یافته‌هایی که ناظر بر پژوهش‌های حوزه روانشناسی و روانشناختی در زمینه یادگیری است.

وی افزود: اگر ما امروز همایش ملی علوم پایه فیزیک، شیمی و زیست را برگزار می‌کنیم، بخشی از پژوهش‌های پژوهشگران باید ناظر به دیدگاه‌های صاحب‌نظران این گروه باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: پس اگر ما بتوانیم موضوعات پژوهشی‌ را به سوی آخرین یافته‌های روانشناسان در حوزه یادگیری و جدیدترین دیدگاه‌های صاحب‌نظران علوم مربوطه مانند فیزیکدان‌ها، شیمی‌دان‌ها و زیست‌شناسان هدایت کنیم؛ نهایتاً بخش سومی که تحت عنوان تکنیک یا فن آموزشگری و کنشگری معلم در فرایند یادگیری مطرح است نیز باید مد نظر قرار گیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: امروز تمامی روانشناسان بر این نکته اذعان دارند که یادگیری نه مولف محور است نه دانش‌آموز محور؛ بلکه اساس یادگیری فعالیت محوری است.

وی عنوان کرد: هر کجا کلاس‌ها و مدارس ما از آزمایشگاه‌های غنی برخوردار هستند، آنجا می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از مؤثرترین قسمت‌های یادگیری یعنی وسایل آموزشی برای درگیر کردن یادگیرندگان مهیاست.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: در حوزه مربوط به روش‌های تدریس نیز چگونگی فراهم ساختن فرصت‌هایی برای یادگیری دانشجویان اهمیت دارد. شما اگر توجه کرده باشید در سند تحول بنیادی، فرازهای مختلفی به ایجاد فرصت‌های متنوع یادگیری اشاره دارد؛ مهارتی که معلم بتواند در کلاس درس خود فرصت‌های متنوع یادگیری ایجاد کند یک تکنیک اساسی است.

به گزارش ایرنا، در این همایش، در بخش آموزش شیمی ازمجموع ۲۷۰ مقاله دریافتی، با نظر داوران تعداد ۱۳۴ مقاله پذیرفته شد. در بخش آموزش فیزیک، تعداد ۱۲۰ مقاله دریافت شد که ۴۹ مورد از آن‌ها مورد تأیید و پذیرش هیات داوران قرار گرفت. همچنین در بخش آموزش زیست‌شناسی، از مجموع ۱۷۰ مقاله دریافتی، ۸۲ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

در این ۲ روز مقالات برگزیده به صورت سخنرانی های علمی و پوستر ارائه و از مقالات برتر و پوسترهای منتخب تقدیر می شود.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

سالانه ۵۸۰ هزار لیتر پلاسما در ایران تولید می‌شود/لزوم حمایت دولت

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، حسن ابوالقاسمی روز چهارشنبه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ