نمایشگاه اوراسیا فرصتی برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری

گروه اقتصادی ایرنا سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران اوراسیا با هدف تقویت همکاری‌ های اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا سوم تا ششم اسفندماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار شد.

در طول چهار سال گذشته که تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا کلید خورد، تجارت ایران با اوراسیا ۲.۵ برابر رشد یافته است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران اوراسیا که در مساحت ۱۲ هزار مترمربع با حضور ۳۴۰ شرکت داخلی و خارجی (۱۸۰ شرکت داخلی و ۱۶۰ شرکت خارجی) در حوزه های مختلف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، خودرو و حمل و نقل، گردشگری، دارو و تجهیزات پزشکی، بانک، بیمه و صندوق‌ های ضمانت و محصولات و خدمات دانش‌ بنیان و فناوری‌ های پیشرفته برپا شد فرصتی را برای شناخت ظرفیت‌ های طرفین و افزایش سطح مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کرد.

این نمایشگاه میزبان ۲۳۰ شرکت بازدید کننده و در حاشیه برگزاری آن صدها مذاکره و پنل تخصصی با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صورت گرفت، در واقع بستری مناسب برای معرفی ظرفیت‌ ها، فروش کالاها، سرمایه گذاری، فناوری های پیشرفته و خدمات شرکت‌ های داخلی و خارجی فراهم شد. همچنین این رویداد اقتصادی توسعه همکاری‌ های بین‌المللی و صادرات محصولات ساخت داخل به کشورهای اوراسیا را نیز زمینه ساز شد.

با توجه به امضای موافقت‌ نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ ماه ۱۴۰۲ برگزاری این نمایشگاه در آستانه اجرایی شدن این توافق اهمیت ویژه‌ای داشت زیرا اجرای این موافقت‌ نامه منجر به حذف تعرفه‌ های گمرکی برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری میان طرفین شد.

این رویداد یکی از اجزای مهم استراتژی اقتصادی خارجی ایران برای معرفی محصولات، خدمات و دستاوردهای تجاری شرکت‌های مختلف از سراسر جهان به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان شد و در واقع تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، سرمایه‌ گذاران و شرکت‌ های بزرگ و کوچک توانستند از فرصت‌های اقتصادی در بازارهای منطقه اوراسیا بهره‌مند شوند و با شبکه‌ سازی با مقررات و استانداردهای تجاری این منطقه آشنا شوند.

استقبال گسترده اعضای اوراسیا به نمایشگاه تهران

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه پیش از این با بیان اینکه حدود ۲۰۰ نفر تنها از کشور روسیه برای شرکت در نمایشگاه بین المللی ایران اوراسیا به تهران سفر کردند پیش بینی کرده بود که شرکت‌ های فعال از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال گسترده‌ ای از این نمایشگاه داشته‌ باشند که این امر نویدبخش برگزاری مطلوب این رویداد چندجانبه بوده است.

همچنین آندری اسلپنف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز اعلام کرده بود که شمار قابل توجهی از مدیران، رؤسای شرکت‌ ها و فعالان اقتصادی و تجاری روسیه در نمایشگاه امسال تجارت با اوراسیا در تهران حضور خواهند یافت.

خسرو حسن بیگف رئیس دفتر نمایندگی مرکز صادرات روسیه در ایران نیز گفته بود که شرکت‌ های روسی با هدف توسعه و تقویت روابط با شرکای خود به دنبال شرکت در نمایشگاه ایران اوراسیا در تهران هستند و ما آمادگی داریم به منظور توسعه همکاری‌ های تجاری و اقتصادی به طرف‌ های روسی و ایرانی و همچنین شرکت‌ هایی از سایر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک کنیم و به عنوان رابط میان این شرکت‌ ها باشیم.

به گفته وی، مرکز توسعه صادرات روسیه در ۱۷ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران دارای نمایندگی است و نمایندگی‌های آن در همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین ازبکستان فعال است.

نمایشگاه اوراسیا فرصتی برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری

امکان تسهیل روابط پولی و بانکی ایران با اوراسیا

به دلیل اهمیت نمایشگاه بین المللی ایران اوراسیا در تهران «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور دولت چهاردهم عصر روز جمعه (۳ اسفند ۱۴۰۳) با حضور در سومین نمایشگاه بین‌المللی تجارت با اوراسیا از بخش‌های مختلف این رویداد که با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی و هیات‌های تجاری از کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس برگزار شد، بازدید کرد.

رئیس‌جمهور و هیات همراه از تعدادی از غرفه‌ها بازدید کرده و ضمن گفت‌وگو با مدیران و متخصصان صنایع گوناگون، بر نقش کلیدی توسعه تعاملات تجاری با اوراسیا تاکید کردند چراکه پزشکیان این نمایشگاه را فرصتی مهم برای توسعه روابط تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد.

با توجه به اینکه رئیس‌جمهور کشور مان مصمم به تسهیل تجارت آزاد است و ارتباطات اقتصادی را تامین‌کننده امنیت ما و کشورهای منطقه می داند گفت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا توسعه ارتباطات پولی و بانکی با ایران را تسریع و تسهیل خواهند کرد.

نمایشگاه اوراسیا فرصتی برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری

چشم انداز ۱۰ میلیارد دلاری تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا

سیدمحمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، چشم انداز تجارت 10 میلیارد دلاری ایران با اتحادیه اوراسیا را برای فعالان اقتصادی ترسیم کرده است؛ او معتقد است که تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا اکنون سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که می توان آن را تا سه برابر نیز افزایش داد.

در حاشیه این رویداد یکی از مهمترین درخواست‌ های فعالان اقتصادی و تجار ایجاد پیمان‌های بین‌المللی و تسهیل در تجارت بود که در نمایشگاه اوراسیا وزارت صمت متعهد به انجام آن شد.

اتابک با اشاره به توسعه روابط بانکی و مالی ایران با کشورهای اوراسیا گفت: حضور بانک‌ها، موسسه‌ها و زیرساخت‌ها در نمایشگاه تجارت با اوراسیا نشان می‌دهد که شبکه ارتباطی و مبادلات تجاری شکل گرفته است به طوریکه ۸۷ درصد تعرفه کالاها صفر خواهد شد و منجر به رقابت تجار ایرانی و خارجی در بازار بزرگ اوراسیا خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه سهولت سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای اوراسیا فراهم می‌شود، یادآور شد: با توسعه روابط صادرات و واردات در کشورها تحقق پیدا می‌کند و پیمان‌های اوراسیا، گسترش همکاری‌های علمی و فناوری محقق خواهد شد.

به گفته وی، پیمان تجارت ایران با کشورهای اوراسیا در کاهش تعرفه‌ها رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد و این نمایشگاه گامی مؤثر در مسیر افزایش صادرات و تقویت همکاری‌های بین‌المللی خواهد بود.

نمایشگاه اوراسیا فرصتی برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری

اوراسیا قطب بزرگ اقتصادی

اتحادیه اوراسیا با ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت و پنج تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی، قطب بزرگ اقتصادی است که حجم تجارت‌ های آن ۷۱ درصد افزایش را نشان می دهد. بنابراین آمارها صادرات ایران به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۲۷ درصدی در وزن و ۲۲ درصدی در ارزش کالایی همراه بوده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ ماه چهار میلیون و ۲۸۲ هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شد که رشد ۲۷ و ۲۲ درصدی در وزن و ارزش نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل داشته است.

در حالی که روسیه با خرید دو میلیون و ۱۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۸۸۹ میلیون و ۳۷۹ هزار دلار، مقصد ۴۹.۲ درصد وزن و ۵۴.۵ درصد ارزش کالاهای صادره به اوراسیا بوده که صادرات ما با این کشور نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۵.۴ درصدی در وزن و ۱۶.۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

ارمنستان با خرید یک میلیون و ۷۱۸ هزار تن کالا از ایران، مقصد ۴۰.۱ درصد وزن و ۲۴.۷ درصد ارزش کالاهای صادره به این اتحادیه بوده که صادرات کشورمان به این کشور نسبت به مدت مشابه ۵۶.۵ درصد در وزن و ۲۰.۷ درصد در ارزش رشد را نشان داده است.

قزاقستان به عنوان سومین مقصد، خریدار ۹.۱ درصد وزن و ۱۴ درصد ارزش کالاهای صادراتی ایران به این اتحادیه بود که ۳۹۰ هزار و ۴۶۲ تن کالای ایرانی به ارزش ۲۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار را وارد کرده که این میزان نسبت به ۱۰ ماهه پارسال با رشد ۱.۴ درصدی در وزن و ۳۸.۷ درصدی در ارزش همراه بوده است.

قرقیزستان با خرید ۴۹ هزار و ۴۰۰ تن کالای ایرانی به ارزش ۹۵ میلیون و ۳۲۲ هزار دلار، رشد ۵.۲ درصدی در وزن و ۴۵.۷ درصدی در ارزش را تجربه کرده و خریدار ۱.۲ درصد وزن و ۵.۸ درصد صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اوراسیا بوده است.

همچنین بلاروس با خرید ۱۷ هزار تن کالا از ایران به ارزش ۱۶ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار، علی‌رغم رشد ۲.۳ درصدی در وزن، کاهش ۳.۳ درصدی در ارزش کالاهای صادراتی ایران به این کشور را داشتیم. سهم وزنی صادرات ایران به بلاروس ۴ دهم درصد کل وزن کالاهای صادره به اتحادیه اوراسیا و سهم یک درصدی از ارزش کل کالاهای ایرانی صادر شده به این اتحادیه بوده است.

بیشترین ارزش کالا در ازای هر تن، مربوط به صادرات به قرقیزستان با هزار و ۹۲۹ دلار و ۵۰ سنت، بعد از آن بلاروس با ۹۶۹ دلار و ۱۵ سنت در هر تن، قزاقستان با ۵۸۲ دلار و ۶۴ سنت، روسیه با ۴۲۲ دلار و ۱۶ سنت و نهایتا ارمنستان با ۲۳۴ دلار ۲۸ سنت در هر تن بود.

با وجود صادرات دو میلیون و ۵۸۳ هزار تن مواد معدنی و مشتقات نفتی به این اتحادیه (عمدتا انواع سیمان و گچ و مواد معدنی صادر شده که ذاتا ارزش آن نسبت به واحد تن کم است) که ۶۰ درصد وزن صادرات را اختصاص داده، صرفا ۱۱ درصد ارزش صادرات ما به این اتحادیه را شامل شده و ۱۷۵ میلیون و ۳۱۶ هزار دلار ارزآوری داشته است، اما محصولات غذایی و کشاورزی با حدود ۸۵۰ هزار تن و سهم ۲۰ درصدی از وزن کل کالاهای صادراتی به این اتحادیه، ۷۲۶ میلیون دلار ارزآوری داشته که ۴۴.۵ درصد از ارزش کل صادرات ما به اوراسیا بوده است و این مزیت کشورمان در این بازار باید تقویت شود.

محصولات پلی اتیلن و پلاستیکی با ۲۲۹ میلیون دلار، محصولات آهنی با ۱۵۶ میلیون دلار، کاشی و سرامیک و سنگ ساختمانی با ۳۳.۳ میلیون دلار، انواع فرش و موکت با ۱۹ میلیون دلار، دارو با ۱۱.۵ میلیون دلار، محصولات بهداشتی، شوینده و آرایشی با ۳.۵ میلیون دلار و انواع لاستیک خودرو و وسایل نقلیه با ۱.۷ میلیون دلار عمده کالاهای صادراتی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۰ ماهه امسال بوده است.

این رویداد یکی از اجزای مهم استراتژی اقتصادی خارجی ایران برای معرفی محصولات، خدمات و دستاوردهای تجاری شرکت‌ های مختلف از سراسر جهان به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان است که تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، سرمایه‌ گذاران و شرکت‌ های بزرگ و کوچک توانستند از فرصت‌ های اقتصادی در بازارهای منطقه اوراسیا بهره‌مند شوند و با شبکه‌ سازی با مقررات و استانداردهای تجاری این منطقه آشنا شوند که در توسعه همکاری ها اثرگذار خواهد بود.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

باید وزیری را که دنبال حل مسائل اقتصادی است، از ادامه راه باز بماند

بهمن آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هرگونه جایگزینی وزیر در شرایط فعلی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ